Una investigació de la UA sobre el comportament de molècules ocupa la portada de la prestigiosa revista Physical Chemistry Chemical Physics

Aquest treball, fet pel Grup de Química Quàntica, és un dels passos més rellevants perquè la nanotecnologia puga aplicar-se encara més i en una dimensió més completa

Portada_revista_PCCP2Alacant. Dilluns, 5 de juny de 2017

La revista d’alt índex d’impacte Physical Chemistry Chemical Physics selecciona en la portada del seu últim exemplar una investigació del Grup de Química Quàntica de la Universitat d’Alacant. Editada per la ‘Royal Society of Chemistry’, es tracta d’una prestigiosa revista setmanal científica d’investigació que tracta aspectes relacionats amb la fisicoquímica i la biofísica.

L’article seleccionat parteix del projecte“Estudio computacional de nanoestructuras orgánicas tubulares: autoensamblaje y propiedades nanotecnológicas”, finançat pel Programa Estatal de Foment de la Investigació Científica i Tècnica d’Excel·lència del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat (MINECO) del 2015 al 2018.

Un dels objectius principals del projecte és aconseguir entendre com i per què la matèria, sobretot molècules orgàniques, es comporta a nivell nanomètric com ho fa. “Si bé es comprèn perfectament com els àtoms s’uneixen entre si per a formar molècules, no es domina tant com aquestes últimes s’empaqueten en estat sòlid d’una forma òptima, i aprofiten al màxim l’espai disponible, però alhora deixen un espai buit entre molècules veïnes”, apunta l’investigador de la UA, Juan Carlos Sancho-García. I per què això és així? “A través d’aquest espai operen les anomenades interaccions febles o forces de Van der Waals, el càlcul correcte de les quals és summament complex alhora que determinant per a poder predir l’estructura de la matèria en aquest nivell (en l’escala de 0.000000001 m) tan ínfim”, explica.

Com a aspecte innovador, en l’article es perfeccionen expressions per a calcular l’energia de qualsevol sistema independentment de la composició d’aquest i del tipus de forces que operen entre els components, i s’inclou, per tant, aquelles interaccions febles de forma natural. “Les expressions s’apliquen, per exemple, a les components o bases de l’ADN o a models finits de materials com el grafè, i proporcionen resultats altament precisos”, afig Sancho-García.

Comprendre aquestes interaccions és un dels passos més rellevants perquè la nanotecnologia puga aplicar-se encara més i en una dimensió més completa. Ja que, segons Juan Carlos Sancho-García, “al cap i a la fi, a tall d’exemple, una bona part de les interaccions cel·lulars com el pas de proteïnes a través de membranes, o entre materials per a la formació de monocapes o materials nanoestructurats, tenen com a origen aquest tipus d’interaccions tan febles, però alhora tan vitals per a la química actual”.

El treball publicat en la portada de la revista internacional Physical Chemistry Chemical Physics sorgeix d’una col·laboració hispanofrancoitaliana amb investigadors de la Universitat d’Alacant, de L’Ecole Nationale Superieure de Chimie de Paris i de l‘Istituto Italià di Tecnologia de Gènova.

Grup de Química Quàntica

El Grup de Química Quàntica adscrit al Departament de Química Física de la Universitat d’Alacant es va crear l’any 1981. Dirigit per Emilio San-Fabian Maroto, formen part de l’equip els investigadors Ángel José Pérez-Jiménez i Juan Carlos Sancho-García que s’incorporen l’any 2002 i 2004, respectivament, gràcies a la creació en aquesta època del programa Ramón y Cajal per part de l’extint Ministeri de Ciència i Tecnologia.

“Ja que tot el nostre treball necessita d’ordinadors d’unes grans prestacions, les línies d’investigació s’han adaptat a l’explosiu desenvolupament dels recursos computacionals que hem experimentat les últimes dècades”, assenyalen des del grup. “D’investigar propietats atòmiques i de xicotetes molècules, hem passat a estudiar nanomaterials, biomolècules complexes, compostos d’inclusió o supramoleculars que han permès enfocar els nostres estudis en el camp de la Nanotecnologia o de l’Electrònica Orgànica, per citar-ne dos dels més actuals”, afigen.