Saltar apartados

La Universitat d'Alacant posa en marxa el MOOC "Noves possibilitats didàctiques per a aprendre i ensenyar història en l'aula de primària"

La retroalimentació dels participants a través dels canals de comunicació social que s’inclouen en el MOOC és part important destacable de la metodologia proposada, amb un fòrum de consultes i la creació de perfil en Facebook

 

TIC

 

Alacant. 11 de maig de 2018

«Noves possibilitats didàctiques per a aprendre i ensenyar història en l’aula de primària» és el MOOC que han desenvolupat, des de l’àrea de Ciències Socials del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la Universitat d’Alacant, a través de la convocatòria del Vicerectorat d’Estudis, Formació i Qualitat i el Vicerectorat de Tecnologies de la Informació de la UA, en col·laboració amb la Universitat de Burgos i de Múrcia i coordinat per la doctora Isabel María Gómez Trigueros. El MOOC té com a finalitat que l’alumnat adquirisca la competència base del docent, en què figura la competència digital a través de l’ús de Google EarthTM, així com els coneixements necessaris en història. Planteja una sèrie d’objectius adaptant-los a les necessitats que suggereix el currículum de grau de Primària i Màster de Secundària i que forma la programació que, des d’aquesta àrea, es planteja per al desenvolupament de les competències i continguts dels futurs docents de tots dos nivells educatius.

Entre els objectius específics es troba desenvolupar del concepte de temps històric i la seua evolució; reconèixer les diferents etapes històriques analitzades des de la prehistòria fins a l’edat mitjana, així com els coneixements clau i identificables de cada període; dissenyar activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d’ensenyament-aprenentatge del concepte de temps històric i amb cadascuna de les etapes històriques; integrar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) en les activitats d’ensenyament i aprenentatge guiat de la història; aplicar la TIC Google EarthTM i els recursos que aquesta tecnologia ofereix de manera combinada amb els continguts específics de la història, en l’elaboració d’activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d’ensenyament-aprenentatge de cadascuna de les etapes analitzades en el curs; analitzar diferents propostes d’activitat amb Google EarthTM per a la consecució de coneixements històrics relacionats amb la prehistòria, l’edat antiga i l’edat mitjana, localitzant aquests continguts en l’espai geogràfic; utilitzar diferents recursos (fonts bibliogràfiques, d’hemeroteca o d’Internet) en l’elaboració de recursos didàctics relacionats amb el procés d’ensenyament-aprenentatge de la història; fomentar el respecte del patrimoni historicoartístic i cultural, valorant la diversitat com un fet natural i integrar-la d’una manera positiva, en propostes didàctiques per a l’alumnat.

El curs, que acaba de començar, s’organitza en sis mòduls que s’implementen al llarg de nou setmanes. Cada mòdul o unitat, al seu torn, se subdivideix en lliçons. La metodologia proposada és eminentment activa i participativa. Cadascun dels sis mòduls que componen el curs MOOC s’organitza a partir d’un conjunt de materials documentals i visuals. L’estructura bàsica que es pretén seguir al llarg de tots i cadascun es configura amb un vídeo de presentació, en el qual un o més docents expliquen els objectius d’aquesta unitat; els continguts concrets que cal desenvolupar; les tasques que els participants hauran de resoldre, així com una breu descripció sobre els criteris d’avaluació dels assoliments aconseguits pels participants. Aquest vídeo, juntament amb el text escrit que acompanya l’explicació, formen la lliçó 1 o inicial de cada mòdul. Dues o tres lliçons més, depenent del mòdul concret, en les quals es mostren les utilitats de l’eina Google EarthTM per al treball didàctic de la història; una prova o examen final serveix per a comprovar l’adquisició dels continguts i de les competències clau implementades.

La retroalimentació dels participants a través dels canals de comunicació social que s’inclouen en el MOOC és part important destacable de la metodologia proposada. En aquest sentit, es proposa un fòrum en el qual l’alumnat deu i pot penjar tant dubtes com qüestions que els hagen sorgit al llarg del procés de treball en les diferents unitats, la posada en comú de nous coneixements o fonts oposades, així com la pròpia tasca de correcció i ajuda entre iguals. De la mateixa manera, també es crea, en la xarxa social Facebook, un apartat dedicat a notícies i novetats sobre les tecnologies de la informació i la comunicació relacionades amb Google EarthTM, amb la història i amb la didàctica de les ciències socials en general.

La metodologia activa que es proposa es compon de la posada en pràctica dels coneixements adquirits en les classes de Didàctica de la Geografia (2n curs de grau de Primària) i de la Història (3r curs de grau de Primària), així com al llarg de tot el grau d’Història, des d’una dimensió eminentment didàctica a partir de l’elaboració de recursos amb tecnologia (Google EarthTM i qualsevol altre recurs tecnològic que els/les participants consideren oportú) per a les aules de primària i de secundària.

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464