Saltar apartados

El professor de la UA Juan Luis Nicolau, entre els 25 millors investigadors en turisme del món

El també degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials és l'únic espanyol de la llista publicada en la revista “Tourism Management Perspectives”

Entre els seus treballs de investigació destaquen les línies centrades en l'anàlisi de les decisions del turista i l'examen del valor del mercat turístic

 

JUANLUIS_NICOLAUAlacant. Dilluns, 29 de maig de 2017

El professor de la Universitat d'Alacant Juan Luis Nicolau figura entre els 25 millors investigadors en turisme al món, i és l'únic espanyol de la llista. La selecció forma part d'un article publicat en la prestigiosa revista Tourism Management Perspectives sobre investigació turística per autors en els últims trenta anys realitzada per Jinglong Li i Yumei Xu, del Departament de Gestió Turística de la Universitat d'Anhui (Xina).

Nicolau, a més de degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat d'Alacant, és doctor en Ciències Econòmiques i Empresarials i catedràtic de Comercialització i Investigació de Mercats en la UA. Té més de noranta publicacions, de les quals més de seixanta estan incloses en revistes JCR, i tres trams de investigació reconeguts oficialment per la Comissió Nacional d'Avaluació de l'Activitat Investigadora. Al llarg de la seua carrera ha rebut tretze premis de recerques tant nacionals com internacionals, i el Premi a l'Excel·lència Docent que concedeix la Conselleria d'Educació i el Consell Social de la Universitat d'Alacant.

 

 

Investigació

Entre els seus treballs destaquen dues línies de investigació principals relacionades amb decisions del turista i l'examen del valor del mercat turístic. La primera, explica Juan Luis Nicolau, «es tracta d'analitzar la manera en què el turista processa en la seua ment tota la informació disponible, per a prendre les decisions clau en l'àmbit turístic. Per exemple, com trien les destinacions que visitaran, la durada de l'estada, o la despesa que hi destinaran. Per a fer-ho s'analitzen múltiples variables que influeixen en aquestes decisions».

En termes generals, atès que l'ésser humà té una capacitat d'anàlisi limitada, quan ha de prendre decisions complexes tendeix a descompondre-les en un procés seqüencial utilitzant un petit nombre de variables rellevants. D'aquesta manera, el procés de decisió esdevé més senzill. Quan un turista s'enfronta a un problema complex, el cervell humà «satisfà» més que «optimitza», de manera que el turista intentarà escollir una alternativa que el «satisfaça prou», amb independència que siga o no l'òptima, afegeix.

Una de les variables més analitzades en aquest treball és el preu dels productes turístics, especialment des d'un punt de vista psicològic. Segons Nicolau, a tall d'exemple, des de la teoria prospectiva (prospect theory
) i sobre la base dels resultats trobats, si els potencials turistes troben un viatge cent euros més car de l'esperat, la reducció en la demanda serà molt major que l'increment en la demanda derivat de trobar aquest mateix viatge cent euros més barat de l'esperat. «Evidentment, les implicacions de gestió són immediates, sobretot en un moment en el qual hi ha el risc que el turista es podria acostumar a uns preus que són més baixos de l'habitual», assenyala.

“Efecte del desdejuni gratis”

Així mateix, en el marc de l'economia conductual (behavioral economics), una troballa important és el denominat «efecte del desdejuni gratis»: un turista mai sacrificaria la seua marca d'hotel favorita per a anar-se’n a un altre hotel de la mateixa categoria que li ofereix els mateixos serveis però dos euros més barat. «No obstant això, si aquest últim hotel li ofereix el desdejuni gratis –encara que l'estalvi continue sent dos euros–, el turista mostra una predisposició significativament més elevada a sacrificar la seua marca favorita», analitza el professor de la UA.

Una línia de investigació actual és l'anàlisi de les opinions, ressenyes i valoracions de les plataformes turístiques (com Tripadvisor, Yelp o Booking) i l’efecte que tenen sobre les decisions dels turistes. Els resultats mostren que les puntuacions extremes (positives o negatives) són percebudes com més útils que les moderades, amb efectes asimètrics: la dimensió de l'efecte d'aquestes valoracions sobre la utilitat depèn de si són positives o negatives.

Respecte de la segona investigació centrada en l'anàlisi del valor de mercat de les empreses turístiques liderada pel catedràtic de la UA, permet conèixer l'impacte que tenen determinades decisions de màrqueting, així com esdeveniments de l'entorn. Així, per exemple, és important per als gestors hotelers conèixer quin certificat de qualitat té més impacte sobre el valor de la seua empresa, o conèixer quin tipus d'innovació és més ben rebuda pel mercat.

«És particularment curiosa la relació dels resultats esportius d'equips i esportistes espanyols amb el valor del mercat turístic. El fet que la marca-país estiga associada a un equip o a un esportista, fa que el nom del país aparega en els mitjans en major o menor mesura en funció de l'èxit dels esportistes», destaca Juan Luis Nicolau. En aquest sentit, com a conseqüència que Espanya guanyara el Mundial el 2010 «s'evidencia que hi va haver un augment significatiu en el valor de mercat de la indústria turística a causa d’aquest efecte positiu del coneixement de marca sobre el valor de mercat de les empreses turístiques. Evidentment, el simple fet de guanyar el Mundial no implica que vinguen més turistes per se, però sí que reforça el record de la destinació, l’evoca, i més important encara, l’inclou dins del conjunt de consideració dels turistes, de manera que augmenta la probabilitat que un turista visite la nostra destinació. Semblantment, també hi ha un augment en el component intangible del valor de mercat de les empreses turístiques a través de la millora de la imatge de la seua marca paraigua; és a dir, la marca Espanya», incideix Nicolau.

En aquesta mateixa línia, les victòries del tennista Rafa Nadal en els Grand Slams també poden exercir un efecte positiu en el valor de mercat de les empreses turístiques, «com demostren els resultats obtinguts fins avui», explica el degà de la Facultat d'Econòmiques i Empresarials de la UA.

 

Rànquing_JLNicolau

 

Gràfic: Font revestisca Tourism Management Perspectives

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464