Social and juridical - 90306 - academic Course 2018-19

MASS MEDIA: INFORMATION AND MANIPULATION I

TEACHER                

Jorge Sánchez Navas..................................... jmsnavas@gmail.com

OBJECTIVES

  1. Analysing the written press, along with the audiovisual and digital media, to recognise the messages that do not abide by the principles of veracity and objectivity of information, either by the wrong use of the informative tools or by the deliberate development of persuasion techniques for political or economic purposes.
  2. Getting to know how the power of information is structured in Spain. Great media groups and opinion leaders.
  3. Audiences and advertising. Checking the impact of the media and their economic and social compensations.
  4. Distinguishing the main formulas which permit to replace the communication of informative contents with propaganda and 'interested' persuasion:
    1. Mixing opinion and information.
    2. Interested leaks.
    3. Forcing the news.
    4. Yellow Press and sensationalism.
    5. Tendentious localism.
    6. Manipulation by means of image and graphic treatment.
    7. Exploiting what the Wired magazine calls the 'Economy of attention'
  5. Through a comparative analysis of newspapers, radio and television news bulletins, establishing rigorous criteria to identify the most reliable information.
  6. Getting to know the new interactivity spaces provided by the digital media and the new technologies.

At the end of the course, students will be able to avoid the information society's coercive tools more easily and also to take advantage of interactivity spaces to assert their freedom as citizens.

METHOD OF ASSESSMENT

Practical work (mural, forums): 50%.

Participation in class: 50%.

SUBJECT SYLLABUS

  1. INFORMATION AND OPINION.
    1. Journalistic genres: news item, report, chronicle, analysis, interview.
    2. The journalistic style.
    3. The structure of information.
    4. The sources
  2. THE JOURNALISTIC FIRM.
    1. Audience and economic independence.
    2. Advertising and its influence on contents.
    3. Design. Image semiotics and manipulation.
  3. MAIN JOURNALISTIC DEVIATIONS.
    1. Misinforming by giving opinions.
    2. Leaks.
    3. Libel.
    4. Sensationalism.
    5. Localism and universalism.
    6. The manipulating image.
    7. The economy of attention.
    8. Power and institutional servitude.
  4. DEONTOLOGÍA Y PROFESIÓN PERIODÍSTICA
    1. El derecho a la información
    2. Marco jurídico y profesional
    3. Mecanismos de regulación profesional: código deontológico, consejos deontológico, consejos audiovisuales, comités de redacción, etc.
    4. Ciudadanía mediática
  5. PERIODISMO 3.0
    1. Los nuevos medios de información: Blgos, foros, redes sociales, etc.
    2. Estrategias de posicionamiento informativo en internet
    3. El quinto poder: Participación y credibilidad en la red
    4. La selección de noticias como indicador de desigualdad, antes y después de internet
  6. COMMUNICATION AND POWER
    1. Political behavior and power relationships.
    2. The communication of the parties and their leaders
    3. Mechanisms for creating thought devices through the media

GENERAL BIBLIOGRAPHY

  • AA.VV. Los 100 editoriales de Le Monde diplomatique edición española. Noviembre 1995-Febrero 2004. Ediciones Cybermonde S. L. Valencia 2004.
  • AA.VV. El libro blanco de la prensa diaria 2005. AEDE, Madrid, 2004.
  • Bourdieu, Pierre, Contrafuegos, Anagrama, Barcelona, 2000.
  • Bourdieu, Pierre, Sobre la televisionj, Anagrama, Barcelona, 1996.
  • Charaudeau. El discurso de la información, Gedisa, Barcelona 2003.
  • Castells, Manuel, Comunicación y poder, Alianza Editorial, Barcelona, 2009.
  • Castells, Manuel, Redes de esperanza e indignación, Alianza Editorial, 2012.
  • Charaudeau, El discurso de la información, Gedisa, Barcelona, 2003.
  • Debray, Regis, Vida y Muerte de la imagen, Paidós, Barcelona, 1994.
  • Espada, Arcadi, Diarios, Madrid, 2002.
  • Hardt, Michel, y Negri, Toni, Declaración, Akal, 2013.
  • Mattelart, Armand, La comunicación-Mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. Fundesco. Madrid, 1993.
  • Mattelart, Armand, Historia de la Sociedad de la Información. Paidos. Barcelona, 2002.
  • Pilger, John, Basta de Mentiras, RBA, Barcelona, 2007.
  • Ramonet, Ignacio, "El quinto poder", Le Monde Diplomatique edición española, Octubre 2003.
  • Ramos Fernández, Luis Fernando. La profesión periodística  en España (Estatuto jurídico y deontología profesional), Diputación de Pontevedra, Pontevedra, 1998.
  • Rushkoff, Douglas. Coerción, La liebre de marzo, Barcelona, 2001.
  • Serrano, Pascual, Desinformación, cómo los medios ocultan el mundo, Península, 2009.
  • Sartori, Giovanni, Homo Videns. La sociedad teledirigida, Taurus, Madrid, 1998.
  • Tortosa, José María. La guerra de Irad: Un enfoque Orwelliano.
  • Vilches, Lorenzo. Teoría de la imagen periodística, Paidos, Barcelona, 1993.
  • Wolton, Dominique. Sobre la comunicación, Madrid, Acento, 1999.

WEBSITES ON THE INTERNET

  • Acceso a principales cabeceras:
    • http://kiosko.net/es/
  • Estudios sobre comunicación y periodismo
    • Revista telos
      • https://telos.fundaciontelefonica.com/
    • Sala de Prensa
      • www.saladeprensa.org
  • Organismos internacionales de investigación sobre información
    • Centro Pew
      • wwww.people-press.org
    • Poynter Institute
      • www.poynter.org
    • Reporteros sin Fronteras
      • www.rsf.org
  • Diseño
    • Society of Newspaper Design
      • www.snd.org
  • Audiencias y difusión
    • Estudio General de Medios
      • www.aimc.es
    • Oficina de Justificación de la Difusión
      • www.ojd.es
  • Observatorios de medios de comunicación
    • Observatorio francés de medios
      • www.observatoire-medias.info
  • Periodismo ciudadano
    • http://bottup.com/
    • http://www.fixmedia.org/
  • Blogs y redes sociales de Jordi Navas
    • Blogs
      • Trotahojas. Blog personal relacionado con el mundo de lacomunicación, el cine y el activismo social.
        • http://trotahojas.blogspot.com.es/
    • Redes sociales
      • https://www.facebook.com/jmsnavas
      • https://twiter.com/navascontadas
      • http://www.linkedin.com/pub/jordi-s%C3%A1nchez-navas/3b/9/881
      • https://www.facebook.com/jmnavas?ref_tn tnmn