Saltar apartados

Un estudi de la UA valida l'eficàcia de les relacions públiques per al Gabinet de Comunicació de la Guàrdia Civil

 

Alacant, 21 de gener de 2014

Una recerca de la Universitat d'Alacant demostra que l'aplicació de les tècniques de relacions públiques, en les quals es combina agent de premsa/publicity amb simètric bidireccional, és eficaç per al Gabinet de Comunicació de la Guàrdia Civil d'Alacant, com reflecteix la repercussió mediàtica de les seues notícies i el tractament rebut. Això és el que es corrobora en la tesi doctoral "Las Relaciones Públicas en la estrategia de comunicación de la Guardia Civil de Alicante: aplicación de modelos conductuales", de Francisco Lorenzo Solá. La imatge positiva que transmet la Guàrdia Civil d'Alacant als mitjans de comunicació i que aquests, al seu torn, traslladen a la ciutadania, és el fruit de l'aplicació pràctica de les tècniques de relacions públiques.

L'objectiu principal és analitzar l'eficàcia de l'aplicació de dos dels models conductuals de relacions públiques per a, d'aquesta manera, arribar a conèixer la imatge publicada de la Guàrdia Civil d'Alacant en premsa local escrita, a partir de l'anàlisi de l'estratègia comunicativa de l'Oficina Perifèrica de Comunicació (OPC) amb els mitjans de comunicació. L'anàlisi de les relacions amb els mitjans permet conèixer la repercussió mediàtica i el tractament periodístic dels missatges que emet l'OPC, el grau d'acceptació i relació amb aquests, així com poder establir una comparativa d'estratègies de relacions públiques amb l'aplicació de diferents models conductuals de la professió.

El nou doctor en Comunicació, llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques i en Periodisme, defensava la tesi el juliol de 2013 i va obtenir la qualificació d'excel·lent cum laude. María del Carmen Carretón i Ana Almansa, són les doctores de les universitats d'Alacant i Màlaga, respectivament, que han dirigit aquest estudi.

L'estudi es va plantejar en detectar la conducta unidireccional de comunicació del gabinet de comunicació de la Guàrdia Civil d'Alacant, que es limitava a confeccionar notes de premsa i remetre-les als mitjans de comunicació. Una vegada vista aquesta situació, comença a aplicar-se l'any 2010 una estratègia de relacions públiques que combina models conductuals unidireccionals i bidireccionals en les relacions de la Guàrdia Civil amb els mitjans de comunicació, com és parlar personalment amb els periodistes, facilitar-los un telèfon directe, al seu servei, i trobades amb els mitjans, a part de l'enviament de notes de premsa.

El disseny metodològic usat per l'investigador combina, en dues fases, el mètode qualitatiu, amb ús de la tècnica de l'observació participant, més la vintena d'entrevistes semiestructurades fetes a directors i redactors de premsa escrita, ràdio i televisió d'àmbit local, encara que també autonòmic i nacional. En una segona fase, el nou doctor ha aplicat el mètode quantitatiu, amb l'anàlisi de contingut de 2.900 retalls de premsa.

El gènere informatiu és el més usat, amb el 91%. Els mitjans locals són els que més arrepleguen les notícies, amb un 78%. Quasi la meitat de les notícies sobre la Guàrdia Civil que donen els mitjans de comunicació es localitzen en la part superior de les pàgines dels periòdics, amb el 46,27 %. En el 10,73% de les ocasions aquestes ocupen una pàgina sencera. És majoritari l'ús d'una columna, amb el 28,6%, o de cinc columnes, amb el 24,3%.

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464