Saltar apartados

El 75 per cent de les exportacions espanyoles corresponen a empreses espanyoles que protegeixen les seues marques com a actiu intangible

La UA dirigeix «El triángulo del éxito empresarial: innovación, marca y exportaciones», informe de l'OEPM i ANDEMA per a conèixer la relació entre propietat industrial i exportacions

 

Triangulo_exitoAlacant. Dilluns, 23 de maig de 2016

El 75,04 % del volum total de les exportacions espanyoles, per un valor total de 257.790 milions d'euros, correspon a les exportacions realitzades per empreses espanyoles que protegeixen les seues marques com a actiu intangible diferenciador. Aquesta és un de les dades reflectides en «El triángulo del éxito empresarial: innovación, marca y exportaciones», informe de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM) i Associació per a la Defensa de la Marca (ANDEMA), en col·laboració amb el Fòrum de Marques i la Cambra de Comerç d'Espanya.

L'estudi, dirigit pel professor del Departament de Màrqueting de la Universitat d'Alacant Felipe Ruiz analitza l'impacte que tenen els drets de propietat industrial en les exportacions, i consegüentment, en la internacionalització de les empreses i en l'economia i ocupació espanyoles.

En concret, entre els principals resultats s'evidencia que el 76,06 % del total de les exportacions espanyoles, uns 261.314,36 milions d'euros, són a càrrec d’empreses espanyoles que aposten per la protecció mitjançant alguna de les figures de la propietat industrial per a posar en valor els resultats de la innovació. Altrament dit, cada dia més empreses aposten per la propietat industrial com a eina estratègica de posicionament, la gestió activa de la qual aporta valor i diferenciació respecte  dels competidors.

A més, el 32,05 % del total de les exportacions espanyoles, que sumen un valor de 110.092 milions d'euros, és atribuïble a empreses espanyoles exportadors que disposen de patents, models d'utilitat o dissenys industrials en vigor dins de la seua cartera d'actius intangibles.

En termes d'ocupació, un total de 4.144.000 de llocs de treball es deriven de manera directa o indirecta de l'activitat exportadora de les empreses que compten amb alguna de les modalitats de propietat industrial incloses en aquest estudi, la qual cosa suposa el 73,84 % del total de l'ocupació generada per les exportacions espanyoles.

D'aquesta xifra total, les empreses exportadores que internacionalitzen els seus actius diferenciadors protegits amb marca generen 4.076.000 llocs de treball i les que s'internacionalitzen amb les seues innovacions formals o tècniques protegides mitjançant patents, models d'utilitat o dissenys industrials creen 1.372.000 ocupacions.

Com a conclusió, la protecció dels resultats de la capacitat innovadora de les empreses per mitjà de la propietat industrial constitueix un motor fonamental per al creixement de l'economia espanyola, per la dimensió i la capacitat per a contribuir a les exportacions.

Objecte de l'estudi

L'OEPM i l'ANDEMA pretenen amb aquest estudi fer conèixer la relació existent entre les empreses que aposten per la protecció de la innovació mitjançant la propietat industrial i les seues exportacions, quantificant d'aquesta manera la magnitud del seu abast en l'economia espanyola.

Específicament, aquesta recerca centra l’atenció en les marques, les patents, els models d'utilitat i els dissenys industrials, i estima la contribució de les empreses que disposen d’algun registre d'aquestes figures de propietat industrial a les exportacions. A més, tenint en compte la importància estratègica de les marques, aquest informe analitza el seu efecte sobre les exportacions de manera separada a la resta de figures de propietat industrial, donat el conegut valor i la importància de la marca com a element estratègic fonamental per a les empreses.

Referència: «El triágualo del éxito empresarial: innovación, marca y exportaciones», editat per OEPM – Oficina Espanyola de Patents i Marques i ANDEMA - Associació per a la Defensa de la Marca (2016)

Notícies relacionades

La Universitat d'Alacant pionera en la recerca de l'impacte de les marques en l'economia i societat

La Universitat d'Alacant mesura el gran impacte de les marques a Espanya com a motor econòmic

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464