Saltar apartados

El retorn del llatí a les aules

Un estudiant de doctorat de la UA introdueix la llengua llatina en primària per a millorar la capacitat lingüística i numèrica de l'alumnat

 

Latin_aules1
Latin_aules2
Latin_aules3
Latin_aules4
Latin_aules5

Imatges dels xiquets i xiquetes del Col·legi Immaculada Jesuïtes d'Alacant treballant amb el material en llatí elaborat per l'estudiant de la UA

 

Alacant, 1 de juny de 2015

Amb l'objectiu de sensibilitzar els més menuts sobre cultures passades, l'estudiant de doctorat de la Universitat d'Alacant Alberto Regagliolo s'ha embarcat en un innovador projecte d'introducció de la llengua llatina com a activitat transversal en centres de primària.

Després d'un estudi sobre la llengua llatina a Anglaterra, on és un dels idiomes que les escoles poden oferir amb la nova llei d'educació, l'alumne de la UA ha creat diferents unitats didàctiques en llatí que es relacionen amb altres assignatures de manera que s’optimitze la capacitat lingüística i numèrica, la interacció social i intercultural i es done valor a la nostra herència cultural fomentant la relació amb totes les disciplines.

“El material elaborat millora aspectes lingüístics, com per exemple la funció del verb, dels adjectius, la concordança entre substantius i adjectius. Així mateix, es relaciona amb la cultura romana a través de monuments com el Coliseu o les àmfores”, explica Regagliolo.

Amb la supervisió dels seus directors de tesi, Juan Francisco Mesa, professor de Filologia Llatina en la UA, Juan Coderch, professor de llatí en la St. Andrews University (UK), i amb la col·laboració dels professors del Col·legi Immaculada Jesuïtes d'Alacant, Ignacio Aracama i Patricia Espejo, l'estudiant de doctorat ha pogut posar en pràctica algunes de les seues unitats relacionades amb la llegenda de Ròmul i Rem, els nombres romans i les fites, i la rondalla de la granota i el bou. Una experiència que ha resultat “de gran interès i molt convenient perquè els xiquets i les xiquetes comprenguen més bé la història i les humanitats”, segons el professorat i familiars dels alumnes que han participat en aquest projecte. 

“Espere que amb aquesta iniciativa s'òbriga la porta a la introducció de la llengua llatina i la civilització clàssica en una etapa més primerenca del sistema educatiu espanyol perquè els alumnes siguen conscients del nostre passat”, insisteix Regagliolo.

El projecte forma part de les activitats programades pel grup de recerca Corpus Documentale Latinum Valencie (CODOLVA) finançat pel Vicerectorat d’Investigació, Desenvolupament i Innovació de la Universitat d'Alacant.

Grup de Recerca CODOLVA

L'objectiu d'aquesta comunitat és incloure íntegrament la producció científica de l'Àrea de Filologia Llatina de la Universitat d'Alacant, i molt especialment, els treballs del projecte i grup de recerca Corpus Documentale Latinum Valencie, en el qual participen investigadors d'altres àrees de coneixement.

CODOLVA pretén generar una base documental de textos llatins del Regne de València, realitzar edicions crítiques de la documentació, analitzar les interaccions entre la llengua llatina i les llengües vernacles amb les quals entra en contacte i conviu, i desenvolupar un estudi lexicogràfic complet.

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464