Saltar apartados

El futur és dels robots i s'ensenya a la Universitat d'Alacant

L’EPS participa en el projecte EUROBOTIQUE per a acostar el món de la robòtica a les noves generacions i incentivar la participació d’alumnes en estudis tecnològics

Col·laboren l’Institut d’Ensenyament Secundari de Torrellano (Espanya), Lycée Ozenne de Tolosa de Llenguadoc (França) i IIS CASELLI de Siena (Itàlia)

 

RobotsUA_4
RobotsUA_5
RobotsUA_6
RobotsUA_7

 Imatges del Taller de Robòtica impartit ahir en l’EPS dirigit a alumnat i professorat de l’IES Torrellano

 

Alacant. Divendres, 21 d'octubre de 2016

El futur és dels robots. És per això que la robòtica es posiciona com un element innovador i necessari per a les noves generacions. Malgrat aquesta realitat, tant a Espanya com a molts altres països de l’entorn, s’ha detectat el descens de matrícula en les carreres tècniques, especialment en les enginyeries. En aquest marc, des del passat mes de setembre i amb una durada de dos anys, l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat d’Alacant participa en el projecte EUROBOTIQUE amb l’objectiu de fomentar l’aprenentatge col·laboratiu europeu per a l’adquisició de competències mitjançant robots.

“Acostar el món de la robòtica als nostres futurs professionals i incentivar la participació de l’alumnat en estudis tecnològics és una prioritat per als participants en el projecte EUROBOTIQUE”, apunta el professor del Departament de Tecnologia Informàtica i Computació de la UA, Francisco A. Pujol.

La robòtica és una disciplina en auge que implica el disseny i la construcció de robots, abraça temes multidisciplinaris, dóna suport a habilitats productives, creatives, digitals i comunicatives, i és un motor per a la innovació a l’hora de produir canvis en persones, idees i actituds. “La robòtica educativa cerca despertar l’interès de l’alumnat mitjançant la transformació de matèries com les matemàtiques, la física o la informàtica en més atractives i integradores”, explica Pujol. Per a aconseguir-ho, “s’ha de canviar l’esquema pedagògic tradicional i substituir-lo per una metodologia que enfortisca els processos d’ensenyament-aprenentatge a través de l’ús de prototips robòtics i programes especialitzats amb finalitats pedagògiques”, hi afig.

En particular la Universitat d’Alacant i, concretament, els departaments de Tecnologia Informàtica i Computació (DTIC) i de Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial (DCCIA) que col·laboren en aquest projecte tenen una àmplia experiència acreditada en la docència i la investigació en el món de la robòtica. “Aquesta experiència ens permet avaluar les necessitats tecnològiques de la societat i la indústria, amb la finalitat de formar futurs professionals capaços de millorar serveis i processos de producció mitjançant l’aplicació de tecnologia actual de robòtica”, assenyala el professor de la UA.

 

Socis participants

Cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea, el projecte té, a més de la UA, l’IES de Torrellano com a centre coordinador del projecte, el Lycée Ozenne de Tolosa de Llenguadoc (França) i IIS CASELLI de Siena (Itàlia). Es tracta de tres socis vinculats al sector de la robòtica ja que, en el cas de Tolosa de Llenguadoc, és el centre europeu de la tecnologia aeronàutica més gran i seu d’AIRBUS Defense & Space o el Centre National d’Études Spatiales.

A Siena està molt desenvolupada la vinculació de la robòtica i la neurociència. Com a exemple, recentment a l’hospital de Siena s’ha fet una operació utilitzant un microrobot, fet que es pot considerar el brou de cultiu apropiat per a estudiar els mecanismes d’aprenentatge i el funcionament dels nous robots i la possibilitat de la interacció cervell/màquina.

Finalment, Torrellano té un polígon industrial centrat en la indústria de calçat, on diverses empreses usen robots en la fabricació. Així, des de la UA, es podran avaluar les necessitats tecnològiques de la societat i la indústria, i formar alumnat capaç de millorar els serveis i els processos de producció i que aplique la tecnologia robòtica a diferents àrees.

 

Activitats programades

Hi ha diverses activitats previstes durant el desenvolupament del projecte EUROBOTIQUE. De fet, ahir a la vesprada es va impartir a l’Escola Politècnica Superior un Taller de Robòtica dirigit a alumnat i professorat de l’IES Torrellano, que continuarà el pròxim dijous 27 d’octubre del 2016.

A més, docents de la UA, en col·laboració amb el CEFIRE, van a dur a terme un curs d’Aprenentatge Basat en Projectes perquè professorat, alumnat i pares i mares dels tres instituts associats coneguen com desenvolupar aquesta nova metodologia en robòtica educativa.

Serà al mes de febrer del 2017 quan professorat i alumnat dels diferents centres socis del projecte viatgen fins a Alacant. Al llarg d’una setmana visitaran diferents empreses de l’entorn que treballen en el món de la robòtica i es farà la primera competició robòtica entre l’alumnat dels diferents centres.

Tots els resultats del projecte es difondran en acabar aquest en una Jornada de Ciència, Tecnologia i Educació, tallers, ponències, debats i altres activitats ludicodivulgatives.

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464