Saltar apartados

"Els centres educatius amb metodologies més conservadores generen hàbits lectors deficitaris"

Segons l'estudi realitzat pel professor de la Universitat d'Alacant, Dari Escandell, a partir d'una enquesta distribuïda en 50 centres de la província

estudiar

Alacant, 26 de febrer de 2013

Conèixer els hàbits de lectura dels xiquets, xiquetes i joves alacantins escolaritzats en els diferents programes educatius bilingües, ha sigut l'objecte d'estudi de la tesi doctoral realitzada per Dari Escandell, professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d'Alacant. El projecte, que ha comptat amb un centenar de col·laboradors, entre universitaris en pràctiques, mestres i professors en actiu, ha rebut el primer premi «Ajudes de Recerca 2012» de l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert.

Entre els seus resultats, destaca que el centre educatiu i la família són els factors més determinants en la creació i la consolidació d'un hàbit lector saludable. Així mateix, segons les seues dades, els centres amb metodologies més conservadores alberguen la major part dels escolars amb hàbits lectors deficitaris.

Segons aquesta recerca, els escolaritzats en valencià presenten uns índexs de lectura "més elevats i equilibrats: lligen pràcticament igual en valencià que en castellà". Així, la llengua vehicular en la qual un alumne o alumna cursa estudis condiciona, per sobre de la llengua materna, la diversitat idiomàtica en la lectura. "Els xiquets i joves castellanohablantes que estudien en valencià presenten uns índexs de lectura més notables respecte d'els qui cursen estudis en llengua materna", apunta Escandell.

Entre altres aspectes, la tesi del professor de la UA assenyala que els xiquets i joves que més lligen coincideixen amb els quals, en l'escola o institut, es beneficien de dinàmiques com el préstec bibliotecari, l'elecció de lectures escolars a partir d'amplis ventalls de títols o l'organització d'activitats d'animació lectora. "Llegir amb major o menor freqüència no és una qualitat innata: els agents dinamitzadors dels bons hàbits lectors tenen molt a veure", insisteix.

D'altra banda, Dari Escandell ha comprovat a partir dels seus estudi, que qui més llig destina més temps a altres alternatives formatives com la música, els idiomes, els cursos complementaris o l'esport. "Qui llig poc sol concentrar el temps d'oci en alternatives lúdiques com els videojocs o la televisió", aclareix.

Finalment, entre els resultats de la recerca, s'apunta al fet que el descens de l'hàbit lector, constatat sobretot en l'ESO, contrasta amb la recuperació progressiva per part de la majoria d'adolescents que segueixen estudis superiors.

L'estudi, titulat "Literatura infantil i juvenil: prospecció de tendències i hàbits de lectura en el sistema educatiu valencià", part d'una enquesta distribuïda en 50 centres de la província, una mostra extreta d'aules de 25 col·legis i 25 instituts. En total han participat 3.500 alumnes de 10 a 18 anys de centres públics alacantins, que cursaven 4º i 6º de primària, 2º i 4º de l'ESO, batxillerat i estudis superiors.

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464