Saltar apartados

La UA avisa que les classes mitjanes hauran de redefinir-se després de la crisi

 

Alacant, 22 d'octubre de 2013

La societat de consum s'enfronta a la possibilitat d'una etapa de major conflicte i cerca de legitimació, segons un estudi de la Universitat d'Alacant. En aquest s'assenyala que a Espanya les dinàmiques que durant dècades hi han donat forma han entrat en crisi amb conseqüències socials i ideològiques que van molt més enllà de l’economia. Hi afig que el futur marca una clara discontinuïtat respecte al passat i les classes mitjanes "hauran de reinventar-se" en un període de tensió social.

L'autor d'aquest estudi és el catedràtic de Sociologia Antonio Alaminos. Ha sigut publicat per OBETS, la revista de ciències socials de la UA. S’hi planteja que la crisi pot desembocar en tres escenaris. El primer d'aquests, que creu improbable a curt i mitjà termini, és el d'una recuperació econòmica forta, però es pregunta fins a quin punt els espanyols conservaran els nous hàbits o recuperaran pautes de consum anteriors a la crisi. El segon seria que la classe mitjana espanyola aconseguira mitjançant diferents estratègies conservar la seua imatge d'estatus i reduir les creixents incerteses en un futur relativament estable en termes de consum, preus i control de despesa. El tercer desenllaç, del qual destaca el caràcter catastròfic, "identifica una classe mitjana incapaç de trobar un equilibri mitjançant la reestructuració del consum". Si això passara obligaria a un reajustament en la identitat de classe i els processos de canvi podrien desplaçar els trets de posició social des del consum cap a altres àmbits, incloses ideologies de tipus polític o religiós. "En aquest cas, la societat de consum hauria tancat una etapa, i se n'obriria una altra de major conflicte i cerca de legitimació del sistema en el seu conjunt", diu l'autor.

Entre altres coses, l'article indica que "les classes mitjanes han experimentat un retrocés molt superior al real en termes econòmics" i descriu que aquest fet està relacionat amb processos tals com la debilitació de les marques, l'acostament als hàbits quotidians dels ciutadans del centre i nord d'Europa, l'auge del tipus de client difícil de classificar, l'heterogeneïtat en el consum o la probable expansió dels productes locals i regionals. Hi destaca que en les unitats familiars on dos o més membres de la llar treballen aquest impacte ha sigut menor, però s'incrementa a mesura que la desocupació afecta més components, i s’agreuja notablement quan tots es troben en atur. "Una conseqüència de la crisi és que la societat espanyola eixirà més desigual i amb una estructura més que mai definida per la seua relació amb els ingressos: elits, fixos, precaris i aturats", afirma.

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464