Saltar apartados

La UA prova l'eficàcia d'una eina que analitza els comentaris en Twitter a través del programa La Voz

SocialObserver reflecteix el suport que cada competidor rep en els mitjans socials i detecta si un comentari és negatiu o positiu

Alacant, 13 de desembre de 2013

Conèixer a temps real l'opinió dels usuaris de Twitter que segueixen el programa televisiu La Voz. Aquesta ha sigut la finalitat de la prova de l'eina SocialObserver creada pel Grup de Processament del Llenguatge Natural i Sistemes d'Informació (GPLSI) de la Universitat d'Alacant. Es tracta d'un sistema de Minería de Opiniones que valora automàticament els concursants del programa televisiu a partir dels comentaris que els seus seguidors fan en Twitter.

En aquest sentit, l'eina SocialObserver és adaptable a qualsevol objecte d'estudi i per això està disponible per a empreses i institucions que vulguen conèixer l'opinió del seu públic a través de les xarxes socials. D'altra banda, permet predir certs aspectes socioeconòmics i fins i tot pot programar-se amb paràmetres adaptats a determinats grups d'interès.

En el cas de les dades obtingudes durant la semifinal de La Voz, el sistema d'observació va coincidir amb el resultat del programa en tres dels quatre artistes seleccionats. De qualsevol manera, “el sistema solament pretén reflectir el suport que cada competidor rep en els mitjans socials encara que, per a alegria nostra, coincideix àmpliament amb les votacions emeses per sms i telefonades”, apunta Yoan Gutiérrez, membre del Grup de Processament del Llenguatge Natural i Sistemes d'Informació.

Gràcies a les tecnologies desenvolupades en el GPLSI, el sistema és capaç de detectar si un comentari és negatiu o positiu. A partir del nombre de tweets positius, negatius i neutrals es calcula una mitjana que oscil·la entre 0 i 10. En les gràfiques de la prova feta amb el concurs televisiu, es mostra l'evolució de la valoració en temps real i durant els últims 30 minuts.

Tal com assenyala Patricio Martínez des del GPLSI, la següent prova, sense ànim de lucre, es farà durant la final de La Voz del pròxim dimecres 18 de desembre. “La nostra intenció és utilitzar el sistema per a qualsevol tipus d'esdeveniment de rellevància o gran repercussió social”, destaca parlant de futures accions.

 

Eina SocialObserver

El sistema es va crear al novembre del 2011 amb un primer prototip per a donar seguiment a les eleccions nacionals. En aquell moment, va oferir cobertura al debat electoral entre Mariano Rajoy i Alfredo Pérez Rubalcaba i va ressaltar un clar marge de diferència entre els dos, segons la valoració semàntica dels espectadors. Mariano Rajoy es donava com a guanyador del debat i així ho van afirmar els mitjans de comunicació.

Hi ha diverses empreses que comercialitzen productes similars però el sistema desenvolupat per la UA es diferencia perquè utilitza criteris valoratius més complexos. A més, dels tradicionals positiu, negatiu i neutral, té en compte elements d'intensitat de l'estat d'opinió o el context de l'opinió, entre altres aspectes.

 

Dades GPLSI La Voz Observer

Vídeo eina

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464