Saltar apartados

La UA pionera en el desenvolupament de tècniques de visió artificial per a identificar abocaments en el mar

L’objectiu final d’aquest sistema automàtic, a més de reduir costos, és aplicar-lo en drones per a simplificar les missions de vigilància

En el marc del projecte “Operació remota de Transmissió d’Informació en Missions d’Emergències” liderat per INAER Helicópteros SAU

 

 

Imatge processada amb tècniques de visió artificial aplicades a la detecció d’abocaments i/o embarcacions.

 

Alacant. Dimarts, 13 d'octubre de 2015

El desastre natural de el “Prestige” va impulsar la vigilància aèria de les nostres costes per a evitar contaminants en la superfície marítima. En aquest marc, la Universitat d’Alacant participa en un projecte de cooperació Públic-Privada en I+D per a desenvolupar tècniques de visió artificial per a la detecció d’abocaments, i també un sistema Big Data per a registrar informació geolocalitzada de les missions de vigilància marítima.

L’objectiu general del projecte denominat “ONTIME: Operació remota de Transmissió d’Informació en Missions d’Emergències” (2014-2017), liderat per INAER Helicópteros SAU, és desenvolupar noves eines avançades d’assistència per a la presa de decisions en temps real en missions d’emergència. En concret, des de l’Institut Universitari d’Investigació Informàtica de la Universitat d’Alacant estan treballant en un sistema autònom i intel·ligent que done suport a operadors humans embarcats en aeronaus en els processos de detecció i anàlisi d’abocaments d’hidrocarburs.

“En l’actualitat, les missions de vigilància marítima són monitoritzades i controlades amb un sistema de radars. Les aeronaus sobrevolen les costes, els radars prenen informació de la superfície marítima i aquesta és emmagatzemada en un suport informàtic perquè, més tard, un operador en terra analitze les imatges”, explica l’investigador Pablo Gil, especialista en Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal de la UA.

Aquest procés, a més de tenir un alt cost econòmic, alenteix les actuacions pel temps que transcorre des que els sistemes de l’aeronau capturen la informació fins que es descarrega per a ser analitzada. “És per això que a través de tècniques de visió artificial millorarem el sistema perquè automàticament, des de l’avió, la informació susceptible d’anàlisi puga ser enviada per satèl·lit a l’operador i confirme la infracció o l’existència d’abocament”, assenyala l’investigador de la UA.

L’objectiu final és aplicar aquesta tecnologia en drones i així simplificar les missions de vigilància i el treball dels operaris. “En el cas que el nou sistema detecte una taca o una embarcació durant una missió, l’operador pot gestionar millor l’emergència i prendre les decisions oportunes per a fer les comprovacions amb aeronaus tripulades si fóra necessari”, afig Gil.

 

Procés Big Data

Una altra de les fases del projecte és desenvolupar un sistema d’informació geogràfica i ‘Big Data’ per a la gestió de les dades relacionades amb les missions de vigilància marítima. “En les missions amb drones previstes en aquest projecte ONTIME es generaran un volum ingent de dades de tot tipus i la correcta explotació d’aquestes pot marcar una gran diferència. Principalment, aquesta part del projecte consta de tres fases en les quals es dissenyarà i desenvoluparà una plataforma d’Spatial Big Data capaç de trobar patrons útils en el registre històric de les missions anteriors per a ajudar a l’operador a prendre millors decisions basades en aquestes dades”, apunta l’investigador Benito Zaragozí.

 

Projecte ONTIME

ONTIME és un projecte de cooperació publicoprivada en I+D finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat sota el Subprograma Reptes Col·laboració 2015. Té com a objectiu el suport a projectes de desenvolupament experimental en cooperació entre empreses i organismes d’investigació, amb la finalitat de promoure el desenvolupament de noves tecnologies, l’aplicació empresarial de noves idees i tècniques, i contribuir a la creació de nous productes i serveis.

En concret, en aquest projecte, participen les empreses INAER Helicópteros SAU com a entitat coordinadora, Hispasat SA, Álava Ingenieros SA, Brainstorm Multimedia; i les universitats d’Alacant, Còrdova i Politècnica de València.

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464