Description and content

 

   Academic Calendar

 

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Curriculum Summary

 

Full Summary [pdf in Spanish]

 

Degree in Law

 

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Timetables and examination calendar

 

  • Cada año la Universidad de Alicante aprueba los periodos lectivos y de exámenes para el nuevo curso

Calendario Académico

  • Horarios y fechas de exámenes por cursos del grado en Química  en el sitio web del centro

Horarios de clases y fechas de exámenes del grado en Derecho - Facultad de Derecho

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Competences

  

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Tutorial Action Plan (PAT)

PENDIENTE DE TRADUCCIÓN

El Programa de Acción Tutorial de la Universidad de Alicante (PAT) pretende proporcionar al alumnado universitario acompañamiento y asesoramiento al comienzo y a lo largo de su carrera universitaria. La acción tutorial proporcionada por el PAT da respuesta a dos necesidades prioritarias del alumnado universitario: por una parte, su acogida e inclusión en el contexto universitario; y, por otra, el apoyo y la orientación en el desarrollo de su itinerario académico y profesional.

 

El PAT se considera como una acción educativa de orientación y apoyo para el alumnado, que ofrece la Universidad de Alicante en todos sus centros. Se destina a la mejora de la calidad educativa, al ofrecer un servicio de acompañamiento, asesoramiento y de tutorización a todo el alumnado de la Universidad de Alicante.

 

 

Dentro de la acción tutorial, destacan tres procesos clave de implementación del PAT:

 

  • En el momento de ingreso en la Universidad, la acogida y la adaptación.
  • Durante los años de permanencia, asesoramiento y tutorización académica y personal.
  • Al finalizar los estudios, asesoramiento y tutorización centrada en el futuro académico y/o laboral.

 

 

La estructura PAT de cada centro cuenta con una coordinadora o coordinador y un equipo tutorial específico. Puedes acceder a la información específica del PAT de tu Facultad o Escuela en el siguiente enlace:

 

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Mobility and exchange programmes

No funciona el enlace

We manages the mobility programs in collaboration with the Mobility Secretariat of the UA and encourage the internationalization actions of our Faculty, with the aim of the mobility among our students and facilitating the integration of international students.

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Internships in companies and institutions

PENDIENTE DE TRADUCCIÓN

En el  Vicedecanato de Prácticas Externas y Movilidad  gestionamos las practicas académicas en empresas o instituciones de carácter público o privado, integradas en los estudios de Grado en Derecho, Grado en Criminología, Grado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos, Grado en Gestión y Administración Pública, doble grado en Derecho y Criminología, además de los Másteres en Abogacía, Gestión Administrativa y Derecho de Daños. A través de la realización de prácticas se pretende completar la formación académica del alumnado y que adquiera una experiencia profesional. 

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Final-Year Undergraduate Project

 

All the official undergraduate degrees must be completed by preparing and defending a final year project, which must be done in the final phase of the studies and be aimed at the assessment of competences associated to the degree.

The final year project must be an original, independent and personal work. The elaboration of it may by individual or coordinated. Each student will prepare this project under the supervision of a tutor, allowing students to show the received training content in an integrated many, as well as the acquired competences associated to the undergraduate degree.

In order to register in the final year project, students must comply with the requirements established in the “Regulations for continuation studies for students registered in undergraduate degrees at the University of Alicante”. Among the requirements established to be able to register in the final year project, a minimum of 168 credits must be passed in undergraduate degrees with a total of 240 credits, and a minimum of 228 credits in undergraduate degrees with a total of 300 credits or more.

In order for the final year project to be assessed, a B1 level of a foreign language (B2 is recommended) must be confirmed.

 

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Language teaching competence

 

So far, those graduates who wished to begin a career in non-university teaching had to obtain the Teaching Competence Certificate (Valencian and / or foreign languages). With the new legislation of the Generalitat, this way disappears.

In the new regulations published by the Generalitat on multilingualism (Law 4/2018) and the linguistic competence necessary for access to and exercise of the teaching function in the Valencian educational system (Order 3/2020), modified by Order 4/2021, the consideration of this certificate has changed, and it will disappear from now on. Whoever is following an itinerary to obtain the Teaching Competence Certificate must bear in mind that a deadline is established until October 29, 2021 to be able to register it. If you obtain the degree and the itinerary before that date, you will be able to register your certificate. After it, the registration will be closed.

The requirements for access to public service are set by the specific call for each public examination contest. However, taking the 2020 call as a reference and considering that the Teaching Competence Certificate in Valencian is no longer the linguistic requirement, the next calls for public examination contests will most likely establish the requirement to accredit the C1 level of knowledge of Spanish and C1 for Valencian (the Mitjà certificate is completely equivalent). Teachers who have studied in Spain will be exempt from accrediting the C1 in Spanish.

The C1 level certificate of knowledge of Valencian from the UA, the JQCV or equivalent (such as the certificates of the CIEACOVA and the EOI) will be the necessary language competence to teach non-linguistic subjects in Early Childhood Education in Valencian, Primary Education, Special Education, Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training Cycles and Adult Training. As of the academic year 2026-2027, the language proficiency necessary for teaching non-linguistic subjects in a foreign language will be the C1 level certificate for that language. Until the academic year 2026-2027, the B2 level of English must be accredited.

The Teaching Competence Certificate in Valencian will be considered a merit in the public examinations’ contests for the teaching bodies. This certificate can be used as proof of the linguistic requirement, being equivalent to C1, for public examination contests, for transfer contests and special service appointments, and therefore enables to teach in Valencian under the same conditions as a C1. If used as accreditation of the linguistic requirement, the certificate will not count as a merit.

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Credit recognition and transfer

PENDIENTE DE TRADUCCIÓN

 

Reconocimiento de Créditos es la aceptación por una universidad de los créditos que, habiendo sido obtenidos en otras enseñanzas oficiales, en la misma u otra universidad, son computados en otras distintas a efectos de la obtención de un título oficial. Es decir, es la aceptación de asignaturas superadas en unos estudios universitarios cuando el estudiante accede a una nueva titulación. El concepto de "reconocimiento" ha sustituido, en los estudios de grado, al antiguo concepto de convalidación/adaptación.

Transferencia de créditos es la inclusión en el expediente y en los documentos académicos oficiales acreditativos de las enseñanzas seguidas por cada estudiante de la totalidad de los créditos obtenidos en enseñanzas oficiales cursadas con anterioridad en la misma o en otra universidad, que no hayan conducido a la obtención de un título oficial.

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Undergraduate coordinators

PENDIENTE DE TRADUCCIÓN

COMISIÓN DEL GRADO EN DERECHO

Curso académico 2020-2021

  • Presidenta: Llanos Cabedo Serna
  • Secretario: Petri Moya Romero de Ávila
  • Representantes de alumnado:
    • Carrasco Morante, David
  • Representantes de áreas:
    • Alemany García, Macario; FILOSOFÍA DEL DERECHO
    • Alenda Salinas, Manuel; DERECHO ECLESIÁSTICO DEL ESTADO
    • Blasco Jover, Carolina; DERECHO DEL TRABAJO Y DE LA SEGURIDAD SOCIAL
    • Carreño Gualde Vicen; DERECHO INTERNAC. PÚBLICO Y RELACIONES INTERNAC.
    • Evangelio Llorca, María Raquel; DERECHO CIVIL
    • Fernández Daza, Eliseo; ECONOMÍA FINANCIERA Y CONTABILIDAD
    • Fernández Perez, Nuria; DERECHO MERCANTIL
    • Esquembre Cerdá, Mar; DERECHO CONSTITUCIONAL
    • López-Tarruella Martínez, Aurelio; DERECHO INTERNACIONAL PRIVADO
    • Martínez Almira, María Magdalena; HISTORIA DEL DERECHO Y DE LAS INSTITUCIONES
    • Martínez Díaz, José Antonio; ECONOMÍA APLICADA
    • Martínez Gutiérrez, Rubén; DERECHO ADMINISTRATIVO
    • Martínez Muñoz, María Yolanda; DERECHO FINANCIERO Y TRIBUTARIO
    • Ochoa Monzó, Virtudes; DERECHO PROCESAL
    • Sáiz López, Victoriano; DERECHO ROMANO
    • Sandoval Coronado, Juan Carlos; DERECHO PENAL

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Applicable regulations

 PENDIENTE DE TRADUCCIÓN

Permanencia y continuación en estudios de Grado

 

La Universidad de Alicante aprobó por acuerdo de su Consejo Social, de fecha 17 de mayo de 2017, una nueva normativa de permanencia acorde con un nuevo modelo de enseñanza/aprendizaje centrado en las y los estudiantes, dentro de la filosofía del Espacio Europeo de Educación Superior, que derogaba una anterior de 13 de julio de 2011.  

Evaluación de los aprendizajes

 

El Consejo de Gobierno de la UA ha regulado los procedimientos y criterios de evaluación y de calificación de resultados, la programación y convocatoria de las pruebas, la publicidad de las calificaciones y, en su caso, los procedimientos de revisión y reclamación de las mismas, así como la cumplimentación y modificación de actas

Este reglamento adapta los criterios de la programación docente al sistema de evaluación continua que inspiró la implantación de los actuales títulos oficiales de la UA. También agrupa y actualiza anteriores normativas.

Las principales medidas son:

  • La evaluación continua que será el sistema de evaluación general.
  • Se contempla el establecimiento de sistemas de evaluación alternativa para estudiantes con derecho a " adaptación curricular ".
  • Los criterios de evaluación serán públicos y objetivos , se incluirán antes de los periodos de matrícula en las "Guías docentes" de las asignaturas y no se podrán modificar durante el curso salvo causa justificada.
  • Habrá actividades de evaluación recuperables y no recuperables que figurarán en las "Guías docentes" de las asignaturas.
  • Se establecen dos periodos de evaluación: ordinario y extraordinario que figurarán en el calendario académico anual.
  • El calendario de pruebas finales no podrá modificarse, salvo causa de fuerza mayor. La fecha de pruebas finales de cada asignatura se conocerá antes de los periodos de matrícula, el lugar, al menos, con 30 días de antelación.
  • El sistema de calificación será numérico de 0 a 10 con un decimal . Se podrá otorgar "Matrícula de Honor" a estudiantes con calificación igual o mayor de 9, con un máximo del 5% de estudiantes matriculados en una asignatura o 1 para asignaturas con 20 o menos estudiantes.
  • Los resultados de pruebas parciales y finales se publicarán a través de UACloud . Para las primeras, no más tarde de 30 días naturales. Para las segundas en el plazo establecido en el calendario académico . Además, en pruebas finales se indicará con al menos 48 horas de antelación el lugar, fecha y horario para la revisión.
  • Se establece el procedimiento de revisión y reclamación de calificaciones .
  • Reglamento de Evaluación de los Apredizajes (Official Journal of the University of Alicante, 9/12/2015) [pdf in Spanish] .

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Para completar la información sobre evaluación de conocimientos hay que consultar:

 

What is "curriculum adaptation" and who can request it?

 

"Curriculum adaptation" is a series of academic and technical actions which can be carried out in order to facilitate students' access, stay and maximum progress during the academic year.

Applications for curriculum adaptation will be processed according to confidentiality and privacy principles.

Students who can apply for curriculum adaptation are divided in two groups:

  • First group . Students proving a 33% physical, sensory, or mental disability or higher, and students with specific needs for educational support (SNES) , congenital or not.
  • Second group . Students proving that they are elite, high-level, or university athletes ; gender violence victims; new parents , students undergoing a child adoption or custody situation; students with dependent children under 3 years old , or taking care for dependent family members; students whose work hours are in conflict with class hours; members of the University of Alicante governing bodies, participants in trophies, cultural and academic activities on behalf of the UA, and students engaged in mobility programmes.

Applications for curriculum adaptation will be submitted two weeks before the beginning of the academic year or term. Applications submitted outside these two periods due to unforeseen circumstances will be exceptionally admitted.

Applications from students in the first group will be submitted to the Student Support Centre, and the ones from the second group will go to the corresponding centre ( faculties/polytechnic school).

There are two levels of curriculum adaptation:

  • In-class support  may consist on adaptation of materials, lighting or sound quality in the classrooms. Adaptation of practical sessions and academic contents, and even use of alternative or complementary communication systems is available. Moreover, justified absences will be taken into account (maximum 25% per subject)
  • Adaptation of assessment tests may consist in extended time for tests or transcription of tests to other alternative communication systems.

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Other student-related academic matters

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Additional information

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FAQs

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Faculty/School

Faculty of Law

E-mail:   facu.dret@ua.es

Web:   https://derecho.ua.es/

Phone : (+34) 96 590 3573

Fax : (+34) 96 590 9896

Twitter:  https://twitter.com/derecho_ua

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