Investigadors de la UA troben molècules que optimitzen el funcionament de la tecnologia OLED

Alacant, 11 de febrer de 2015

Investigadors de la UA han trobat una nova regla de disseny que optimitza el funcionament de la tecnologia OLED (díodes orgànics emissors de llum). La investigació, finançada per la multinacional Samsung Electronics Co. Ltd., s'ha dut a terme en col·laboració amb les Universitats de Mons (Bèlgica), Bordeus (França) i el Centre de Tecnologies Avançades de Samsung (Corea del Sud), i els resultats han sigut publicats recentment en la prestigiosa revista Journal of Chemical Theory and Computation, i s’ha mostrat la interrelació que hi ha entre investigació teòrica i transferència de resultats al sector tecnològic internacional.

Els OLED són dispositius electroluminescents formats per capes, fines i flexibles, de molècules orgàniques que emeten llum de forma natural, i hi ha compostos que donen llum roja, verda i blava. Fins ara, els fabricants han hagut de conformar-se amb cromòfors blaus que són relativament poc eficaços. Hi ha diverses causes simultànies perquè la llum blava siga més difícil d'obtenir. Per exemple, les molècules que componen la capa activa (part del dispositiu) que ha d'emetre aquest color solen ser menys estables que les altres, més sensibles a contaminants que hi haja en l'atmosfera, que poden reaccionar amb aquestes més fàcilment que amb d’altres i degradar-les més ràpidament, explica el Dr. Juan Carlos Sancho, director del projecte.

Mitjançant simulacions computacionals, el grup de química quàntica del Departament de Química Física de la Universitat d'Alacant, ha pogut trobar les molècules que permetrà a la tecnologia OLED ser més eficient, lluminosa i més estable.

Com que l'emissió de llum, de l'energia desitjada, es produeix després que hi haja pas d'energia elèctrica, mitjançant la injecció d’electrons en la capa activa d'aquestes molècules orgàniques, interessa convertir la major part dels electrons en fotons emissors, fet que determina l'eficiència final dels dispositius. Si en el procés no tots els electrons es converteixen a fotons, es perd eficiència i rendiment, energia al cap i a la fi, la qual cosa no interessa per a minimitzar el consum i augmentar la rendibilitat, indica el Dr. Sancho.

Així que el que hem fet és detectar un conjunt de molècules que milloraren l'eficiència final d'aquests dispositius. L'ideal és que la conversió fóra del 100%, és a dir, que tots els electrons que arriben al dispositiu isquen en forma de fotons o llum emesa, però de moment aquest procés és complicat; de fet, avui dia, ni els llums incandescents, ni els tubs de neó o els LED són eficients al 100%, però les molècules que hem descobert podrien fins i tot doblegar les eficiències actualment trobades en prototips d'OLED, tot i que encara ha de desenvolupar-se tot el cicle del producte perquè de debò aquesta tecnologia siga viable a nivell comercial, afig el Dr. Sancho.

El nostre objectiu és poder seguir explotant aquests resultats, i sobretot, poder mostrar com el resultat d'una investigació bàsica (química quàntica), està resultant útil per a una multinacional com Samsung, que és capdavantera en tecnologia i en productes electrònics de consum i com podem avançar a poc a poc en aquesta direcció, conclou el Dr. Sancho.