Saltar apartados

Una tesi de la Universitat d'Alacant diagnostica el model de periodisme en la xarxa

Alacant, 7 d'octubre de 2010

tesis

VilaWeb, el primer ciberperiòdic a Espanya nascut exclusivament per a la seua edició digital, continua publicant-se amb alts nivells de qualitat fins a constituir un model de periodisme en la xarxa. Aquest és el diagnòstic d'una tesi redactada en la Universitat d'Alacant sobre aquest diari sense edició en paper, elaborada per Mar Iglesias, professora de Comunicació en el Departament de Comunicació i Psicologia Social.

"VilaWeb és un referent de la informació en català, un fet acceptat per la societat i els experts", assenyala l'autora d'aquesta investigació, denominada "Un model de periodisme per a la Xarxa". Indica que és el més citat i visitat i capdavanter d'audiència en l'àmbit catalanoparlant durant els quinze anys transcorreguts des de la seua creació en 1995, amb més de 360.00 usuaris mensuals i 2,5 milions de visites segons recents controls de l'OJD. Remarca que és un diari gratuït que es finança només amb la publicitat i que fins i tot obté beneficis, "cosa estranya en el món d'Internet, on el que és normal són les pèrdues".

L'autora de la tesi doctoral, que ha sigut dirigida per Javier Díaz Noci i va merèixer la qualificació d'excel·lent /cum laude/ per unanimitat del tribunal, destaca que aquesta publicació aplica les característiques bàsiques que ha de complir la informació en Internet de manera més completa que la majoria dels seus competidors, la qual cosa, malgrat estar editat exclusivament en català, li permet ocupar actualment el lloc número 58 entre les webs més visitades des de tot Espanya, que en 2003 va arribar a situar-se en el lloc 23, segons dades de l'Estudi General de Mitjans (EGM).

Aquestes característiques bàsiques, segons les enumera, inclouen les de tenir un autèntic caràcter multimèdia, és a dir, oferir no solament text i fotos sinó també sons i vídeo. Una altra és la de constituir un mitjà plenament interactiu, amb un diàleg continu entre editors, periodistes i públic. Ha d'estar sotmès també a una actualització contínua i els seus hipertextos han de conduir a enllaços no solament dins de la mateixa publicació sinó també externs, de manera que no siga una edició tancada en si mateixa. "Aquestes normes –assegura– es coneixen, però en general no s'apliquen completament. En canvi, WilaWeb és un hiperdocument excel·lent, que segons mètodes objectius d'anàlisis de qualitat llança un índex de 2,34 sobre un màxim de 3. Per exemple, he comprovat que una mateixa notícia es pot arribar a actualitzar fins a 15 i fins i tot 20 vegades en un dia."

Mar Iglesias, que és des de fa molts anys col·laboradora d'aquest mitjà des d'Alacant i que per a elaborar la seua tesi va compartir com a observadora el treball en la redacció d'aquest mitjà en la seu a Barcelona durant sengles períodes d'un mes i mig i dos mesos, descriu l'equip de redacció com a xicotet, molt col·laboratiu i amb relacions poc jeràrquiques. Afig que VilaWeb es va anticipar també a oferir xats amb personatges de la cultura i la política en temps real, és a dir, sense censura prèvia, i a ser un mitjà digital amb llibre d'estil propi, que va fer públic en 2006. Afirma que té un caràcter innovador també en el terreny tècnic, ja que va ser el primer que va implantar la tecnologia que permet rebre’l en el mòbil. També destaca que va ser dels primers mitjans espanyols a allunyar-se, el matí de l'11-M, de la versió oficial sobre l'autoria dels atemptats.

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464