Saltar apartados

Joaquín Bérchez presenta el seu llibre "Photographica Ovidana" en la Seu Ciutat d'Alacant

El llibre aplega el material creat per l'autor per a l'exposició del MUA "Photographica Ovidiana. Tomis 2011 - Sulmona 2015"

 

Portada_OvidianaAlacant. Dilluns 8 de maig de 2017

El fotògraf Joaquín Bérchez presenta el seu llibre Photographica Ovidiana. Tomis 2011 – Sulmona 2015 en la Seu ciutat d'Alacant (Ramón y Cajal, 4) el dimecres 10 a les 20.15 hores, acompanyat per Concepció de la Peña, catedràtica d'Història de l'Art de la Universitat de Múrcia; Juan Francisco Mesa, catedràtic de Filologia Llatina i degà de la Facultat d'Humanitats; Gaspar Jaén i Urban, arquitecte, professor del Departament d'Expressió Gràfica i Cartografia, i autor d'un poemari sobre Ovidi; i Esteban Castaño, col·laborador del llibre.

El llibre recull el material fotogràfic amb el qual l'autor dóna forma a l'exposició del mateix títol, que s'exposa en el MUA fins al pròxim 15 de maig. Amb aquesta mostra, Joaquín Bérchez recrea el paisatge emocional del desterrament d'Ovidi de la mà de la Facultat de Filosofia i Lletres.

Aquesta publicació i l'exposició són fruit d'un projecte dut a terme per Esteban i Joaquín Bérchez, i Esperanza Guillén, amb més de cinquanta fotografies de Joaquín Bérchez que persegueixen recrear, des de la ficció fotogràfica, els escenaris actuals i el paisatge emocional del desterrament d'Ovidi, la magnitud topogràfica de la seua llegenda poètica des de llunyanes terres de frontera, com els escenaris viscuts entorn de les estàtues o plaques de carrers i places commemoratives de la seua persona. Però hi afloren també els llocs amerats per aquesta remor invisible ovidiana evocada ja en el segle XIX per Aleksandr Puixkin. Immersos en aquest ànim, tal com asseguren els autors, admirem la suavitat del record reclamada per Ovidi tant en els camps de blat i gira-sols de la regió de la Dobrudja, el port al mar Negre –el Pontus Euxinus– o el delta del riu Danubi –Hístria–, com en els sediments clàssics de frisos i làpides gregues a Hístria, o d'àncores, àmfores i mosaics romans de Constanta. En aquest singular joc d'espills emergeix Sulmona –la seua pàtria–, invocada des de l'infortuni de la solitud en llunyanes terres de frontera. Igual que la Constanta del bandejament, la ciutat natalícia d'Ovidi abunda en assoliments artístics, com la seua libresca estàtua, de l'any 1474, o la rèplica de l'estàtua d'Ettore Ferrari a Constanta, erigida en la Piazza XX Settembre. I, emparant l'anhel de posteritat sense límits per a la seua escriptura poètica que susciten aquestes estàtues, la fotografia de Joaquín Bérchez ens porta a la vista la infinitat de joiosos usos quotidians, tocats per una antiguitat atzarosa sense temps i prodigats en plaques urbanes, aparadors, maquetes artesanals, confits o licors locals.

Les obres del poeta romà Publi Ovidi Nasó (Sulmona, 43 a. de C. - Tomis, 17 d. de C.), sobretot les seues Metamorfosis, destil·len una plasticitat excepcional que ha servit de pedrera a plomes, pinzells i cisells de totes les èpoques i llocs. No han tingut la mateixa fortuna les obres del desterrament, les que en teoria va compondre des de Tomis (l'actual Constanta a la costa del mar Negre) al llarg dels seus últims deu anys de vida, unes obres que amb a penes han sigut objecte de recreacions, i menys encara des de l'àmbit de la fotografia.

Joaquín Bérchez

Fotògraf i historiador de l'arquitectura, catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat de València (1992-2010) i acadèmic de la Universitat Sant Carles de València. La seua activitat fotogràfica està unida als seus interessos historicoartístics. La seua obra fotogràfica ha sigut exposada en nombroses ciutats espanyoles (València, Múrcia, Salamanca, Granada, Madrid, Barcelona, Sevilla, Terol, Toledo), i en diverses sales internacionals: Nova York (Queen Sofia Spanish Institute, Tolsá. Joaquín Bérchez–Fotografies), a Vicenza (Museu Palladio, Proposicions arquitectòniques), Palerm (Università degli Studi di Palermo, Un altre barroc), Roma (Real Acadèmia d'Espanya, Proposicions arquitectòniques), Camerino (Palazzo Ducale-Sala della Colonna, Pedreiras, Carn de déus), Lisboa (Museu Art Popular, Arquitectura, O prazer do olhar) o Atenes (El Greco, Arquitecte de retaules).

Ha realitzat les videoinstal·lacions «Espais Greco» per a l'exposició «El Greco de Toledo» en el Museu de Santa Cruz de Toledo, o la instal·lació fotogràfica «Retaule de retaules» per a la d'«El Greco: art i ofici», en el mateix espai. La seua obra fotogràfica està recollida en diverses revistes internacionals: FMR (Franco María Ricci, número 19, Bolonya, 2007) li ha dedicat un portafolis («Pensar arquitectura», text Antonio Bonet Correa); Annali di Architettura publica fotografies seues en les portades des de fa nou anys, o AV Proyecto y Arquitectura Viva s'han fet ressò de la seua obra.

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464