Comunicat de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (IIFV) sobre la proposta de Decret que regula el Plurilingüisme


Davant de la proposta de Decret que regula el Plurilingüisme, preparat per la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, l’IIFV vol manifestar que:

1. L’elaboració de la proposta del decret s’ha fet al marge de la participació activa dels professionals de l’ensenyament i sense cap tipus de consens amb els sectors educatius als quals va destinat.

2. El decret no s’adequa a un ensenyament plurilingüe, com suposadament pretén, sinó que, de fet, utilitza la incorporació de l’anglès, assignatura que ja existeix actualment, com a pretext per a suprimir els programes d’ensenyament en valencià vigents.

3. El decret suposa un pas enrere en l’ensenyament públic, consolidat durant més de vint-i-cinc anys, perquè no sols elimina el model actual basat en les dues línies, en valencià i en castellà, sinó que el substitueix per un altre model doble a partir de dos programes d’implantació (inicial i avançat) de l’idioma estranger. Aquests dos programes poden comportar una discriminació de l’ensenyament públic a favor del privat, on serà més fàcil d’organitzar la impantació del programa avançat a causa de la major flexibilitat de plantilles.

4. L’eliminació de les línies existents, plantejada en el decret, i la fusió dels grups repercutirà, sens dubte, negativament en la massificació de les aules, i, a més, pot derivar, com a conseqüència, en un retall de les plantilles docents dels centres educatius.

5. El decret, a més, lleva als pares el dret que tenen actualment a elegir la llengua d’escolarització dels fills, que des d’ara serà determinada per la Conselleria a partir d’una enquesta no vinculant.

6. L’assignació rígida que proposa el decret sobre la llengua vehicular de les assignatures del currículum dels alumnes pot generar una impossibilitat d’aplicació real per les característiques de la plantilla i l’organització de cada centre docent.

7. Finalment, l’IIFV, demana la retirada d’aquesta proposta de decret i s’ofereix a col·laborar en qualsevol iniciativa consensuada que millore el sistema educatiu actual. Així mateix, dóna suport a l’informe elaborat per la Unitat per a l’Educació Multilingüe (UEM) i les universitats valencianes.