El microbiòleg de la Universitat d'Alacant, Francis Mojica, rebrà el Premi Jaume I d'Investigació Bàsica

El descobridor del sistema CRISP, que ha revolucionat la biologia molecular, ha sigut guardonat també amb el Premi Balmis

Alacant. Dimarts, 07 de juny de 2016

Doctor en Biologia i professor titular de la Universitat d’Alacant,  Francisco Juan Martínez Mojica, més conegut com Francis Mojica, va saltar a la palestra mediàtica fa uns mesos per ser el descobridor del Sistema CRISPR, “base de la immunitat innata de bacteris”. Segons un comunicat emès per la Fundació Premis Jaume I, les tècniques genètiques desenvolupades pel doctor Martínez Mojica, “han suposat un avanç mundial de rellevància creixent que està revolucionant la biologia molecular”, per la qual cosa el jurat ha coincidit a atorgar-li el Premi Jaime I d’Investigació Bàsica.

El doctor Mojica ha rebut la notícia durant l’acte de lliurament del Premi Balmis que li ha atorgat la Fundació Doctor Balmis, sota l’auspici del Rotary Club d’Alacant. El professor s’ha confessat una mica “aclaparat” i “molt agraït” per aquests reconeixements, que han proliferat des que a principis d’any, la revista Science publicara un article en el considera el Sistema CRISPR, com a l’avanç científic del 2015. Des d’aleshores, segons la prestigiosa publicació, la comunitat científica internacional ha coincidit a postular la troballa i les múltiples aplicacions d’aquesta al Premi Nobel de Medicina.

Francis Mojica, que redundava com era d’inesperat el premi, s’ha considerat “especialment afortunat” per la seua trajectòria i les seues troballes i ha reclamat la importància tant de la ciència bàsica com de la captació de nous talents per a la investigació espanyola.

CRISPR, nom encunyat també per l’investigador de la Universitat d’Alacant, és un sistema de detecció de seqüències genètiques en bacteris que permeten un diagnòstic molt més precís en les malalties que aquestes produeixen i expliquen els sistemes d’immunitat que tenen alguns microorganismes que els permeten escapar als tractaments per al seu control. Gràcies a aquest descobriment, s’han pogut desenvolupar tècniques d’edició de genomes mitjançant el denominat CRISPR Cas 9.

Premi Balmis

El Premi Balmis, en honor al metge alacantí que va portar la vacuna de la pigota a Amèrica, ha fet enguany la vuitena edició. El lliurament del guardó ha tingut lloc avui al migdia en un acte organitzat pel Rotary Club d’Alacant. Francis Mojica ha estat acompanyat pel rector de la Universitat d’Alacant, Manuel Palomar i per la vicerectora d’Investigació, Amparo Navarro que s’han mostrat “molt satisfets i especialment orgullosos d’aquest científic de la Universitat d’Alacant”.