Memòria Universitat d'Alacant 2007-08
Programa de Pràctiques en Empreses i Institucions
Centre de Suport a l'Estudiant (CSE)
Programa de Millora de l'Ocupació dels Estudiants de la UA
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES EN EMPRESES I INSTITUCIONS
Pràctiques Curriculars en empreses i institucions d'àmbit nacional
Les pràctiques formatives en empreses i institucions estan cada dia més presents en el currículum dels nostres estudiants que veuen en elles una oportunitat per a completar la seua formació com futur professional i potenciar la seua ocupació. Aquesta realitat es veu protegida per la col·laboració cada vegada més àmplia i fructífera entre la comunitat universitària i les empreses i institucions. Durant el curs acadèmic 2007-2008 han realitzat pràctiques curriculars en empreses i institucions un total de 3.487 estudiants, En vigència hi ha aproximadament 2.047 convenis, i en aquest curs acadèmic 2007-2008 s'han signat 487 nous convenis que permeten que qualsevol alumne de la Universitat realitzi les seves pràctiques en les empreses/institucions amb les quals se subscriuen, independentment del Centre del que hagi partit la iniciativa per a la seva signatura. Destaquem la signatura de convenis de col·laboració educativa amb les següents institucions públiques: la Conselleria de Medi ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge; la Conselleria de Cultura i Esport; el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana; la Universitat de Múrcia; la Conselleria de Benestar Social de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa; i diversos ajuntaments de les províncies d'Alacant, Murcia i Albacete.
El Secretariat de Pràctiques d'Empresa i Suport a l'Estudiant porta a terme la tramitació de convenis de pràctiques i coordina la gestió de les pràctiques curriculars, que de manera descentralitzada recau en els Centres. L'objectiu de la coordinació és normalitzar i facilitar en la mesura del possible la gestió de les pràctiques en empresa posant a la disposició dels Centres eines informàtiques i fomentant actuacions que promocionin els programes de pràctiques i afavoreixin una major implicació d'empreses i institucions i dels estudiants. Per a això, durant el curs acadèmic s'ha treballat per a millorar l'aplicació de gestió d' UXXI i s'ha completat amb noves funcionalitats en entorn Web. Des del Servei d'Alumnat i la seua unitat de Pràctiques es realitzen les tasques administratives de coordinació.

Pràctiques Internacionals
- Programes Europeus Leonardo da Vinci i Erasmus
El Secretariat de Pràctiques d'Empresa i Suport a l'Estudiant va convocar un curs més el seu programa AITANA de pràctiques formatives en empreses i institucions europees, dirigit a estudiantes i titulats recents. El programa AITANA s'emmarca en la convocatòria de la Comissió Europea del Programa d'Aprenentatge Permanent i dels seus programes de mobilitat Erasmus i Leonardo da Vinci, que cofinancen al costat de la UA les estades dels participants.
L'objectiu essencial d'aquest programa de pràctiques europees és millorar la qualificació dels nostres universitaris i augmentar les seves possibilitats d'inserció en el mercat laboral amb una experiència professional i vital que aporti un valor afegit al seu currículum.
Durant el curs 2007-2008 s'han beneficiat d'aquest programa 24 estudiants i 15 titulats. A més, gran part dels estudiants han tingut la possibilitat d'incorporar les pràctiques als seus expedients, bé com part de l'assignaturaPrácticum dels seus plans d'estudi bé com crèdits de lliure elecció o optatius vinculats a les Pràctiques en Empresa.
Es van presentar, així mateix, les propostes per al curs 2008-2009 tant per a la convocatòria Erasmus menjo para la convocatòria Leonardo da Vinci, i ambdues han estat aprovades.
Aquest curs 2007-2008 s'ha iniciat un programa propi de la Universitat d'Alacant d'ajudes a la mobilitat per a la realització de pràctiques curriculars en l'estranger. D'aquestes ajudes s'han beneficiat estudiantes que has gaudit d'una estada de pràctiques en una empresa o institució fora de les nostres fronteres i que no complien els requisits previs per a ser finançades pel programa AITANA (país d'acollida de la UE i mínim d'estada de 3 mesos).

CENTRE DE SUPORT A L'ESTUDIANT (CSE)
1. Programa de suport a estudiants amb discapacitat
2. Àrea Social del Centre de Suport a l'Estudiant.
3. Programa d'ajudes econòmiques d'emergència.
4. Observatori Universitari de la Discapacitat
5. Programa de Desplaçament d'Estudiants
6. Gestió de Demandes Específiques
7. Programa de Voluntariat Intra-Universitari
8. Organització i Assistència a Esdeveniments de l'Àrea Social
9. Àrea de Psicologia del Centre de Suport a l'Estudiant
10. Suport a Estudiants amb Necessitats Educatives Especials
11. Programa d'Assessorament Psicològic i Psicoeducatiu
12. Assessorament Psicoeducatiu
13. Assessorament Vocacional
14. Servei d'Assessorament Sexològic
15. Organització i Assistència a Esdeveniments de l'Àrea de Psicologia
1. Programa de suport a estudiants amb discapacitat
- Sentit del programa
El programa està dirigit tots aquells estudiants de la Universitat d'Alacant amb algun tipus de discapacitat, ja sigui d'índole física, sensorial, o amb una malaltia crònica que incideixi en els seus estudis.
Aquest programa es realitza a través d'un estudi interdisciplinar de cada cas, en el qual detectem les necessitats específiques, vam elaborar un projecte individual i un pla de treball que garanteixi la igualtat d'oportunitats en la trajectòria universitària i posteriorment en la sortida professional, adoptant mesures destinades a prevenir o compensar els desavantatges que puguin tenir en la seva vida acadèmica.
- Alumnes i alumnes atesos
Total d'alumnes amb discapacitat autodeclarada atesos en el Centre de Suport a l'Estudiant des del seu inici:
|
Curs acadèmic |
Def_ auditiu |
Def_ motòric |
Def_ visual |
altres |
Plurideficiència |
Per determinar |
|
99/00 |
14 |
53 |
26 |
26 |
10 |
29 |
|
00/01 |
16 |
50 |
30 |
30 |
7 |
1 |
|
01/02 |
17 |
56 |
28 |
32 |
8 |
6 |
|
02/03 |
17 |
52 |
25 |
27 |
6 |
6 |
|
03/04 |
13 |
52 |
28 |
35 |
6 |
29 |
|
04/05 |
14 |
57 |
32 |
45 |
6 |
41 |
|
05/06 |
15 |
58 |
35 |
44 |
3 |
50 |
|
06/07 |
16 |
52 |
32 |
38 |
5 |
60 |
|
07/08 |
23 |
62 |
32 |
64 |
9 |
68 |
Taula 1: Total d'alumnes amb discapacitat autodeclarada des del curs 99/00 fins al 2007/08
Total d'alumnes amb discapacitat autodeclarada durant el curs 07/08, per centres:
|
Centre |
Def_ auditiu |
Def_ motòric |
Def_ visual |
altres |
Plurideficiència |
Per determinar |
|
Centre d'Estudis de Doctorat i Postgrau (Tercer Cicle) |
|
1 |
1 |
|
1 |
1 |
|
Escola Politècnica Superior |
4 |
12 |
7 |
9 |
|
9 |
|
Escola Universitària de Ciències Empresarials - Germán Bernacer |
1 |
4 |
4 |
|
|
5 |
|
Escola Universitària de Treball Social |
|
2 |
3 |
4 |
|
|
|
Escola Universitària d'Infermeria |
3 |
5 |
1 |
5 |
1 |
6 |
|
Facultat de Ciències |
4 |
4 |
1 |
6 |
|
3 |
|
Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials |
2 |
6 |
4 |
4 |
|
7 |
|
Facultat de Dret |
2 |
7 |
5 |
9 |
3 |
11 |
|
Facultat de Filosofia i Lletres |
2 |
12 |
4 |
11 |
4 |
11 |
|
Facultat d'Educació |
4 |
8 |
|
14 |
|
6 |
|
Institut Universitari de Criminologia |
|
|
1 |
|
|
2 |
|
Universitat Permanent |
|
1 |
|
|
|
|
Taula 2: Distribució d'alumnes amb necessitat de suport per centres, durant el curs 2007-08
2. Àrea social del Centre de Suport a l'Estudiant
Les activitats que ha portat a terme l'Àrea Social del Centre de Suport a l'Estudiant durant el curs acadèmic 2007/08 estan emmarcades en els següents programes i subprogrames:
- Programa d'Ajudes Econòmiques d'Emergència
- Observatori Universitari de la Discapacitat
- Programa de Desplaçament d'Estudiants
- Gestió de Demandes Específiques
- Programa de Voluntariat Intra-Universitari
- Assistència i Organització d'Esdeveniments
Passem a descriure més detingudament cadascun d'aquests programes.
3. Programa d'ajudes econòmiques d'emergència
- Finalitat del Programa
Amb aquest programa es pretén que els estudiants amb situacions econòmiques difícils puguin tenir garantits les despeses bàsiques associats a la vida universitària. Per això les ajudes incloses en aquest programa suposen que el centre de suport pugui assumir, segons els casos, les despeses de menjador, fotocòpies, transport i material (incloent llibres). També s'oferixen ajudes d'informació i assessorament, de manera que s'ofereixi una informació sobre recursos existents vinculats a l'àmbit universitari, que provoqui que els alumnes no estiguin obligats a realitzar massa despeses.
El funcionament del programa està basat en una valoració de cada cas i establint un pla personalitzat d'actuació encaminat a millorar la situació de l'alumne. Les valoracions es realitzen en dues fases:
· Una primera fase d'Avaluació Tècnica per part d'un equip del centre de suport a l'estudiant, on s'estudia cada cas i posteriorment s'aplica un barem en funció d'uns criteris ja definits.
· Una segona fase on s'eleva cada cas a una Comissió de Valoració designada per a aquest programa. Aquesta comissió és l'encarregada d'establir el tipus d'ajuda concreta que li correspon a cada estudiant segons l'informe tècnic precedent.
Una de les característiques essencials d'aquest programa és la seva filosofia d'ajuda puntual, és a dir, no es vol en cap cas arribar a situacions de *cronicidad, sinó d'oferir suport de tipus econòmic en un moment precís. Es caracteritza també el programa per intentar evitar que l'alumne es vegi reclamat a abandonar la seva carrera per motius econòmics.
Quant a les situacions que donen lloc a l'aparició de la necessitat, el que observem en els nostres casos són realitats familiars, més que individuals, que sobrevenen a la família de forma sobtada, situant a determinats llars en la desorientació. Moltes altres vegades el que apreciem és un maneig de recursos limitats per part de la unitat familiar de l'estudiant, que provoca que qualsevol petita ajuda li suposi afrontar els seus estudis amb molta més solvència.
No obstant això per a conèixer les causes que originen la participació de l'alumne en aquest programa és necessari conèixer el balanç d'aquest curs, vegem com ha estat el perfil dels usuaris del programa durant el curs acadèmic 2007/08:
|
GÈNERE |
USUARIS |
|
Homens |
48 |
|
Dones |
50 |
|
Total |
98 |
Taula 3. Distribució de beneficiaris del Programa de Ajudes Econòmiques
d'Emergència per gènere.
|
CASOS |
USUARIS |
|
Alumnes que reben ajuda directa del programa |
55 |
|
Alumnes que reben ajuda econòmica per mitjà d'altre programa |
7 |
|
Alumnes que sol·liciten ajuda i es denega: -per falta de documentació -per altres motius |
17 9 |
|
Altres casos |
10 |
|
Total d'usuaris |
98 |
Taula 4. Tipus d'Usuaris en funció de la seva relació amb el programa.

Gràfic 1. Tipus d'Usuaris en funció de la seva relació amb el programa
|
EDAT |
USUARIS |
|
|
< 20 |
2 |
|
|
20-24 |
21 |
|
|
25-29 |
22 |
|
|
30-34 |
6 |
|
|
> 34 |
4 |
|
|
TOTAL |
55 |
|
Taula 5. Distribució dels beneficiaris del Programa d'Ajudes
Econòmiques d'Emergència en funció de l'edat

Gràfic 2. Beneficiaris del Programa d'Ajudes Econòmiques
d'Emergència en funció de l'edat
També podem apreciar altres característiques dels alumnes que plantegen aquest tipus de necessitats al nostre centre, com per exemple la procedència, tant dels alumnes espanyols com aquells que vénen d'altres països.
|
PAÍS D'ORIGEN |
BENEFICIARIS |
|
Espanya |
20 |
|
El Marroc |
14 |
|
Algèria |
4 |
|
Colòmbia |
3 |
|
Guinea |
3 |
|
Argentina |
2 |
|
Armènia |
2 |
|
Bulgària |
2 |
|
Brasil |
1 |
|
Cuba |
1 |
|
El Salvador |
1 |
|
Nigèria |
1 |
|
Romania |
1 |
| Total Països | 13 |
|
Total Alumnes |
55 |
Taula 6. Procedència dels alumnes beneficiaris del Programa d'Ajudes
Econòmiques d'Emergència

Gràfic 3. Procedència dels alumnes beneficiaris del Programa d'Ajudes
Econòmiques d'Emergència.
|
|
BENEFICIARIS |
|
Alacant província
|
19 |
|
Alacant ciutat |
8 |
|
Altres ciutats |
11 |
|
Altres províncies |
1 |
|
Total |
20 |
Taula 7. Procedència dels alumnes espanyols beneficiaris del Programa
d'Ajudes Econòmiques d'Emergència

Gràfic 4. Procedència dels alumnes espanyols beneficiaris del Programa
d'Ajudes Econòmiques d'Emergència
|
PRESTACIÓ ECONÒMICA SOL·LICITADA |
AJUDES CONCEDIDES |
|
|
Transport |
30 |
|
|
Material Papereria / Llibres |
22 |
|
|
Beca Menjador |
68 |
|
|
Fotocòpies |
56 |
|
|
TOTAL |
176 |
|
Taula 8. Tipus d'ajuda concedides

Gràfic 5. Tipus d'Ajuda Concedides.
Respecte a la carrera que estudien veiem que predominen els estudiants d'Informàtica, Administració d'Empreses i Magisteri, encara que també hi ha alumnes d'Econòmiques, Traducció i Dret, entre moltes altres carreres. No es pot dir que hagi més necessitats entre els alumnes de ciències o de lletres.
|
CARRERA |
ALUMNES |
|
|
ADE |
11 |
|
|
Dret |
6 |
|
|
Enginyeria Informàtica |
6 |
|
|
Magisteri |
3 |
|
|
Programes de Doctorat |
3 |
|
|
Econòmiques |
3 |
|
|
Química |
3 |
|
|
Eng. Téc. Informàtica Sistemes |
3 |
|
|
Telecomunicacions |
3 |
|
|
Cursos de Postgrau |
2 |
|
|
Empresarials |
2 |
|
|
Infermeria |
1 |
|
|
Eng. Téc. Informàtica Gestió |
1 |
|
|
Educació Física |
1 |
|
|
Pedagogia |
1 |
|
|
Biologia |
1 |
|
|
Traducció i Interpretació |
1 |
|
|
Eng. Obres Públiques |
1 |
|
|
Filologia Anglesa |
1 |
|
|
Filologia Francesa |
1 |
|
|
Nutrició |
1 |
|
|
Total Carreres |
21 |
|
|
Total Alumnes |
5 |
|
Taula 9. Carrera de procedència dels alumnes beneficiaris del
Programa d'Ajudes Econòmiques d'Emergència.

Gràfic 6. Carrera de Procedència dels alumnes beneficiaris del Programa
d'Ajuda Econòmiques d'Emergència.
D'altra banda, ens interessa les causes que originen la situació d'emergència, i referent a això ens trobem amb motius que són diversos però similars a les necessitats que plantejaven els usuaris del programa en cursos anteriors (lògic tenint en compte la filosofia del programa), les causes estan relacionades amb la insuficiència d'ingressos econòmics, canvis sobtats en l'estructura familiar (pèrdua de membres, pèrdua d'ocupació del cap de família,....), malalties i catàstrofes sobrevingudes (accidents i les seves conseqüències econòmiques, pèrdues d'habitatge, etc.) com les més nombroses. Cal insistir que en la majoria de casos s'observa una situació multiproblema en la qual un cúmul de motius són els quals causen la petició de l'ajuda, per això no es pot parlar d'un estereotip d'alumne demandant d'ajuda ni tampoc al·ludir a una causalitat típica, des del Cau s'estudia cada cas atenent a la seua qualitat multiproblema sense destacar un origen únic.
Les peticions gestionades que han estat denegades s'ha degut al fet la consideració de no urgència, no obstant això es tracta de casos derivats o tractats per altres unitats o serveis universitaris; sempre oferint per part del cau un servei d'assessorament per a solucionar la situació recolzant-nos en altres professionals que poguessin realitzar un seguiment del cas ajustat a la seva naturalesa.
D'altra banda, són molt nombrosos els estudiants que han presentat al llarg de l'any una renovació de l'ajuda d'emergència, concretament durant el curs 2007/08 hem gestionat 25 renovacions, de les quals s'han concedit 22. El que indica que el 40% dels alumnes han tingut una situació d'emergència una mica més dilatada en el temps i han necessitat una pròrroga de l'ajuda. Amb aquestes dades sobre la renovació de l'ajuda no s'observen canvis en relació amb altres anys acadèmics.
4. Observatori Universitari de la Discapacitat
- Finalitat del Projecte:
Es tracta d'una iniciativa que sorgeix conjuntament del Vicerectorat d'Alumnat i, del llavors, Secretariat d'Assumptes socials, actual Secretariat de Pràctiques d'Empresa i Suport a l'Estudiant, a través de la Seu Ciutat d'Alacant; i sorgeix també a propòsit de les conclusions plantejades en les Jornades "Any Europeu de les Persones amb Discapacitats a Alacant: Balanç i Perspectives", on s'observa la necessitat de la creació d'aquest Observatori com un instrument de la Universitat d'Alacant, en col·laboració amb altres institucions i associacions, al servei de la societat alacantina i amb un diàleg permanent amb ella.
Aquest servei crea una xarxa d'informació i participació de les persones amb discapacitat i les seves associacions en la província, de manera que es pugui conèixer la situació d'aquest col·lectiu, especialment sobre recursos i necessitats, amb aquest propòsit es desenvolupa una labor que aglutina a experts de l'àmbit acadèmic, administracions públiques, empreses privades i teixit associatiu.
Els objectius prioritaris de l'observatori són per tant:
· Recopilar i sistematitzar informació, arribant a configurar mapes de situació de les persones amb discapacitat.
· Divulgar coneixement sobre la discapacitat i qui la viuen; al mateix temps que s'actualitza la informació que es genera.
· Sensibilitzar tant a l'opinió pública com a les institucions públiques i privades
Tot això pot ser portat a terme ja que aquest programa va dirigit tant a les persones amb discapacitat i famílies, com també a associacions, entitats públiques i privades, professionals i experts en discapacitat interessats en els objectius proposats.
Respecte als àmbits d'actuació, l'observatori treballa principalment en quatre àrees principals, per a les quals s'han constituït comissions de treball específiques, les àrees són:
· Educació
· Ocupació
· Accessibilitat
· Prestacions socials i sanitàries
Reunions comissions:
· 14 Febrer 2008: Reunió General totes les comissions. Presentació fullet. Memòria d'activitats, projecció curs actual.
· 13 Març 2008. Comissió d'Ocupació.
· 30 Abril 2008. Comissió d'Ocupació.
· 10 Juny 2008. Comissió d'Ocupació.
· 2 Juliol 2008. Comissió d'Ocupació.
· 10 Juliol 2008. Comissió d'Ocupació.
5. Programa de desplaçament d'estudiants
Aquest programa se centra a facilitar l'accés i el desplaçament pel campus dels estudiants amb limitacions en la seva mobilitat. Els desplaçaments es divideixen en dos tipus, segons es tracti de viatges dintre o fora del campus de San Vicente.
- Desplaçaments interns (perímetre campus de San Vicente): El Centre de Suport a l'Estudiant disposa de cotxes elèctrics de grandària més petita que un vehicle convencional habilitats per a trajectes inter-campus. Es tracta d'un ús discrecional d'aquest servei per a alumnes que presentin una situació de necessitat específica i que a més es trobi documentada.
- Fora del Campus:
· Más de 20km de distància del campus. Per a aquests casos (únicament quan és necessari i prèvia petició de l'alumne) el centre de suport a l'estudiant inicia les gestions necessàries per a garantir a l'alumne un accés normalitzat al campus.
· Entre el campus i de 20 km de distància. Durant aquest curs acadèmic s'han utilitzat les furgonetes de les quals disposa aquest servei per a acostar al seu centre d'estudi a 21 usuaris que es trobaven en alguna de les següents circumstàncies:
- Alumnes amb mobilitat reduïda derivada d'una discapacitat o malaltia.
- Alumnes amb situacions sobrevingudes que els impedeix desplaçar-se amb autonomia.
6. Gestió de demandes específiques
La filosofia del nostre servei es basa en una atenció a l'alumnat integral i polivalent, d'aquesta manera la gestió de les demandes que ens plantegen els usuaris dels diferents programes, especialment en matèria d'assumptes socials, són assumides amb una visió holística i un enfocament biopsicosocial.
Les activitats que es porten a terme tenen a veure amb:
- Coordinació d'activitats conduents a la gestió de recursos
- Assessorament tècnic en matèria d'assumptes socials
- Programació d'activitats conduents a la inserció social dels estudiants de la Universitat d'Alacant.
- Accions conduents al foment de:
· Iniciativa social i Associacionisme
· Promoció del Voluntariat
· Autonomia per a la vida diària
- Derivació de casos
- Informació sobre recursos interns i/o externs a la universitat
- Seguiment de casos
7. Programa de voluntariat Intra-Universitari
- Finalitat del Programa:
El sentit d'aquest programa sempre ha girat entorn d'activitats que permetin fomentar les actituds solidàries entre els estudiants, de tal manera que siguin els propis companys de classe qui s'ajudin entre ells. Es tracta d'un programa que es desenvolupa en el propi entorn universitari, aprofitant els recursos disponibles per a educar en valors i formar a més de professionals a ciutadans amb consciència social i visió de compromís.
Amb aquest programa els estudiants aprecien altres situacions distintes a les seves fins i tot dintre del mateix ambient universitari, en les quals ells decideixen el grau d'implicació com voluntaris.
El tipus d'activitats diverses que es donen en aquest programa s'engloben en la següent classificació:
- Activitats de formació de futurs voluntaris.
- Accions de reciclatge per a voluntaris en actiu.
- Activitats de Suport dintre i fora de l'aula: Es troben englobades en aquest apartat activitats tan diverses com:
· Presa d'apunts
· Ajuda en l'aprenentatge d'idioma per a alumnes estrangers
· Ensenyar itineraris
· Acompanyar al lavabo
· Adquirir fotocòpies
· Tràmits en biblioteca
· Desplaçaments
· Acompanyament i benvinguda a alumnes de programes de mobilitat.
- Activitats de Seguiment de xarxes ja generades
- Coordinació amb el "Programa d'Allotjament per Companyia".
8. Organització i assistència a esdeveniments de l'Àrea social
En aquest apartat passem a descriure succintament les activitats desenvolupades pel centre de Suport, i que hem dividit en tres apartats: Activitats realitzades, Assistència a actes i Activitats en les quals s'ha col·laborat.
Activitats realitzades fa referència a aquelles que han estat organitzades, convocades i gestionada directament pel nostre servei. Mentre que posteriorment apareixen descrites les activitats a les quals hem assistit però que han estat organitzades per altres institucions i organismes aliens a la universitat. També hem inclòs un tercer tipus d'activitats i són aquelles en les quals hem intervingut en qualitat de col·laboradors.
Vegem en què han consistit cadascun dels tipus d'activitats:
ACTIVITATS REALITZADES
Durant el curs acadèmic actual el Centre de Suport ha organitzat, convocat i gestionat les següents activitats, que passem a resumir i vam mostrar per ordre cronològic.
- 30.11.07
1ª Reunió preparatòria "II Workshop de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat" a Alacant. Ja que a la primavera es planifica portar a terme el "II Workshop de Bones Pràctiques de Tècnics de Suport a la Discapacitat en la Universitat" s'organitza una reunió preparatòria amb els tècnics d'altres universitats que s'encarregaran de coordinar taules de treball per a l'esdeveniment.
- 10.12.07
Reunió preparatòria per a la Jornada de Coordinació amb Secundària. Amb l'objecte de començar a treballar la plataforma amb la qual volem estar en contacte amb els professionals de secundària que treballin la discapacitat, ens reunim en la Universitat d'Alacant per a traçar les línies de treball d'aquesta plataforma.
- 12.12.07
Trobada coordinació de programes amb els Alumnes usuaris de cada programa. S'aprofita les festes de nadal perquè coneguin tots els programes, oferir un menjar de nadal i s'amenitza amb l'esdeveniment "Contacontes Solidari: Històries per a comprendre i comprendre'm".
- 25.01.08
2ª Reunió preparatòria "II Workshop de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat" en Universitat Politècnica de València.
Treball d'organització de la taula de Protocols. Tècnics del CSE es desplacen a València per a supervisar la taula de treball que, en el II Workshop, versarà sobre protocols d'actuació en discapacitat per a l'àmbit universitari.
- 29.01.08
Reunió amb la Fundació Universia: amb el propòsit de conèixer el programa que la fundació porta a terme sobre Ocupació i Discapacitat, es manté una reunió en el Centre de Suport amb Tècnics de la Fundació on es reflexiona sobre possibles col·laboracions que es puguin establir entre ambdues entitats.
- 10.04.08
3ª Reunió preparatòria "II Workshop de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat". El centre de suport organitza en la Universitat Castella-la Manxa en la seu d'Albacete (seu intermèdia per a tots els assistents) una reunió per a asseure les bases de la mesa redona que tindrà lloc en el Workshop.
- 15.04.08
4 ª Reunió preparatòria "II Workshop de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat" en Universitat Politècnica de València, on continuen les sessions per a concretar les línies de treball del workshop.
- 24.04.07
Amb motiu del X Marató d'Ocupació i Autoocupació del GIPE, el Centre de Suport participa com Observatori de la Discapacitat en la gestió de la taula rodona: "Organitzacions Intel·ligents: Opcions per a temps de crisis".
- 08 i 09.04.08
Es desenvolupa el "II Workshop de Bones Pràctiques de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat", una trobada interuniversitària que reuneix a professionals procedents de més de 70 universitats i que amb el format de taules de treball i taula rodona abasta temes actuals per al bon desenvolupament dels nostres serveis.
- 23.05.08
Es porta a terme la Jornada de Coordinació amb Secundària, una trobada que reuneix als professionals que treballen la discapacitat en l'àmbit educatiu de secundària i la universitat, i que s'aprofita per a asseure les bases d'una futura col·laboració.
- 28,29 i 30.05.08
Al llarg de tres sessions de treball es desenvolupa el "Seminari Formació de Voluntariat Universitari" per als alumnes de la Universitat Permanent de la UA.
- 02.06.08
Dau l'interès que s'observa per les aplicacions de la llei de dependència des de l'Observatori de la Discapacitat s'organitza en la Seu de la Ciutat d'Alacant la Mesa Redona: "Llei de Dependència a Debat", amb la participació de representants de la Sindicatura de Greuges, l'Escola Universitària de Relacions Laborals, la Federació Espanyola de Malalties Rares i el Centre de Suport a l'Estudiant.
ASSISTÈNCIA A ESDEVENIMENTS
Durant el curs acadèmic 2007/08 l'Àrea Social del Centre de Suport a l'Estudiant ha estat present en els següents esdeveniments:
- 17.10.07
Assistència a la "Jornada sobre Dona i Empresa: Diferenciació de Marca" Organitzada per Càrites, F. Secretariat Gitano i COEPA.
- 24 i 25.10.07
Assistència a el "III Congrés Universitat i Discapacitat" Universitat de Saragossa, Saragossa.
- 30.10.07
Jornada de Treball Interdisciplinar de la Confederació de Malalts Mentals de la província d'Alacant. COCEMFE, Alacant.
- 31.10.07
Jornada "Qualitat de Vida en persones amb discapacitat intel·lectual i necessitats de Suport extens i generalitzat. Tendint ponts cap al futur". Organitzada pel centre San Rafael. Alacant.
- 16.11.07
Assistència a el "1er Seminari Internacional ASEPELT: Economia, Ocupació i Discapacitat" Organitzat per Fundació Onze, Madrid.
- 14 i 15.04.08
Assistència a el "Congrés FUNDAR: Voluntariat Corporatiu", València.
- 28.04.08
Assistència a la "Presentació de l'Informe sobre Drets Humans i Discapacitat a Espanya". Organitzat per l'ONZE, amb el patrocini del CERMI i el Defensor del Poble, Madrid.
- 05 i 06.06.08
Assistència a el "Saló AVANTE: 1er Saló sobre la Dependència i Qualitat de Vida", Barcelona.
COL·LABORACIONS
Les contribucions que s'han fet durant el present curs han estat per a les següents activitats:
- Conveni de Col·laboració Curs 2007-2008 amb la Fundació Salut i Comunitat per al Projecte en Plenes Facultats".
- Abril 2008. Col·laboració amb l'Associació CAPAÇ de Novelda per a la participació en el Curs de Voluntariat que organitzen anualment.
- Col·laboració amb el Servei d'Integració Laboral per a persones amb discapacitat de l'Ajuntament d'Alacant. S'assisteix a les reunions:
· 28 Setembre de 2007
· 14 Març 2008
- Participació en la "Mesa d'Ocupació i Discapacitat" que desenvolupa COEPA, amb l'assistència a les reunions:
· 31 Gener 2008
· 18 Juny 2008
- Suport per al desenvolupament de l'estudi de la Universitat de Salamanca sobre "L'accés a les noves tecnologies dels universitaris amb discapacitat". Reunió de l'equip en la Universitat d'Alacant el 9 d'Abril de 2008
9. Àrea de Psicologia del Centre de Suport a l'Estudiant
Les activitats que ha portat a terme l'Àrea de Psicologia del Centre de Suport a l'Estudiant durant el curs acadèmic 2007/08 estan emmarcades en els següents programes i subprogrames:
- Suport a estudiants amb necessitats educatives especials
· Col·laboració en Selectivitat.
· Adaptació de Llocs d'Estudi.
· Adquisició de material especial
- Programa d'Assessorament psicològic i psicoeducatiu
- Assessorament psicoeducatiu
- Assessorament Vocacional.
- Servei d'Assessorament Sexològic
- Assistència i Organització d'Esdeveniments
Passem a descriure més detingudament cadascun d'aquests programes.
10. Suport a estudiants amb necessitats educatives especials
- Col·laboració en Selectivitat.
· Suport al Secretariat d'Accés per a l'assistència als alumnes amb discapacitat per al normal seguiment de les proves d'accés.
- Adaptacions de Llocs d'Estudi.
Aulari III:
· S'introdueix Tablet PC per a la impartición de classes a alumnes amb necessitats especials.
Aulari II:
· S'introdueix Tablet PC per a la impartició de classes a alumnes amb necessitats especials.
Biblioteca de Dret:
· Instal·lació de la Telelupa del CAU,
Facultat de Dret:
· Instal·lació de Telelupa del CAU, amb la col·laboració de l'ONZE
- Suports específics
A) Suport a l'alumne JMFG d'Enginyeria Tècnica d'Informàtica de Sistemes amb deficiència visual severa i auditiva mitjançant la utilització d'un Tablet PC, Xarxa Wireless i ordinadors portàtils de l'alumnat.
Per a l'aplicació per tercer any consecutiu d'aquesta adaptació va ser necessari contar amb la participació de nombroses persones d'aquesta Universitat a les quals agraïm enormement la seva ajuda: als professors Stephan Marini, Cristina Cachero, José J. Gomis Castelló, Sonia Vázquez Pérez i Antonio Requena Jiménez.
B) Suport a l'alumne SB de Filosofia i Lletres amb dislèxia. Es va planificar amb l'alumne, la recerca de professors de suport de la U.A.: Julián López, Lorena Lillo i Ignasi Candela. Es va contar amb el finançament de la Universitat West of England d'Anglaterra.
C) Suport als alumnes RPS i JLFM d'Enginyeria Tècnica d'Informàtica de Gestió amb deficiència visual severa mitjançant la utilització d'un Tablet PC, Xarxa Wireless i ordinadors portàtils de l'alumnat. Amb la col·laboració dels professors José L. Sánchez Romero, Javier Montoyo Bojo.
D) Provisió d'un monitor de 21" per a realitzar exàmens per a l'alumna amb dificultats de visió FGB. Amb aquest monitor és possible ampliar la grandària de lletra considerablement i seguir adequadament les classes.
E) Instal·lació de la Telelupa del CSE en la Biblioteca de Dret per a donar suport a l'estudiant de Comerç Internacional JQM.
F) Tutor-company Rafael Espí Botella, estudiant de doctorat d'Informàtica Superior. Amb el suport dels recursos econòmics, materials i humans del CSE es van organitzar classes de suport d'Informàtica per als alumnes JMFG, JMSM, JLFM.
G) Adaptació específica de l'assignatura Història Moderna del País Valencià a alumne d'Història, amb el suport d'un alumne tutor.
H) Adaptació digitalitzada de material gràfic en les pràctiques de l'assignatura Introducció a la Política Econòmica per a alumne amb dèficit visual.que cursa 2n d'ADE (Empresarials).
11. Programa d'assessorament psicològic i psicoeducatiu
Durant el curs acadèmic 2007/08 un total de 128 universitaris, entre alumnes, PAS i PDI, van sol·licitar ajuda relacionada amb el programa d'assessorament psicològic i psicoeducatiu, dels quals 83 van ser dones i 45 van ser homes.
|
|
Dones |
Homes |
Total |
|
Total |
83 |
45 |
128 |
Taula 10: Distribució de demandants per sexe.

Les seves demandes es van plasmar entorn de les 318 sol·licituds de cites de les quals 235 van ser finalment realitzades. Això s'explica perquè algunes persones van ser ateses per més d'un motiu distint i unes altres no van acudir a les cites per decisió pròpia. Les demandes van correspondre a 128 persones distintes, si bé diverses persones van rebre atenció per més d'un motiu en moments diferents.
|
|
Demandes |
Ateses |
|
Persones |
128 |
126 |
|
Cites |
318 |
235* |
Taula 11: Nombres totals de persones i cites.
*inclou els seminaris de tècniques d'estudi i afrontament d'exàmens
Els principals motius de consulta de les persones ateses han estat l'assessorament psicològic l'assessorament en tècniques d'estudi i l'assessorament vocacional.
|
|
Motiu d'entrevista |
Dones |
Homes |
Total alumnes |
|
Tractament Individualitzat |
Afrontament d'Exàmens |
3 |
2 |
5 |
|
Assessorament Psicològic |
37 |
21 |
58 |
|
|
Assessorament Vocacional |
6 |
5 |
11 |
|
|
Assessorament Educatiu |
1 |
2 |
3 |
|
|
Tècniques d'Estudi |
4 |
4 |
8 |
|
|
Tractament Grupal |
Curs I Afr. d'Exàmens |
2 |
2 |
4 |
|
Curs I Téc. d'Estudi |
4 |
3 |
7 |
|
|
Curs II Afr. d'Exàmens |
9 |
2 |
11 |
|
|
Curs II Téc. d'Estudi |
15 |
4 |
19 |
|
|
TOTAL |
|
81 |
45 |
126 |
Taula 12: Nombre total d'universitaris atesos per demanda d'assessorament individual
i grupal i desglossats per sexe.
- Distribució del nombre d'entrevistes realitzades segons el motiu de les mateixes:
El nombre de cites individuals requerit per a atendre les sol·licituds de 103 estudiants va anar de 168, la qual cosa suposa, com terme mig 1,63 sessions de treball de 1\30 hores cadascuna.
|
Motius |
Total de Cites |
|
Assessorament Psicològic |
115 |
|
Assessorament Acadèmic |
3 |
|
Assessorament Vocacional |
18 |
|
Afrontament d'Exàmens |
16 |
|
Tècniques d'Estudi |
16 |
|
TOTAL |
168 |
Taula 13: Nombre total de cites ateses individualment.

- Procedència dels universitaris que han estat atesos:
|
ESTUDIS |
TOTAL ALUMNES |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DOCTORAT I POSTGRAU |
|
|
DIP. INFERMERIA |
2. |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
LLIC. BIOLOGIA |
11 |
1 |
1 |
5 |
3 |
|
1 |
|
|
LLIC. ADM. I DIR. D'EMPRESES |
5 |
1 |
1 |
2 |
1 |
|
|
|
|
LLIC. ADM. I DIR. D'EMPRESES (CENTRES ADSCRITS) |
2 |
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
ENG. TÉC. OBRES PÚBLIQUES |
5 |
2 |
|
3 |
|
|
|
|
|
ENG. TÉC. INFORMÀTICA DE SISTEMES |
2 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
ENG. TÉC. INFORMÀTICA DE GESTIÓ |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
ENG. INFORMÀTICA |
2 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
LLIC. DRET |
4 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
LLIC. SOCIOLOGIA |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
LLIC. PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES |
4 |
2 |
|
1 |
|
|
|
|
|
ARQUITECTURA |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
LLIC. EMPRESARIALS |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
LLIC. ECONÒMIQUES |
3 |
1 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
LLIC. FILOLOGIA |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
LLIC. FILOLOGIA HISPÀNICA |
3 |
1 |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
LLIC. FILOLOGIA ANGLESA |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
TRAD. I INTERP. ANGLÈS |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
ENG. GEOLÒGICA |
2 |
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
ENG. QUÍMICA |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
LLIC. QUÍMIQUES |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
GESTIÓ I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA |
2 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
ENG. TEC. DE TELECOMUNICACIÓ, SO I IMAG |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
ARQUITECTURA TÉC. |
7 |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
ERASMUS |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL ALUMNES |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
Taula 14: Estudis dels universitaris atesos
12. Assessorament psicoeducatiu
Conjunt d'accions dirigides a la millora del rendiment i *afrontamiento d'exàmens dels alumnes.
ATENCIÓ GRUPAL
- Tallers de Tècniques d'Estudi
Durant el curs acadèmic 2007/08 s'ha realitzat dos tallers de tècniques d'estudi, amb una durada de 12 hores cadascun. L'objectiu d'aquests cursos ha estat facilitar el procés d'aprenentatge dels alumnes i incrementar el seu rendiment acadèmic, mitjançant l'entrenament en tècniques d'estudi i metacognició, així com conèixer i optimitzar els processos psicològics bàsics implicats en l'estudi: motivació, atenció i memòria.
Dates de realització: Novembre de 2007 i Febrer de 2008.
- Tallleres d'Afrontament d'Exàmens
Paral·lelament als cursos de Tècniques d'Estudi i com complement d'aquests, durant aquest període acadèmic s'han impartit dos tallers d'afrontament d'exàmens, amb una durada de 10 hores cadascun. Els objectius fonamentals han consistit a reduir en els alumnes les respostes d'ansietat, inhibidores del rendiment en els exàmens; ampliar i/o activar respostes d'afrontament de l'estrès situacional i desenvolupar l'autocontrol en situacions d'avaluació.
Dates de realització: Desembre de 2007 i Març de 2008.
El nombre d'alumnes atesos en aquesta àrea ha estat el següent:
|
Motius |
Total Alumnes |
|
Curs I Afr. D'Exàmens |
4 |
|
Curs I Téc. Estudi |
7 |
|
Curs II Afr. D'Exàmens |
11 |
|
Curs II Téc. Estudi |
19 |
|
TOTAL |
41 |
Taula 15 Nombre total d'universitaris atesos en grup.

ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA
En els casos que ho requereixen, es realitzen entrevistes individuals dirigides tant a analitzar el mètode d'estudi dels alumnes i replantejar el mateix, seguint criteris d'eficàcia i qualitat, com a conèixer i manejar les estratègies emprades en la preparació i afrontament dels exàmens. Es pot consultar la taula 12 per a conèixer i comparar les dades d'aquesta modalitat d'atenció.
13. Assessorament vocacional
Són freqüents els estudiants que acudeixen al CSE amb dubtes respecte a l'elecció de carrera, o sobre la continuïtat dels seus estudis. L'abordatge d'aquestes consultes es realitza mitjançant entrevistes individualitzades en les quals es realitza una anàlisi de les circumstàncies que han dut a l'alumne a tal situació i es continua amb un procés de presa de decisions basades en els interessos personals de l'alumne.
La distribució dels casos atesos per estudis i el nombre de cites que s'han emprat queda de la següent manera:
|
ESTUDIS |
NRE. ALUMNES |
NRE. CITES |
|
ARQUITECTURA TÈCNICA |
1 |
1 |
|
DIP. TREBALL SOCIAL |
1 |
1 |
|
ENG. INFORMÀTICA |
2 |
3 |
|
ENG. TEC. DE TELECO, SO I IMATGE |
1 |
1 |
|
ENG. TÉC. INFORMÀTICA DE SISTEMES |
1 |
2 |
|
LLIC. BIOLOGIA |
1 |
2 |
|
LLIC. EMPRESARIALS |
1 |
1 |
|
LLIC. FIL. HISPÀNICA |
1 |
4 |
|
LLIC. QUÍMIQUES |
1 |
2 |
|
TRAD. I INTERP. ANGLÈS |
1 |
1 |
|
TOTAL |
11 |
18 |
Taula 16: Nombre total d'alumnes atesos segons els seus estudis i les cites realitzades
14. Servei d'assessorament sexològic
- Introducció
El present servei va néixer en l'any 2003 amb la intenció de contribuir a la formació integral dels alumnes i PAS prevenint i promocionant la seva salut sexual mitjançant les estratègies que ens brinda la teràpia sexual a l'ús. Crèiem que entre les necessitats del nostre alumnat PAS i professorat estava entre unes altres, la d'estar bé informats i orientats, especialment en aquells temes que puguin afavorir una acceptació més positiva de la pròpia identitat i una millora en la qualitat de les relacions interpersonals. Un d'aquests temes és el de la sexualitat.
La present memòria recull les dades relatives a tipus de consultes efectuades i demandes de tractament efectuades durant el període comprès entre Setembre de 2007 fins al present mes de Juny de 2008.
- Objectius assistencials
Pel que fa als dos objectius de caràcter assistencial relacionats amb l'oferiment d'informació objectiva sobre sexualitat en general incidint en temes específics com són: anticoncepció, malalties de transmissió sexual, SIDA etc., el servei ha parat esment tant directament com a través del correu electrònic als següents dubtes:
Nombre de consultes ateses a través de correu electrònic:
|
Nre. total de pacients atesos |
Homes |
Dones |
|
35 |
21 |
14 |
Taula 17: Nombre total de consultes ateses per correu electrònic
- Nombre de consultes en atenció directa
El segon objectiu primordial del servei és el de proporcionar assistència terapèutica per a aquells casos que presentin disfuncions sexuals o pautes de comportament de caràcter sexual no saludable.
El Nombre de casos tractats mitjançant atenció directa, la disfunció o problemàtica manifestada i el nombre de sessions ha estat el següent:
|
Nre. total de casos presentats |
Nre. total de persones ateses |
Homes |
Dones |
|
31 |
35 |
23 |
12 |
Taula 18: Nombre total de consultes ateses directament
Noti's que el nombre de casos presentats no coincideix amb el nombre d'alumnes atesos perquè diversos dels casos inclouen en el procés terapèutic a les parelles dels mateixos amb l'increment consegüent de pacients atesos. Quatre dels pacients atesos van ser pacients pertanyents a l'exercici d'anys anteriors.
El nombre d'alumnes totals atesos incloent les consultes efectuades per Internet ha estat de:
|
Nº total de pacients atesos |
Homes |
Dones |
|
70 |
44 |
26 |
Taula 19: Nombre total de consultes alumnes totals atesos incloent les consultes efectuades per Internet
- Objectius investigadors:
Participació en el X congrés estatal de Sexologia en les següents activitats:
· Moderació de la mesa redona "transexualitat i futur"
· Moderació de la mesa redona "violència de gènere"
· Presentació de la comunicació "programa per al control de l'agressió sexual en menors infractors"
- Altres activitats del servei:
· Aquest any he estat triat com vocal de la junta directiva de la Federació Estatal de Societats de Sexologia (FESS). La candidatura és per a 4 anys
· Participació en el programa de ràdio 3 "sortir de l'armari".
· Aparició d'un article en "el pais setmanal" relacionat amb el rendiment sexual.
- Metodologia:
La metodologia corresponent al programa assistencial-terapèutic s'ha basat principalment en:
· Assistència informatiu-educativa: a través del diàleg i la comunicació franca i oberta sobre els diferents demandes informatives que sobre sexualitat es formulin.
· Assistència terapèutica: Valorant l'existència d'una disfunció sexual , o d'un conflicte relacionat amb l'esfera sexual, establint una hipòtesi de tractament i procedint a efectuar una intervenció terapèutica mitjançant estratègies basades en la teràpia sexual de cort integratiu, estratègies de cort *hipnótico i tècniques basades en els principis de la modificació de conducta per esmentar a alguns.
- Conclusions:
El responsable del servei efectua una valoració molt positiva de l'acceptació del servei en la comunitat universitària i de la seva integració en el marc del Centre de Suport a l'Estudiant.
A més també és de ressenyar que la comunitat universitària es va fent eco del servei prestat com així ho demostra que el nombre de pacients atesos se segueix mantenint en la línia d'anys anteriors en cas de les consultes d'atenció directa, veient-se incrementades NOTABLEMENT en les consultes a través d'internet. Hem de destacar que podríem haver atès a més persones en el servei que segurament per vergonya, timidesa o presència de pors associades al que significa abordar la sexualitat amb un especialista, han cancel·lat visites concertades, no s'han presentat a última hora o no s'han animat a confirmar una consulta a pesar de motivar-los a això a través de la xarxa.
|
Nre. total de casos d'atenció directa presentats Any 2006-2007 |
Nre. total de persones ateses |
Homes |
Dones |
|
27 |
33 |
18 |
15 |
|
Nre. total de casos d'atenció directa presentats Any 2007-2008 |
Nre. total de persones ateses |
Homes |
Dones |
|
31 |
35 |
23 |
12 |
Taula 20: Comparativa de l'evolució del nombre total de casos atesos directament
en el curs 2006-2007 i 2007-2008
|
Nre. total de pacients atesos a través d'Internet |
Homes |
Dones |
|
36 |
21 |
15 |
|
Nre. total de pacients atesos a través d'Internet |
Homes |
Dones |
|
35 |
21 |
14 |
Taula 21: Comparativa de l'evolució del nombre total de casos atesos a través d'Internet
en el curs 2006-2007 i 2007-2008
Aquesta circumstància entra dintre dels paràmetres de la normalitat ja que la comunitat universitària no és distinta de la població normalitzada i els estudis efectuats en aquesta última estimen que tan solament un terç de les persones afectes d'una disfunció sexual al final s'animen a sol·licitar tractament.
Esperem que amb futures aparicions en premsa on s'efectuïn monogràfics de determines disfuncions, augmentant el nivell d'informació referent a això i oferint informació indirecta del servei en el periòdic "El Vicent" aconseguim de cara a l'inici del curs pròxim conscienciar encara encara més a la població de la facilitat d'accés a la solució de dubtes o disfuncions sexuals des del Centre de Suport a l'Estudiant.
15. Organització i assistència a esdeveniments de l'Àrea de Psicologia
- Activitats realitzades
· Reunió preparatòria "II Workshop de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat"
Realitzada a Alacant 23.05.08, ja que a la primavera es planifica portar a terme el "II Workshop de Bones Pràctiques de Tècnics de Suport a la Discapacitat en la Universitat" s'organitza una reunió preparatòria amb els tècnics d'altres universitats que s'encarregaran de coordinar taules de treball per a l'esdeveniment.
· 2ª Reunió preparatòria per a la Jornada de Coordinació amb Secundària.
Amb l'objecte de començar a treballar la plataforma amb la qual volem estar en contacte amb els professionals de secundària que treballin la discapacitat, ens reunim en la Universitat d'Alacant per a traçar les línies de treball d'aquesta plataforma.Celebrada en la Universitat d'Alacant el 10.12.07.
· Trobada amb els Alumnes usuaris de cada programa realitzats pel CSE. 12.12.07
· "II Workshop de Bones Pràctiques de Tècnics d'Atenció a la Discapacitat en la Universitat", una trobada interuniversitària que reuneix a professionals procedents de més de 70 universitats i que amb el format de meses de treball i mesa redona abasta temes actuals per al bon desenvolupament dels nostres serveis. Celebrat en la Universitat d'Alacant 08 i 09/04/08.
· Jornada de Coordinació amb Secundària, una trobada que reunisca als professionals que treballen la discapacitat en l'àmbit educatiu de secundària i la universitat, Celebrada en la Universitat d'Alacant el 23-05.08.
- Asitència a esdeveniments
Participació V Trobada de Serveis Psicològics i Psicopedagògics de les Universitats Espanyoles, celebrat els dies 7 i 8 de juny en la Universitat de Cadis.
- Col·laboracions
Els tècnics del CSE participen en el Seminari d'Orientació de les Proves d'Accés de Majors de 25 anys del curs 2007-2008, col·laborant en dues sessions dirigides a les tècniques d'estudi i la millora del rendiment dels alumnes.
PROGRAMA DE MILLORA DE L'OCUPACIÓ DELS ESTUDIANTS DE LA UA
- Observatori Universitari d'Inserció Laboral
L'Observatori Universitari d'Inserció Laboral de la Universitat d'Alacant té com objectiu fer visible el programa d'ocupació coordinant i portant a terme accions de dinamització d'ocupació des del Vicerectorat d'Alumnat, tenint en compte a tots els agents participants.
Hem de ser conscients que l'Espai Europeu d'Educació Superior ha passat de ser un projecte a convertir-se en una realitat cada vegada més palpable. Els programes i projectes d'adaptació als nous models han de passar necessàriament del paper a la pràctica per a mantenir a la Universitat en l'avantguarda i evitar desequilibris per l'absència de previsió. Es fa necessari un canvi de mentalitat, i d'estructura, en la formació dels nostres estudiants i entre les relacions de la Universitat amb el seu entorn social. S'insisteix en la necessitat d'un procés de convergència entre la Universitat i aquest entorn. Es parla de la conveniència d'estrènyer les relacions entre el món acadèmic i la societat mitjançant un canvi de criteri en els continguts i pedagogia de les carreres universitàries adequant-les a les exigències i necessitats del mercat laboral.
S'ha creat la figura del Dinamitzador d'Inserció Laboral en els Centres, que han participat activament en la iniciativa i assumeixen l'ocupació com un objectiu prioritari en les seves estratègies de futur.
- Activitats realitzades
Arran d'aquesta iniciativa s'ha avançat en el desenvolupament de diferents activitats enfocades a la millora de l'ocupació per als alumnes, com el saló d'ocupació de la Facultat de Filosofia i Lletres, les jornades d'inserció laboral en l'Escola d'Òptica o les jornades sobre habilitats per a la recerca d'ocupació en la Facultat de Ciències Empresarials.
També es va organitzar el curs d'estiu "L'art de buscar-se la vida. Com millorar la teua ocupació" en el marc de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira, que va contar amb participació dels Centres i GIPE; i la conferència pública "Educació, ocupació i economia social", celebrada en la Seu d'Alacant.
L'Observatori va participar en la Fira d'Ocupació de la Comunitat de Madrid, del 24 al 15 de novembre, i en les Jornades de la Fundació Servei Valencià d'Ocupació, el 26,27 i 28 de novembre.

