Saltar apartados

Investigadors de la UA analitzen l'impacte en Twitter dels candidats a les primàries del PSOE i a les eleccions franceses

L'aplicació Social Analytics, que recupera missatges d'usuaris de les xarxes socials, indica que Pedro Sánchez supera la resta en nombre de mencions, audiència i “m’agrada”

En el cas de Le Pen i Macron, les dades estan més igualades, encara que la comparativa assenyala una millor reputació per al candidat centrista a les eleccions presidencials de França

 

Eleccions_PSPE

Gràfiques obtingudes durant el matí del divendres 5 de maig de 2017

Les dades poden consultar-se en temps real en el enllaç següent: http://socialanalytics.gplsi.es/

 

Alacant. Divendres, 5 de maig de 2017

Des de del passat dimarts 2 de maig de 2017, el Grup de Processament del Llenguatge Natural i Sistemes d'Informació (GPLSI) de la Universitat d'Alacant elabora un estudi d'opinió sobre els candidats a les primàries del PSOE a través de les xarxes socials. En concret, gràcies a l'aplicació Social Analytics desenvolupada per investigadors del GPLSI, la informació es pot analitzar i consultar en temps real.

En el cas de les eleccions a les primàries del PSOE, amb data 5 de maig de 2017, les dades assenyalen Pedro Sánchez com a guanyador en nombre de mencions, audiència i “m’agrada”, i Patxi López obté les millors dades en reputació.

D'altra banda, el Grup d'investigadors de la UA també dóna cobertura a les eleccions franceses segons els hispanoparlants. L'anàlisi, disponible en castellà, anglès i francès, indica que Marine Le Pen obté una petita majoria en nombre de mencions, audiència i nombre de “m’agrada”, encara que el candidat centrista a les eleccions presidencials de França, Emmanuel Macron, obté resultats més bons en el rànquing de reputació.


Social Analytics

GPLSI Social Analytics és una aplicació que recupera missatges d'usuaris de les xarxes socials Twitter i Instagram sobre un tema en concret i, de manera automàtica, valora les opinions expressades en els missatges. Això permet fer un seguiment de les opinions de la gent sobre diferents temes com, per exemple, una destinació turística o unes eleccions com en aquest cas. Aquesta anàlisi es pot representar tant geogràficament en un mapa com amb gràfics.

Tota aquesta tecnologia es basa en una altra que analitza les opinions de la gent i valora els sentiments que expressen. Així, la mineria d'opinions o d'anàlisi de sentiments permet rastrejar a través d'Internet i de les xarxes socials els comentaris que fa la gent sobre qualsevol tema i valorar quina emoció expressa, si és positiva o negativa i, fins i tot, la intensitat.

No és la primera vegada que el Grup de Processament del Llenguatge Natural i Sistemes d'Informació de la UA utilitza aquests sistemes de mineria d'opinions per a valorar l'estat d'opinió dels seguidors. El 2011, amb l'eina Social Observer, es va oferir cobertura al debat electoral entre Mariano Rajoy i Alfredo Pérez Rubalcaba, respecte del qual l'eina va detectar un clar marge de diferència entre tots dos segons la valoració semàntica dels espectadors. Mariano Rajoy es donava com a guanyador del debat i així ho van afirmar els mitjans de comunicació.

A més, el 2013, es van valorar automàticament els concursants del programa televisiu La Voz, durant la semifinal, a partir dels comentaris que els seus seguidors van realitzar en Twitter.


Prevenció de suïcidi

D'altra banda, basat en aquestes tecnologies capaces de rastrejar les xarxes socials i detectar si el text conté emocions negatives o positives, el 2016 el GPLSI va posar en marxa el Projecte Life! per a detectar i prevenir l'abús escolar i els suïcidis juvenils. En aquest sentit, les xarxes socials s'han convertit en una gran eina d'informació i prevenció, ja que les persones amb tendències suïcides solen avisar el seu entorn a través de diversos mitjans.


Notícies relacionades


Investigadors de la Universitat d'Alacant posen en marxa el Projecte Life! per a detectar tendències suïcides a les xarxes socials

La UA prova l'eficàcia d'una eina que analitza els comentaris en Twitter a través del programa "La Voz"

La Universitat d'Alacant desenvolupa una nova eina d'anàlisi automàtica d'opinions en Twitter

 

Eleccions_franceses

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464