Saltar apartados

La Universitat d'Alacant elabora el Llibre blanc del turisme de la Comunitat Valenciana

El referent de les polítiques turístiques de la Generalitat Valenciana ha sigut realitzat per investigadors de l'Institut Universitari d'Estudis Turístics de la UA

 

Llibre_blanc_turisme

 

Alacant. Dimecres, 10 de maig de 2017

L'elaboració del Llibre blanc s'emmarca en el conveni de col·laboració subscrit entre l'Agència Valenciana del Turisme i la Universitat d'Alacant el 2016. El text definitiu ha sigut presentat en el Consell de Turisme de la Comunitat Valenciana presidit per Ximo Puig.

En la redacció del document han participat més de 27 investigadors de diferents disciplines i una àmplia representació del sector turístic valencià a través d'enquestes, entrevistes i grups de treball.

El professor de la UA Josep Ivars ha sigut l'encarregat de presentar un estudi que està cridat a ser el «document de bases» per a l'elaboració del Pla Estratègic del Turisme que preveu la futura Llei de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana.

Des de l'Institut Universitari d'Estudis Turístics de la Universitat d'Alacant han apuntat que «la metodologia participativa constitueix una característica essencial d'un document que conté l'anàlisi i diagnòstic de la situació actual del turisme a la Comunitat Valenciana i planteja una proposta de línies d'actuació futures. Es tracta d'un document que s'adapta a les necessitats del turisme valencià i mira d'anticipar-se a les oportunitats que ofereix l'entorn socioeconòmic i turístic per a reforçar l'atractiu i la competitivitat de les nostres destinacions».

Segons l'estudi, «el diagnòstic reflecteix la solidesa del turisme de la Comunitat Valenciana, certament en una conjuntura internacional favorable per la inestabilitat sociopolítica dels països competidors del Nord d'Àfrica i del Mediterrani Oriental, i en un entorn global incert per factors com el Brexit o el canvi climàtic». Així mateix, Ivars ha explicat que l'informe observa «dinàmiques de canvi que obliguen a repensar l'estratègia turística valenciana per a fer-la més sostenible i competitiva. D’una banda, la crisi de l'activitat immobiliària ha reforçat el paper del turisme en l’economia local i planteja la necessitat de redefinir la seua funció en el model productiu mitjançant activitats amb més valor afegit i un millor equilibri ambiental i socioeconòmic. D'altra banda, un mercat turístic en transformació (canvis en la demanda, evolució tecnològica, nous models de negoci, etc.) exigeix una resposta adequada per al manteniment i la millora de la competitivitat de les empreses i les destinacions turístiques».


Governança i qualitat, factors diferencials

El Llibre blanc planteja abordar aquests reptes situant la governança turística com el factor que marca la diferència en l'èxit de les destinacions turístiques, mesurat en termes de l'aportació del turisme al benestar social i no exclusivament en nombre de turistes. Aquesta és la línia de treball que inspira la nova Llei de turisme i que fa aconsellable un pacte interinstitucional pel turisme, que comprometa administracions i organitzacions turístiques per damunt de debats partidistes, incomprensibles per als professionals del turisme, afirma el document que també planteja una reflexió sobre l'activitat turística que porta a assentar les bases d'un nou model turístic, basat, fonamentalment, en la sostenibilitat, la cooperació, la millora contínua de la competitivitat, la professionalització, l'hospitalitat, el coneixement i la innovació turística.

«La governança és l'aglutinant d'un canvi de model que requereix el desenvolupament de línies d'actuació en els tres àmbits interrelacionats que preveu el Llibre blanc: territori i destinacions turístiques; empreses i competitivitat turística, i mercats i productes turístics», sostenen.

Els experts apunten que, des del punt de vista territorial, «cal situar el turisme en el centre de polítiques coordinades d'ordenació del territori, urbanisme o medi ambient, entre altres, per a assegurar la renovació funcional i turística de les àrees litorals i la dinamització turística dels espais d'interior. La sostenibilitat de les destinacions turístiques conduirà a una major capacitat de vertebració territorial a través del turisme i al desenvolupament de mesures per a reduir els efectes i mitigar els impactes del canvi climàtic, un aspecte que preocupa de manera creixent el sector turístic». I així s'ha recollit en aquest document elaborat per la Universitat d'Alacant per a la Generalitat Valenciana.

Un Llibre blanc que assenyala que «l'àmbit de les empreses i la competitivitat requereix millorar els incentius a les empreses i organitzacions turístiques amb un enfocament cap a la qualitat, la innovació i l'aplicació de noves tecnologies. La transformació digital de les empreses constitueix un dels desafiaments actuals més importants i una clau d'èxit per al futur, al mateix temps que planteja la necessitat de polítiques de foment de la innovació, de l'emprenedoria i de les destinacions turístiques intel·ligents, com també una oferta formativa adaptada a l'evolució de l'activitat turística, en quantitat i en qualitat».

D'altra banda, els investigadors coincideixen que l'administració ha d'enforcar la seua funció reguladora des d’objectius fonamentals: «més agilitat i simplificació administrativa i la regulació de noves pràctiques turístiques, en bona mesura vinculades a l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació».

Finalment, les actuacions sobre els mercats i els productes turístics pivoten sobre quatre elements interrelacionats, afirma l'estudi: el desenvolupament d'un posicionament que permeta visibilizar la diversitat turística de la Comunitat Valenciana durant tot l'any, amb un sistema integrat de marques-destinacions amb una lògica de mercat i no institucional; la priorització de les actuacions en els mercats segons criteris tècnics; l'aprofundiment en un enfocament de productes i microproductes amb atenció especial a la desestacionalització, i el desenvolupament d'un autèntic sistema d'intel·ligència de mercats que guie la presa de decisions pública i privada, i permeta el desenvolupament d'accions de màrqueting més personalitzades, amb una òptima relació cost-benefici.

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464