Saltar apartados

La Universitat d'Alacant reuneix els gestors de mobilitat dels principals Ajuntaments en una jornada de la Càtedra Vectalia

El finançament del transport públic és “obsolet i arbitrari”, segons el president d’ATUC

 

Catedra_Vectalia1
Catedra_Vectalia_2
Catedra_Vectalia_3

 

Alacant. Divendres 29 de gener de 2016

El sistema de finançament del transport públic és “obsolet i arbitrari”, en paraules de Miguel Ruiz, president d’Atuc, l’associació d’empreses gestores del transport urbà col·lectiu d’Espanya, que va participar aquest dijous en una jornada sobre els Reptes del transport públic a la Comunitat València, que va organitzar la Càtedra Vectalia de la Universitat d’Alacant, en col·laboració amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i Atuc.

Un total de 150 persones es van inscriure en aquesta jornada que es va desenvolupar a l’Escola Politècnica de la Universitat d’Alacant i que va inaugurar María José Salvador, consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori; Rubén Alfaro, Alcalde d’Elda i president de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies; i Manuel Palomar, rector de la Universitat d’Alacant.

Ruiz va criticar que l’actual sistema de finançament del transport tampoc permet la planificació a mitjà-llarg termini, una cosa que resulta vital per al manteniment de les empreses concessionàries del sector. Des d’ATUC es treballa amb el Govern d’Espanya per a promoure una proposició no de llei que supere totes aquestes mancances amb un model a llarg termini (almenys vuit anys), que hi haja contractes-programa en les grans ciutats i que per a la resta s’estudien altres fórmules que no deixen tot el pes en els ajuntaments. La seua proposta també inclou l’estabilitat tarifària i el desenvolupament de polítiques impositives a través de les quals puga finançar-se el transport públic.

En la inauguració, la consellera, María José Salvador, va recordar que el model de ciutat es defineix per la seua mobilitat, per la qual cosa és important incentivar l’ús del transport públic urbà i metropolità, com també dur a terme plans de mobilitat. També va anunciar l’elaboració d’un pla de Mobilitat Urbana Sostenible entre Elx i Alacant.

Per la seua banda, Alfaro va explicar que els ajuntaments volen que aquesta planificació es faça sobre la base de l’estratègia territorial i amb rigor tècnic; i va plantejar que els plans de mobilitat incentiven la intermodalitat i es millore el finançament de la Comunitat Valenciana que pateix un dèficit important que impedeix les polítiques “valentes i avantguardistes”.

El rector de la Universitat d’Alacant, Manuel Palomar, va destacar en la seua intervenció la importància d’aquest tipus de jornades i va sol·licitar que es tinguera en compte les necessitats de mobilitat del campus de Sant Vicent del Raspeig que reuneix 40.000 estudiants.

 

Com invertir el procés actual de prevalença del vehicle privat?

Aquesta pregunta és la que va centrar la intervenció de José Moltó, Sotsdirector de Transport de la Conselleria, qui va afirmar que cada vegada hi ha més embussos i congestió en les ciutats. El model urbanístic de les últimes dècades va afavorir l’ús del cotxe davant del transport públic i és una tendència que “hem d’invertir”. Per a això, aposta per una planificació urbana que promoga la densificació dels nuclis de població, un control del trànsit amb opcions com les polítiques d’aparcaments, treballar els peatges urbans o incrementar les tarifes; i una xarxa de transport públic modern i eficient. Aquest últim punt implicaria afavorir la interconnexió, millorar l’experiència de l’usuari en els bescanviadors, aportar més i millor informació al viatger i harmonitzar les tarifes i els bitllets mitjançant una vertadera “integració tarifària”.

La jornada es va tancar amb una taula redona amb la participació de representants dels diferents grans ajuntaments de la Comunitat. Esther Díaz, regidora de Mobilitat a Elx, hi va afirmar que és el moment de fer “polítiques valentes”, i va fixar entre les seues prioritats donar una solució al problema de la mobilitat en nuclis xicotets de població com les pedanies a través del taxi a demanda.

Rafael Simó, regidor de Mobilitat de Castelló, va destacar el propòsit de l’Ajuntament de treballar a augmentar l’ús del transport públic entre els ciutadans, que actualment aconsegueix el 19% de la població. Per a això, volen reordenar els recursos de què disposen i augmentar els recursos econòmics per a reinvertir en totes les millores que volen afrontar.

Per la seua banda, Josep Enric García, gerent de l’EMT de València, va afirmar que les ciutats han de canviar. En el cas concret de València, només un 47% de la població es mou dins de la ciutat mitjançant mitjans mecanitzats, dels quals el 49,8% respon a transport públic. En aquest sentit, va afirmar que queda molt per millorar i cal seguir treballant, començant amb una reestructura de l’actual model de línies d’autobús.

Va tancar la taula redona, va intervenir Andrés Fernández, cap de l’àrea de trànsit d’Alacant, que va destacar el projecte d’estació intermodal com a assignatura pendent de la ciutat. No obstant això, com a punts positius va ressaltar l’extensa xarxa d’itineraris ciclistes, el sistema d’integració tarifària TAM i l’existència de la Taula de Transport que té la participació de diversos col·lectius. Així mateix, va destacar la integració de les línies 22, 22N, 27 i 39 dins del sistema de transport urbà, i la posada en marxa d’una nova app per a smartphones del servei.

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464