Saltar apartados

La Universitat d'Alacant, entre els centres amb major nombre d'articles científics sobre Publicitat

Segons recull un estudi bibliomètric a escala nacional publicat el mes passat en la “Revista Española de Documentación Científica” del CSIC

Les professores del Departament de Comunicació i Psicologia Social, Marta Martín, Natalia Papí i Alejandra Hernández ocupen el “top 10” dels investigadors més productius

 

CAMPUS_UA

 

Alacant. Dimecres, 5 de juliol de 2017

La Universitat d'Alacant ocupa el segon lloc com a centre de producció científica d'articles sobre Publicitat, segons recull l’«Estudio bibliométrico sobre la investigación en publicidad en España: temáticas, investigadores, redes y centros de producción (1980-2015)», publicat el juny de 2017 en la prestigiosa Revista Española de Documentación Científica (REDC). El rànquing l’encapçala la Universitat Complutense de Madrid, a la qual pertanyen el deu per cent dels autors, seguit de la Universitat d'Alacant, amb un 8,2 %, que, com detalla l'estudi, «compta amb menys trajectòria històrica, ja que no és fins al 1988 quan comença a impartir estudis de Publicitat, encara que la seua segona posició palesa el seu dinamisme en el món de la investigació publicitària a Espanya».

Centrant-nos en els autors, l'estudi també presenta el rànquing dels deu principals investigadors que més articles tenen publicats. El primer lloc correspon a Juan Rey, de la Universitat de Sevilla, i el segueixen, en segon lloc, la catedràtica de la Universitat d'Alacant, Marta Martín, al costat de la professora de la Universitat Rey Juan Carlos, Esther Martínez. En la llista també trobem les professores de la UA  Natalia Papí i Alejandra Hernández, de manera que es constata «l'impuls d'algunes universitats joves en la investigació sobre publicitat», com destaca aquest treball bibliomètric.

Entre les seues línies de treball més importants, Marta Martín destaca el sexisme publicitari i la seua relació amb la violència de gènere; la construcció mediàtica de la conciliació familiar i laboral, i la deontologia i el professionalisme en comunicació. Natalia Papí centra el seu perfil investigador en estudis de gènere, polítiques i eficàcia de la publicitat, també tenint en compte aspectes de la conciliació de la vida familiar i laboral, i en la investigació, estratègia i planificació de mitjans publicitaris, amb una atenció especial als nous mitjans i a la comunicació digital. Per la seua banda, Alejandra Hernández treballa en l'estudi de les expectatives de vida laboral i familiar de l'alumnat publicitari; l'ètica en el discurs i en la indústria publicitària relacionat amb qüestions sobre gènere i publicitat, i l'ètica en la producció científica.

Aquestes tres professores pertanyen al Departament de Comunicació i Psicologia Social, del qual parteix el gruix de la docència del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la Universitat d'Alacant. Centre amb una desena de grups d’investigació especialitzats no solament en temes relacionats amb publicitat, sinó que abasten aspectes que van des de la comunicació estratègica, audiovisual o institucional fins a intervenció i mediació social.

Estudi

L'estudi sobre la investigació en publicitat aparegut en la REDC aborda la producció científica a partir de l'anàlisi bibliomètrica d'articles publicats en revistes científiques de comunicació espanyoles entre 1980 i 2015, a partir d'una mostra de 1.050 articles de vuitanta revistes. «Els resultats mostren una evolució molt positiva de la investigació sobre publicitat des del punt de vista quantitatiu, si bé també confirmen alguns problemes com l'escassa internacionalització, el baix nivell de col·laboració científica i l'absència d'una xarxa d’investigació cohesionada. Encara que no és un estudi sobre el conjunt de la investigació publicitària, aquest treball sobre els patrons de publicació en les revistes científiques –principal canal de difusió de la ciència en l'actualitat– contribueix a conèixer més bé el mapa de la investigació sobre publicitat a Espanya durant les quatre últimes dècades», indiquen els seus autors.

La Revista Española de Documentación Científica es publica trimestralment des del 1977 en el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). És una de les publicacions més importants en llengua espanyola dedicada a temes d'informació, documentació i biblioteconomia.

Referència: «Estudio bibliométrico sobre la investigación en publicidad en España: temáticas, investigadores, redes y centros de producción (1980-2015)». Revista Española de Documentación Científica, vol. 40, núm. 2 (2017).

 

Universitats_autors

Taula extreta de l’«Estudio bibliométrico sobre la investigación en publicidad en España: temáticas, investigadores, redes y centros de producción (1980-2015)», pàg.11


 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464