Saltar apartados

La Universitat d'Alacant pionera en la recerca de l'impacte de les marques en l'economia i societat

Les marques contribueixen a la generació d'ocupació que aquesta anàlisi fixa en el 33%

 

 

Alacant, 3 de juliol de 2013

“Les marques aporten més de sis milions de llocs de treball i un 33% del total de l'ocupació de l'economia espanyola”. Així s'ha assegurat aquest matí en la Universitat d'Alacant durant la presentació de l'informe Impacte de les marques en l'economia i la societat espanyola. Tal com ha afegit Eva Toledo, professora associada del Departament de Màrqueting de la UA, “les marques inverteixen en reputació, en R+D+I en generació d'ocupació estable i de qualitat”. L'acte de presentació ha comptat amb la presència del rector de la UA, Manuel Palomar; Mónica Castilla, cap de l'Àrea de Difusió, Comunicació i Relació amb l'Empresa de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques; José Antonio Moreno, director general de l'Associació Nacional per a la Defensa de la Marca, i Felipe Ruiz Moreno, professor titular del Departament de Màrqueting de la UA.

Entre els principals resultats de l'estudi presentats per Felipe Ruiz Moreno, es posa de manifest l'important paper que juguen les marques en l'economia espanyola. Són clau en el sector del comerç, ja que generen un volum de negoci de més de 400.000 milions d'euros (un 60% del total) i en la projecció exterior del país, perquè el valor de les exportacions atribuïbles a les marques ascendeix a més de 125.600 milions d'euros (un 45% de les exportacions de l'economia espanyola).

La participació de les marques en la inversió publicitària suposa 3.867 milions d'euros (més del 75% del total). A més, exerceixen un paper fonamental en l’impuls de la R+D+I, amb una despesa total entorn dels 4.100 milions d'euros (un 55% del total de la R+D espanyola) i en la contribució al Producte Interior Brut (PIB), amb un valor superior als 400.000 milions d'euros (un 40% del PIB espanyol).

Així mateix, tal com recull l'informe, les marques permeten a l'Administració ingressar 73.500 milions d'euros en concepte de diferents tributs (un 46% del total d'ingressos tributaris) i 70.500 milions d'euros en concepte de cotitzacions a la Seguretat Social d'empreses i treballadors.

D'altra banda, en el terreny de l'impacte sobre l'ocupació i segons les estadístiques de 2010, les xifres que poden adjudicar-se a l'aportació de les marques als sectors analitzats són de sis milions de llocs de treball, quasi un 41% del total de l'ocupació en els sectors examinats i un 33% del total d'ocupació en l'economia durant aquell any.

La recerca ha sigut realitzada a iniciativa de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM) i l'Associació Nacional per a la Defensa de la Marca (ANDEMA), i desenvolupada per un grup d'investigadors del Departament de Màrqueting de la UA, compost per Ana Belén, Juan Luis Nicolau, Ricardo Sellers i la mateixa Eva Toledo, dirigits pel professor Felipe Ruiz Moreno. “És la primera vegada que s'elabora un estudi multisectorial d'aquesta magnitud a Europa i el segon en tot el món, ja que l'únic antecedent conegut és un informe desenvolupat als EUA”, hi ha apuntat José Antonio Moreno.

El rector de la UA, durant la intervenció, ha destacat la importància de la generació d'una mateixa marca dins i fora de la institució acadèmica. “Entre les nostres metes i objectius volem potenciar una única marca, ja que n’hi ha més de 125 registrades, per la qual cosa cal dedicar més esforços per a definir, potenciar i identificar la marca UA”, ha finalitzat

El resum executiu de l'informe pot consultar-se en la web  i l'informe complet a través de l'enllaç .

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464