Saltar apartados

La Seu Ciutat d'Alacant acull la taula redona "Representar Cervantes i Shakespeare avui" i la conferència "El Quijote: sin ir más lejos"

Actes de celebració del IV Centenari del Naixement de Cervantes i Shakespeare

El director de teatre Eduardo Vasco, l'actor Arturo Querejeta, l'escriptor i dramaturg Antonio Álamo i l'escriptor i periodista Andrés Trapiello, protagonistes d'aquestes propostes

 

Alacant. 19 d'abril de 2016

La Universitat d'Alacant continua amb el programa d'actes de celebració entorn del IV Centenari del Naixement de Cervantes i Shakespeare. Com a part d'aquest programa homenatge a aquestes dues figures universals de la literatura, la Seu Ciutat d'Alacant (Ramón y Cajal, 4) serà l'escenari de dos interessants propostes els pròxims dijous 21 i divendres 22 d'abril.

El dijous 21 tindrà lloc, a les 20 hores, la taula redona «Representar Cervantes i Shakespeare avui», amb les intervencions d'Eduardo Vasco, director de teatre; Arturo Querejeta, actor; i Antonio Álamo, escriptor i dramaturg, moderats pel catedràtic de la UA José Manuel González.

L'endemà, el 22 d'abril, també a les 20 hores, l'escriptor i periodista Andrés Trapiello impartirà la conferència «El Quijote: sin ir más lejos».

L'assistència a les dues activitats és lliure, limitada a la capacitat de la sala.

Eduardo Vasco

Es llicencia en Interpretació i Direcció escènica per la RESAD i estudia direcció escènica en la Regie Opleiding Theater School of Amsterdam (Holanda), a més de rebre una àmplia formació com a músic i especialista en espai sonor per a teatre. Funda, el 1955, la companyia de teatre Noviembre Compañía, amb la qual realitza diversos treballs en el CDN, la CNTC i Teatro de la Abadía, entre altres. Va ser director de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic i vicedirector de la RESAD.

Arturo Querejeta

Logronyo (la Rioja) 1956. Forma part de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic des de 1991, amb més de vint espectacles presentats també a l'estranger.

Des del 1977 ha participat en més de setanta muntatges teatrals amb directors com Adolfo Marsillach, Miguel Narros, Ariel García Valdés, Gerardo Malla, Guillermo Heras, J. L. Alonso de Santos, Jean Pierre Miquel (Comédie Francaise), Ángel Fernández Montesinos, José Osuna, Ana Zamora, Natalia Menéndez, Carlos Aladro, J. C. Pérez de la Fuente o Eduardo Vasco. El 1992 s'incorpora a la Companyia Nacional de Teatre Clàssic. També ha treballat en sèries televisives com Cuéntame, Isabel mi reina, Hospital Central, Amar en tiempos revueltos, El comisario, La huella del crimen, o Motivos personales, entre moltes altres. Quant a llargmetratges cinematogràfics, ha participat en pel·lícules com Planta cuarta (Antonio Mercero), Atraco a las tres y media (Raúl Marchant 2003), Cactus (Pau Freixas), Luz negra (Xavier Bermúdez) i La diputada (Javier Aguirre), a més de diversos curtmetratges.

Antonio Álamo ha publicat les novel·les Breve historia de la inmortalidad (Premi Lengua de Trapo 1996), Una buena idea (1998), Nata soy (2001) i El incendio del paraíso (Premi Jaén de Novel·la 2004), així com el llibre de contes ¿Quién se ha meado en mi cama? (1999). D'altra banda, el seu intens periple com a autor dramàtic l’ha convertit en un dels més ferms valors del teatre del nostre país, representat tant a Espanya com a l'estranger. Entre les moltes estrenes que acompanyen la seua trajectòria podem destacar La oreja izquierda de Van Gogh (Premi Marqués de Bradomín 1991); Agujeros (1992); Los borrachos, que va obtenir el Premi Tirso de Molina, el Premi Ercilla al Millor Muntatge de l’any i finalista del Premi Nacional de Literatura; Pasos, Premi Palència 1996; Los enfermos, Premi Born 1996; Caos (2000); En un lugar de la niebla (2005); Veinticinco años menos un día, Premi Born 2005; Chirigóticas (2005); Yo Satán (2006); Cantando bajo las balas (2007); La maleta de los nervios (2009); Patadas (2009, Premi Accèssit SGAE), o La Copla Negra (2013). A més és autor de versions i dramatúrgies, tant d'autors clàssics com contemporanis. A part de la narrativa i el teatre, Antonio Álamo ha col·laborat en diferents mitjans periodístics i ha impartit tallers de creació dramàtica a Espanya i Mèxic.

Andrés Trapiello

Poeta i escriptor. Va nàixer el 1953 a Manzaneda de Torío, León. Després d'estudiar Filosofia i Lletres a la Universitat de Valladolid, on també va treballar en el diari Pueblo, es va traslladar el 1975 a Madrid, ciutat en la qual viu des de llavors. Del 1975 al 1977 va treballar com a redactor en una revista d'art i del 1977 al 1980, també com a redactor, en programes d'art i de literatura de Televisió Espanyola. El 1980 va fundar i va dirigir amb Juan Manuel Bonet Entregas y Libros de la Ventura, on aquell mateix any va aparèixer Junto al agua, el seu primer llibre de poemes.

El 1982 va començar a dirigir, amb Valentín Zapatero, el seu fundador, l'editorial Trieste, en la qual va aparèixer aquell any el seu segon llibre de poemes, Las tradiciones, al qual seguiria, el 1985, també en l'editorial Trieste, La vida fácil. El 1988 va publicar la seua primera novel·la, La tinta simpática, i el 1990 va veure la llum El gato cerrado, primer tom dels disset, fins avui, del Salón de pasos perdidos, conjunt de diaris que ha subtitulat «Una novela en marcha», publicats tots a l'editorial Pre-Textos.

El 1989 va començar a dirigir en l'editorial Comares de Granada, de Miguel Ángel del Arco i Mario Fernández Ayudarte, la col·lecció «La Veleta», on han aparegut fins avui més de cent llibres de poesia i de prosa. El 1992 va rebre el Premi Internacional de Novel·la Plaza & Janés per la seua segona novel·la, El buque fantasma, i el 1993 el Premi de la Crítica pel seu quart llibre de poemes Acaso una verdad, al qual han seguit fins avui Rama desnuda i Un sueño en otro. El 1993, Las armas y las letras. Literatura y guerra civil 1936-1939 va rebre el Premi Joan de Borbó i va marcar el començament dels seus articles setmanals en el magazine de La Vanguardia, en la qual col·labora de llavors ençà. Aquest llibre va ser revisat, significativament ampliat i reeditat el 2010. El 2003, la seua novel·la Los amigos del crimen perfecto va obtenir el Premi Nadal, i el 2005 Al morir el Quijote el Premi Fundació Juan Manuel Lara a la millor novel·la d'aquell any editada en espanyol, a la qual va seguir el 2009 Los confines, totes aparegudes en l'editorial Destino.

Altres llibres seus són La noche de los Cuatro Caminos (2001), crònica d’un episodi del maquis a Madrid, El arca de las palabras (2006) i Imprenta moderna. Imprenta y literatura (2006). Col·laborador de La Vanguardia, El País, El Cultural o el Abc Cultural i diverses publicacions literàries, és autor, juntament amb Alfonso Meléndez, i en qualitat de tipògraf, d'un nombre apreciable de catàlegs i dissenys editorials. El 2003 li va ser concedit pel conjunt de la seua obra el Premi de les Lletres de la Comunitat de Madrid, i el 2010 el de les Lletres de la Comunitat de Castella i Lleó. El 2012, la seua novel·la Ayer no más va ser elegida millor novel·la de l'any pels lectors del diari El País.
.

Taula_redona_CervantesShakespeare

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464