Dues revistes d'alt impacte científic publiquen articles del Grup de Química Quàntica de la Universitat d'Alacant

Les dues editades per l’American Chemical Society (ACS), societat nord-americana que recolza la investigació científica en el camp de la Química

Quimica_cuanticaAlacant. Dijous, 17 de novembre de 2016

Dues prestigioses revistes editades per l’American Chemical Society (ACS), societat nord-americana que recolza la investigació científica en el camp de la Química, publiquen dos articles del Departament de Química Física de la Universitat d’Alacant. En concret, durant l’any 2016, ´Accounts of Chemical Research´ i ´Chemical Reviews´, revistes d’alt índex d’impacte dedicades a l’àmbit de la química multidisciplinària amb continguts sobre química orgànica, inorgànica, física, analítica, teòrica, i biològica, han seleccionat treballs en els quals participa el Grup de Química Quàntica de la UA.

“Les publicacions responen a part de l’esforç continuat que fem des del Grup de Química Quàntica, i que ens situa en un clar nivell competitiu internacional. Així, publicar en aquestes revistes proporciona una gran oportunitat per a disseminar el coneixement generat pels grups d’investigació de la UA en l’actualitat”, apunta el professor i investigador del Grup, Juan Carlos Sancho. El Grup també el formen els professors Emilio San-Fabián i Ángel José Pérez.

La química quàntica és l’eina d’estudi de la matèria i energia a nivell nanomètric, un nanòmetre equival a la milionèsima part d’un mil·límetre. En aquest sentit, Sancho afig que “no podem veure ni comprendríem, si no fóra per la investigació bàsica, el que és molt menut o el que és molt gran, allò que es mou molt ràpidament o el que es mou molt a poc a poc. Els efectes de naturalesa quàntica, que afecten a tots i cadascun dels àtoms i molècules que formen la realitat que ens envolta, dominen les propietats a aquest nivell nanomètric fet que dóna origen a noves formes d’investigació i tecnologies disruptives que acabaran per dissenyar el futur que ens envoltarà”.

El primer dels articles “Nonempirical Double-Hybrid Functionals: An Effective Tool for Chemists”, publicat en ´Accounts of Chemical Research´, se centra precisament a trobar la millor expressió possible, matemàticament parlant, que permeta calcular aquestes propietats amb una gran precisió, l’energia d’àtoms i molècules en particular. “Per exemple, materials o fàrmacs es dissenyen avui dia de manera ‘bottom-up’, és a dir, cercant o calculant la propietat que interessa a aquest nivell íntim i nanomètric de la matèria per a després produir el material o sintetitzar la biomolècula en qüestió. Per això, disposar d’expressions més generals i precises és un pas obligat en la millora del procés”, explica l’investigador de la UA.

El segon dels articles publicats correspon a “Stabilizing and Modulating Color by Copigmentation: Insights from Theory and Experiment” en ´Chemical Reviews´, revista considerada com el paradigma de la revisió científica ja que publica anualment un nombre d’articles limitat. “En aquest cas, el treball revisa el paper clau que fa l’associació molecular, quan s’autoacoblen dues molècules entre si, de pigments presents de forma natural en aliments i colorants. El color i les propietats d’aquests aliments depenen d’aquestes unions més del que es creia, amb la qual cosa novament predir quan i per què ocorrerà és tasca de la química quàntica”, afig Juan Carlos Sancho.