La revista Nature Microbiology es fa ressò d'un nou avanç científic del professor Francis Mojica

La investigació demostra l’existència d’un mecanisme “anti-Cas”, que permet als bacteris eliminar el sistema d’immunitat CRISPR-Cas perquè aquest no siga un obstacle en la seua supervivència.

L’edició digital de la publicació nord-americana publica aquest dilluns un article de l’investigador de la Universitat d’Alacant que signa juntament amb Cristóbal Almendros, Noemí M. Guzmán i Jesús García-Martínez.

Martinez_MojicaAlacant. Dilluns 6 de juny de 2016

L’investigador de la Universitat d’Alacant, Francis Mojica, famós pel descobriment del CRISPR-Cas, un sistema ancestral d’immunitat adquirida que, de manera semblant al dels éssers humans, és capaç de recordar invasions patides i elaborar una resposta específica enfront de l’element infecciós, fet que provoca la destrucció d’aquest, torna a estar d’actualitat per un nou avanç científic relacionat amb aquest descobriment.

La revista nord-americana Nature Microbiology publica en la seua edició digital aquest dilluns 6 de juny un article del professor de la Universitat d’Alacant, en el qual demostra que als bacteris els resulta perjudicial tenir un sistema d’immunitat almenys en determinades circumstàncies.

La investigació de l’equip de Mojica ha posat en relleu que el bacteri intestinal Escherichia coli, té un mecanisme dedicat a prevenir la immunitat intervinguda per CRISPR-Cas, és a dir, tenen un mecanisme anti-Cas.

L’article que arreplega aquest dilluns la revista Nature Microbiology, explica la raons per les quals la capacitat dels bacteris d’anul·lar el sistema d’immunitat, lluny de ser perjudicial, pot ser molt beneficiós, almenys en alguns casos.

“L’explicació és que els bacteris poden adquirir material genètic procedent de virus que incrementa les possibilitats de supervivència d’aquests en l’organisme al qual infecten. Els sistemes CRISPR-Cas, en defensar el bacteri dels virus, poden ser un obstacle a aquesta transferència de factors favorables per a l’evolució i la supervivència bacteriana. Per tant, el mecanisme anti-Cas pot entendre’s com una estratègia per a augmentar la pròpia patogenicitat bacteriana”.

El descobriment i la caracterització durant l’última dècada del sistema d’immunitat adquirida CRISPR-Cas ha permès el desenvolupament d’eines de biologia molecular, conegudes genèricament com a Tecnologia CRISPR, que han suposat una vertadera revolució en biologia i biomedicina. “L’estudi d’aquests sistemes en els seus hostes naturals, els bacteris, no deixa de sorprendre’ns i de proporcionar noves vies per al control de les poblacions de microorganismes i la lluita contra malalties”, explica el Dr. Francisco JM Mojica, professor titular del Departament de Fisiologia, Genètica i Microbiologia, i investigador responsable de l’estudi.

L’article està signat per l’investigador de la Universitat d’Alacant, Francis Mojica juntament amb el seu equip investigador, Cristóbal Almendros, Noemí M. Guzmán, Jesús García-Martínez. “Anti-cas spacers in orphan CRISPR4 arrays prevent uptake of active CRISPR-Cas I-F Systems”. Nature Microbiology. DOI: 10.1038/nmicrobiol.2016.81