Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Master's Universitario degree in Computer Engineering

Admission

Admission profile

El acceso al título de máster en Ingeniería Informática descrito en esta documentación se realizará de acuerdo con las condiciones de acceso especificadas en el Acuerdo del Consejo de Universidades publicado en el BOE de 4 de agosto de 2009:

  • Podrá acceder al Máster vinculado con el ejercicio de la profesión de Ingeniero en Informática, quien haya adquirido previamente las competencias que se recogen en el apartado 3 del Anexo II del presente Acuerdo por el que se establecen las recomendaciones para la verificación de los títulos universitarios oficiales vinculados con el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico en Informática, y su formación estar de acuerdo con la que se establece en el apartado 5 del Anexo II antes citado.
  • Asimismo, se permitirá el acceso al Máster cuando el título de grado del interesado acredite haber cursado el módulo de formación básica y el módulo común a la rama, aún no cubriendo un bloque completo del módulo de tecnología específica y sí 48 créditos de los ofertados en el conjunto de los bloques de dicho módulo de un título de grado vinculado con el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico en Informática, de acuerdo con el presente acuerdo.
  • Igualmente, podrán acceder a este Máster quienes estén en posesión de cualquier título de grado sin perjuicio de que en este caso se establezcan los complementos de formación previa que se estimen necesarios.
    Los apartados anteriores se entenderán, sin perjuicio de lo dispuesto en el artículo 17.2 y en la disposición adicional cuarta del real decreto 1393/2007, de 29 de octubre.
    En concreto, se establecen las siguientes vías de acceso:

- Quienes estén en posesión del título de Grado en Ingeniería Informática que siga las recomendaciones del Acuerdo de Consejo de Universidades del BOE de 4 de agosto de 2009 no tendrán que cursar complemento formativo alguno.


- Quienes estén en posesión de un título de Grado en Ingeniería Informática que no siga las recomendaciones del Acuerdo de Consejo de Universidades, la Comisión Académica de Máster establecerá los complementos formativos, hasta un máximo de 30 ECTS.


- Quienes estén en posesión de un título de Ingeniero/Licenciado en Informática correspondiente a anteriores ordenaciones de las enseñanzas universitarias, no tendrán que cursar complemento formativo alguno.


- Quienes estén en posesión de un título de Ingeniero Técnico/Diplomado en Informática de Gestión correspondiente a anteriores ordenaciones de las enseñanzas universitarias, no tendrán que cursar complemento formativo alguno.


- Quienes estén en posesión de un título de Ingeniero Técnico en Informática de Sistemas o de un título de Diplomado en Informática (Sistemas Físicos) correspondientes a anteriores ordenaciones de las enseñanzas universitarias, no tendrán que cursar complemento formativo alguno.


- Quienes estén en posesión de otros títulos de Grado, la Comisión Académica de Máster establecerá los complementos formativos pertinentes, que podrán ser superiores a 30 ECTS.

Top

Entrance requirements

According to the Regulations of the University of Alicante, the following requirements must be complied to have access to official taught Master’s degrees:

  1. To be in possession of a SPANISH OFFICIAL GRADUATE DEGREE CERTIFICATE or other issued by an institution of higher education  within the EHEA (European Higher Education) that enables the holder to have access  to Master’s degrees in the issuing.
  2. To be in possession of an officially approved  FOREIGN HIGHER EDUCATION DEGREE CERTIFICATE that had been recognised as equal to the degree that allows access to the requested studies.
  3. To be in possession of a UNIVERSITY DEGREE CERTIFICATE obtained in a University or Higher Education Institution of COUNTRIES OUTSIDE THE EHEA, without the prior approval of their studies. In this case, the following should be considered:
    • Non- recognised degree certificates shall require a technical report showing an equivalence statement issued by the University of Alicante (ContinUA – Continuing Education Centre), for which the corresponding fee should be paid.
    • Access through this way does under no circumstances imply prior official approval of the holder’s degree certificate, nor its recognition for purposes other than studying a master's degree.

Top

Admission criteria

  1. El alumnado que cumpla los requisitos de acceso a las enseñanzas oficiales de máster universitario, podrá solicitar su admisión a alguna de las enseñanzas de este tipo que se ofertan en la universidad. Antes del periodo de admisión, se hará pública la oferta de estudios oficiales de máster, al menos, en la web de la Universidad de Alicante y en las de los centros que coordinen cada estudio.
  2. El alumnado será admitido a un máster universitario oficial determinado de conformidad con los requisitos específicos y criterios de valoración de méritos que, en su caso, establezca la memoria de verificación, entre los que podrán figurar requisitos de formación previa específica en algunas disciplinas o de formación complementaria, de acuerdo a lo dispuesto en esta normativa.
  3. Las enseñanzas de máster podrán exigir, como requisitos de admisión, un nivel determinado de dominio de lengua extranjera, dentro del Marco Común Europeo de Referencia, siempre que ya se haya recogido en la correspondiente memoria de verificación.
  4. Los sistemas y procedimientos de admisión deberán incluir, en el caso de estudiantes con necesidades educativas especiales derivadas de discapacidad, los servicios de apoyo y asesoramiento adecuados, que evaluarán la necesidad de posibles adaptaciones curriculares, itinerarios o estudios alternativos.
  5. La admisión no implicará, en caso alguno, modificación alguna de los efectos académicos y, en su caso, profesionales que correspondan al título previo de la persona interesada, ni su reconocimiento a otros efectos que el de cursar enseñanzas de máster universitario.

Se creará una Comisión Académica de Máster (CAM) que estará formada, como mínimo, por el Director/a de la Escuela Politécnica Superior o persona en quien delegue, la persona coordinadora del máster, un representante de cada uno de los departamentos participantes en el Máster (es decir, Dpto. Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial, Dpto. Lenguajes y Sistemas Informáticos, Dpto. Tecnología Informática y Computación y Dpto. Física, Ingeniería de Sistemas y Teoría de la Señal), un alumno, un miembro del personal de administración y servicios, y tres personas del colectivo del profesorado del máster, nombrados de mutuo acuerdo por los órganos de gobierno de la Escuela Politécnica Superior y procurando la presencia equilibrada de hombres y mujeres. Todos los miembros de la CAM deben ser profesorado del máster excepto el presidente que será el Director/a de la Escuela Politécnica Superior o persona en quien delegue, el alumno y el miembro de personal de administración y servicios. La CAM establecerá los complementos de formación que el estudiante deba cursar, de acuerdo con el apartado 2 del artículo 17 del R.D 1393/2007 y la modificación del mismo en el punto 10 del R.D. 861/2010.

Los criterios de selección en los que se basará la CAM son:

  1. Estar en posesión del título de Grado de Ingeniería Informática o áreas afines. Para toda aquella persona que cumpla con este criterio se procederá a considerar el criterio (2).
  2. Nivel del expediente académico. En caso de existir un número mayor de solicitantes que de plazas, se utilizará el expediente académico para establecer un orden en las solicitudes. En todo caso, para poder considerar el expediente académico es preciso que se cumpla el punto (1).

La CAM también especificará claramente los criterios de selección que se van a utilizar para la admisión al curso. Estos criterios serán públicos y estarán expuestos en la página Web oficial del máster durante el periodo de preinscripción. En caso de rechazo de la admisión, la CAM hará llegar a la persona interesada un informe escrito justificando su decisión.

 

Top

Pre-registration and registration

Pre-registration +info

Students who intend to study for an officially recognised Master’s Degree at the UA should complete pre-enrolment in accordance with the guidelines and deadlines specified annually.

Pre-registration will be exclusively carried out online by filling in the form available for this purpose.

All the information regarding the admissions process can be found at the Applications Master's Degrees web page.

The results of the admissions process can be consulted by accessing the Status of applications.

Please note that you will need the reference number of your last pre- registration, which was sent to you in a confirmation email for this purpose.

 

Registration +info

 

Following publication of the final list of those admitted to the course, an email containing a user password will be sent to successful applicants, enabling them to enrol via the Campus Virtual in accordance with the guidelines and deadlines specified annually.

In the registration process, the documents issued abroad must be official, duly notorised and translated. Further information:

 

Top

Number of places

Credit recognition and transfer

Credit recognition

  • Recognition is understood as the acceptance of credits -by a university- which have been obtained in official courses, in the same university or a different one and counted for the purpose of obtaining an official degree. Likewise, credits taken in other official higher education courses or in university courses leading to the awarding of other degrees, as referred to in Article 34.1 of Organic Law 4/2007, of 12 April, which modifies Organic Law 6/2001, of 21 December, on Universities, may be recognised.
  • Accredited work and professional experience may be recognised as credits for the student’s official degree, provided that they are related to their degree content.

Credit transfer

  • The transfer of credits refers to the credits that do not led to the awarding of an official degree and have been added to the student’s record and official academic documents accrediting the courses passed by each student previously, in the same university or a different one. The transfer of credits requires the prior admission of the student to the corresponding degree.
  • The modules, subjects or courses transferred to the student’s academic record corresponding to the new undergraduate degrees will not be taken into account for the calculation of the point-system assessment.
  • In the case of simultaneous studies, the credits therefor achieved will not be transferred, unless they are eligible for recognition or the student renounces to such simultaneity due to the student’s withdrawal from the studies.

Master’s credit recognition

  1. At the discretion of the relevant Master’s Academic Committee, provided for in Article 20, credits from official courses taken in this or other universities may be recognised for as long as they are related to the Master’s degree for which credits are eligible for recognition.
  2. Likewise, students who have completed partial PhD studies within the framework of the provisions of Royal Decree 778/1998 or previous regulations may request recognition of credits corresponding to courses taken during the teaching period of these PhD degrees.
  3. Recognition must be requested to the Committee for Credit Recognition and Transfers and Academic Records Assessment of each university centre. The committee, where appropriate due to the complexity of credit recognition, may request the advice of the Academic Committee of the relevant Master's degree.
  4. Admission and registration rules and instructions will establish the procedure and the documentation to be submitted for the application for credit recognition.

 

Credit recognition for undergraduate, Master’s and PhD degrees

 

Recognition of credits obtained in official studies according to previous university regulations:

In the case of credits obtained in UA official degrees regulated by the Royal Decree 1497/1987, the recognition is achieved taking into account the table for credit adjustment of those degrees regulated by Royal Decree 1393/2007 and the Royal Decree 861/2010  to be included in each report required to apply for the verification of the University of Alicante degree.

In the case of credits obtained from other official degrees, they can be recognised by adapting the knowledge associated to subjects or courses taken by the student and those included in the study programmes meeting the following criteria:

  1. that the number of credits, or where appropriate hours, is at least 75% of the number of credits or hours of the subjects for which credit recognition is requested, and
  2. obtain, at least, 75% of the content of the subjects for which credit recognition is sought.

 

Recognition of the credits obtained from the study programmes in force and non-official degrees:

Credits can be recognised taking into account the adjustment of the skills and knowledge acquired by the student from other modules, subjects and courses and from those included in the study programmes or cross-curricular courses that meet the following criteria:

  • that the number of credits is at least 75% of the number of credits of the subjects for which credit recognition is requested.
  • that contain, at least, 75% of the content of the subjects for which credit recognition is requested.
  • that confer at least 75% of the skills of the subjects for which credit recognition is requested.

As for undergraduate degrees, the recognition of credits must also meet the following criteria:

  • If the undergraduate degree to which the student intends to gain access belongs to the same branch of knowledge, the credits corresponding to core subjects of that branch are eligible for recognition, with the original name, credits and mark.
  • If the undergraduate degree to which the student intends to gain access belongs to a branch of knowledge other than the original, the credits corresponding to core subjects of that new branch are also eligible for recognition.
  • In any case, the credits corresponding to the final-year undergraduate project and the Master's final project cannot be recognised.

 

Recognition of previous work and/or professional experience:

  • Accredited work and professional experience can be also recognised with credits that will count towards obtaining an official degree, provided that they confer at least 75% of the competences of the subjects eligible for credit recognition.

To be taken into account:

The number of credits allocated to work or professional experience and to non-official university studies cannot exceed, as a whole, 15 % of the total credits making up the curriculum. The recognition of those credits cannot be counted for the purpose of the student’s point-system assessment.

Notwithstanding the above, credits from UA-only degrees may, exceptionally, be subject to recognition in a higher percentage or, where appropriate, be subject to recognition in their entirety provided that the corresponding UAdegree has been phased out  and replaced by an official degree.

 

Recognition of credits in mobility programmes:

Students who participate in national or international mobility programmes signed by the University of Alicante, while studying in other higher education institutions, will obtain full recognition by means of a learning agreement established before their departure. Likewise, credits completed through official courses regulated by inter-university agreements will be recognised if they specifically state so. In both cases, a report from the Centre or University Commissions will not be necessary, as such recognition is subject to a prior agreement.

 

+info:

Top