El descobriment d'un anell al voltant del planeta nan Haumea en el qual participa la UA, premi Vanguardia de la Ciencia

La troballa, liderada per José Luis Ortiz de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (CSIC), ha comptat amb la col·laboració del professor de la Universitat d’Alacant, Adriano Campo Bagatin

Anell_HaumeaAlacant. Divendres, 9 de març de 2018

El descobriment que el planeta nan Haumea té un anell que orbita al seu voltant, aconsegueix el premi Vanguardia de la Ciencia. La troballa, liderada per José Luis Ortiz de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (CSIC), ha comptat amb un consorci de científics internacional entre els quals es troba el professor de la Universitat d’Alacant, Adriano Campo Bagatin, del Departament de Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal i de l’Institut Universitari de Física Aplicada a les Ciències i a la Tecnologia de l’Escola Politècnica Superior.

Aquest treball ha permès descobrir la presència d’un anell al voltant del planeta nan Haumea, l’astre més desconegut dels quatre planetes nans que es troben en els confins del Sistema Solar, més enllà de l’òrbita de Neptú, en un cinturó d’objectes compostos de gel i roques entre els quals destaquen quatre planetes nans: Plutó, Eris, Makemake i Haumea.

Segons La Vanguardia, “es tracta de la primera vegada que una investigació d’astronomia guanya el premi Vanguardia de la Ciencia, en el qual els lectors de La Vanguardia voten els descobriments més importants de l’any fets a Espanya. En sis de les set edicions anteriors, els lectors van votar majoritàriament per investigacions de biomedicina amb el potencial de tractar malalties, o bé de millorar la salut de les persones sanes. En la setena, el premi va recaure en una investigació de química”.

Organitzat per La Vanguardia i la Fundació Catalunya-La Pedrera, el premi Vanguardia de la Ciencia es convoca anualment per a donar visibilitat a la investigació d’excel·lència que es fa a Espanya. El premi s’atorga a partir d’un vot ponderat entre les opinions dels lectors, que es valoren un 50%, i les del comitè científic assessor del premi, l’altre 50%.

Més informació