Saltar apartados

Sis artistes alacantins reinterpreten a Hernández en Poemes en el mur

poemas_muros

Alacant, 21 d'octubre de 2010

El resultat ocuparà diferents façanes d'edificis de la UA i Sant Vicent

"Poemes en el mur". Proposta per a una intervenció artística, és el títol d'un projecte ideat per Eduardo Llastres i Guillermina Perales, i organitzat en col·laboració amb el vicerectorat d'Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, l'Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig i el Grup Civica, +a través del com, sis artistes alacantins reinterpretaran artísticament l'obra i el sentiment poètic de Miguel Hernández. El resultat d'aquesta unió entre expressió artística i literatura es plasmarà en un suport de pvc de gran format que es col·locarà en diferents edificis del campus i la ciutat de Sant Vicent del Raspeig.

El projecte s'ha presentat aquest matí en l'Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig per l'alcaldessa del municipi, Luisa Pastor, la vicerectora d'Extensió Universitària, Josefina Bueno, al costat de la comissària de l'exposició i alguns dels artistes implicats, que han explicat amb detall cadascuna de les propostes.

L'alcaldessa, Luisa Pastor Lillo, “ha felicitat als artistes per les seues propostes creatives en les quals han combinat poesia i arquitectura a partir dels versos de Miguel Hernández quan es compleix el centenari del seu naixement”. Pastor Lillo ha comentat que Sant Vicent del Raspeig “ja ha utilitzat un dels seus edificis més emblemàtics, com és la Biblioteca Municipal, per a plasmar en la seua façana el vers i la paraula, representant aquest edifici com a centre del saber i ara va a participar en aquesta iniciativa singular commemorativa d'aquesta efemèride hernandiana”.

Per a la vicerectora, Josefina Bueno, “Paraules en el mur és una clara expressió de contemporaneïtat”, i no dubta en sentir-se orgullosa d'albergar aquesta mostra en la Universitat d'Alacant, bressol del saber i model d'urbanització, “un campus ideal per a aquesta obra plàstica que encara que efímera, servirà per a homenatjar no solament al poeta, també a l'espai i l'arquitectura com una reivindicació de l'art”

La mostra, comisariada per la crítica d'art Guillermina Perales, part de “la necessitat de dialogar amb aquest poeta, de viure i interpretar les seues imatges i pensament amb el llenguatge del nostre present”. Els artistes participants pertanyen a diferents disciplines “amb la finalitat d'ocupar un espectre el més ampli possible de la visió contemporània de l'art”, explica. Així, es va a comptar amb els fotògrafs Pepe Calvo i Paco Valverde, els pintors i artistes multidisciplinaris, Eduardo Llastres i Jesús Zuazo, el dissenyador gràfic, Juan van der Hofstadt i l'artista conceptual, Luisa Pastor Mirambel. Les propostes aportades “s'atenen als límits pressupostaris propis d'aquesta època de crisi”, així com a les condicions materials imposades per la intervenció en l'arquitectura i la grandària dels llenços on cada proposta artística s'unirà al discurs poètic d'Hernández.

Segons Perales, l'elecció dels murs per a plasmar aquesta interacció obeeix a la gran importància de l'arquitectura urbana: “ens interessava molt vincular la paraula poètica amb l'arquitectura des de la vivència plàstica de cada artista”. Per això, s'ha triat “la gran dimensió de cartell publicitari”, però canviant la imatge comercial per una imatge artística amb la finalitat d'aconseguir un “diàleg” entre la paraula poètica de Miguel Hernández i l'actualitat, incidint “en la realitat urbana”, més enllà del “blanc del llibre en la lectura individual”.

La façana discontínua de l'Aulari III, la torrassa exterior que dibuixa el Saló d'Actes de l'Aulari II, la Facultat de Dret, la d'Econòmiques, la Biblioteca General i una de les façanes de l'Auditori del Centre Social de Sant Vicente han sigut els llocs triats i en els quals es podrà veure la mostra a partir de la setmana vinent. La inauguració de l'exposició es vol fer coincidir amb la celebració de l'III Congrés Internacional Miguel Hernández que es desenvoluparà entre el 26 i el 30 d'octubre a Alacant, Elx i Oriola i del que la Universitat d'Alacant serà una de les seus.

Les sis propostes

Jesús Zuazo Garrido, pintor.

Aprofundint en l'obra de Miguel Hernández he seleccionat una part d'un poema que crec que posa de manifest una constant del seu pensament, la certesa profunda que el " Jo", no té sentit si no és com a part dels "Altres". A voltes com a confrontació i unes altres en comunió, però mai sense ells. He manipulat la imatge d'un rostre femení, que focalitza el dolor de la separació i el sense sentit de la vida sense el ser estimat. La façana discontínua de l'Aulari III, una unitat composta per segments individuals pot ser interpretada com a metàfora de l'individual al servei del col·lectiu. La imatge del rostre es divideix en dos i està separada per l'espai entre els segments del mur. Té un ull en cada meitat, que pretenen subratllar la dualitat del ser com a meitat d'una fi compartida i alhora com una individualitat a la qual no es pot sostraure.

Pepe Calvo, Fotògraf.

Després de bussejar profundament en les immenses pàgines que Miguel Hernández va publicar en el transcurs de la seua curta carrera, em vaig decidir pel final del poema L'últim racó.

Després de l'amor, la terra.

Després de la terra, ningú.

És una frase poètica i completament directa, d'intens dramatisme, com un slogan publicitari creat en l'actualitat. Aquesta idea conté un missatge d'amor i mort. L'amor i la mort són dos conceptes romàntics que m'han atret sempre i que tenen una gran presència en tota la meua obra.

L'amor i la mort són part fonamental del cicle de la vida.

Luisa Pastor. Artista plàstic. “Les tres ferides” està pensat per a situar-se en la façana de la Facultat de Dret, lloc proposat a priori, i concretament en els tres blocs que es poden veure des dels diferents edificis de les Facultats de Filosofia i Lletres. Cada bloc alberga un fragment de l'últim vers de “va arribar amb tres ferides”, manuscrit en color roig: color de la sang, la ferida oberta encara per tancar. El vers es llisca com una serp, sense silencis, ja no hi ha silenci, només signes de puntuació on prendre alè. El vers dins del vers es fa present mitjançant un recorregut de formigues negres en paraules des de la ràbia. “L'home aguaita” enfront de les tres ferides, “la de la vida, la de la mort, la de l'amor” i per a finalitzar un punt encara roig: La ferida.

Paco Valverde. Fotògraf.

En aquest vers,”El cor és porta que s'obri i es tanca”, es tanca un plantejament en aparença senzill, però amb un gran rerefons i sobre el qual reflexione. Amb ell relacione el perfil del poeta amb la nova dimensió urbana d'aquesta població, patent en les seues més recents projectes arquitectònics: el nou ajuntament, el jardí vertical, la biblioteca i l'auditori del centre social.

L'edifici, de formigó vist i rajola roja, mostra un sistema de reixeta que em recorda a l'empleat per l'artista holandès Piet Mondrian. El missatge simbòlic del poeta conviu en el meu projecte amb l'ordenació dels nous models arquitectònics, el sentiment del poeta s'allotja en l'aparador de la ciutat, i adquireix una nova dimensió; com si d'un “SMS” es tractarà, el missatge és enviat en un embolcall promocional i publicitària que es mimetitza amb l'urbs, i actualitza sense perdre el significat amb el qual Miguel Hernández li va donar vida, el contingut del poema.

Eduardo Llastres. Artista Plàstic.

Els últims dos versos de Triava a Ramón Sijé són els que he utilitzat perquè intervinguen en una superfície de geometria estricta. El títol del poema juntament amb els versos, un en vertical i uns altres en horitzontal, en una cantonada de l'edifici de la Biblioteca, formen un conjunt on el color i el text conjuguen entre si para des de l'impacte visual que produeixen en la superfície geomètrica i estructural, cridar l'atenció sobre el tema de la conversa. En aquest cas, la conversa no realitzada per la falta d'un dels amics. Una reflexió amarga, però esperançadora, en la qual es diu que els éssers humans es transmeten entre si tantes idees i conceptes, com la vida pot produir, i que ni tan sols la mort interromp. El context on se situa, la gran biblioteca de la Universitat, suposa una picada d'ullet a l'espai en el qual els alumnes, professors, tots, recorrem a els textos per a servir-nos d'ells en l'enteniment del que és el coneixement i la cultura, de la qual Miguel Hernández és una de les figures més importants i que celebrem en enguany el seu centenari.

Juan van der Hofstadt. Dissenyador.

“El xiule d'afirmació del llogaret”.

Vaig triar aquest poema, la seua primera frase: “Alt sóc de mirar a les palmeres”. En aquesta frase resumeix Miguel Hernández un sentiment de pertinença a la seua terra, d'orgull de ser de poble. La resta del poema és tota una proclama de les bondats del seu petit llogaret en contraposició de les ciutats de llavors. Ai, miguel, si ens veres avui. Quanta raó tenies.

Només és una picada d'ullet gràfica, un poema visual d'un gran poeta, plasmat per un humil professional dels tipus, de les icones i les formes.

No he volgut, en absolut, arrabassar-li ni un polsim de força a les seues paraules, només i simplement, acompanyar-li i elevar la seua veu a l'altura del mur, al costat de les seues palmeres.

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464