El director de l'Organització Europea per a la Investigació Astronòmica, Xavier Barcons, a l'Aula de la Ciència i la Tecnologia de la UA

Xavier Barcons parlarà d’Europa davant dels nous reptes de l’Astronomia

Conferència_XavierBarcons

Alacant. Dilluns 1 d'abril de 2019

L’Astronomia centrarà una nova trobada a l’Aula de la Ciència i la Tecnologia de la Seu Ciutat d’Alacant (Ramón y Cajal, 4) el pròxim dijous 4 d’abril a les 19 hores, amb un protagonista d’excepció: Xavier Barcons, director general de l’Organització Europea per a la Investigació Astronòmica en l’Hemisferi Austral (ESO). Barcons impartirà la conferència «Europa frente los nuevos retos de la Astronomía», en la qual el prestigiós científic desgranarà com els esforços duts a terme en cooperació internacional i la col·laboració amb institucions I+D i indústries, han posat Europa al capdavant de l’exploració del cosmos des de la terra. Guillermo Bernabeu, catedràtic de Física Aplicada de la UA, i la directora de Relacions amb la Societat de la Seu, Ana Laguna, presentaran el protagonista.

Xavier Barcons assegura que entre les moltes preguntes que es planteja l’astronomia contemporània hi ha algunes la rellevància de les quals transcendeix el pur àmbit de la investigació científica, i obren expectatives d’un impacte fonamental en la concepció de la naturalesa i el cosmos: hi ha vida o altres mons habitables fora de la Terra?; Què ocorre en l’entorn dels forats negres?; De què està fet l’Univers? L’investigador plantejarà en la conferència totes aquestes qüestions que l’astronomia actual tracta utilitzant múltiples eines, entre d’altres, els potents observatoris que l’ESO construeix i opera des de Xile.

Xavier Barcons

(1959) Llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona i doctor per la Universitat de Cantàbria. Primer director (1995-1999) de l’Institut de Física de Cantàbria. Assessor de l’Agència Europea de l’Espai (ESA) i va participar en programes espacials com l’observatori XMM-Newton. Coordinador de la missió XEUS/IXO/Advanced Telescope for High Energy Astrophysics. Coordinador en l’adhesió d’Espanya en l’Organització Europea per a la Investigació Astronòmica en l’Hemisferi Austral (ESO). Actualment és director general de l’Organització Europea per a la Investigació Astronòmica en l’Hemisferi Austral (ESO), des del setembre del 2017.

Té una àmplia experiència tant en el món acadèmic com en organitzacions internacionals. Durant més de deu anys, ha treballat per a ESO en molts càrrecs diferents, que inclouen la Presidència del Consell d’ESO en el període 2012–2014. Va contribuir significativament en diversos grans projectes d’ESO com l’Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i el Telescopi Extremadament Gran (ELT), que es va aprovar durant el seu període com a president del Consell d’ESO. Durant el seu mandat, Xavier Barcons planeja continuar impulsant el compliment de l’objectiu final: facilitar el camí perquè els astrònoms dels estats membres d’ESO facen descobriments científics emocionants.

ESO

És la principal organització astronòmica intergovernamental d’Europa i l’observatori astronòmic més productiu del món. Compta amb el suport de setze països: Alemanya, Àustria, Bèlgica, Brasil, Dinamarca, Espanya, Finlàndia, França, Itàlia, Països Baixos, Polònia, Portugal, Regne Unit, República Txeca, Suècia i Suïssa, juntament amb Xile, país amfitrió. ESO desenvolupa un programa ambiciós centrat en el disseny, la construcció i l’operació de poderoses instal·lacions d’observació terrestres que permeten als astrònoms fer descobriments científics importants. ESO també fa un paper important en promoure i organitzar la cooperació en investigació astronòmica. ESO opera a Xile amb tres instal·lacions d’observació úniques al món: La Silla, Paranal i Chajnantor. A Paranal, ESO opera el Very Large Telescope juntament amb el seu interferòmetre VLTI (Very Large Telescope Interferometer), el més avançat del món, i també dos telescopis de rastreig: VISTA (sigles en anglès de Telescopi de Rastreig Òptic i Infraroig per a Astronomia), que treballa en l’infraroig, i el VST (VLT Survey Telescope, Telescopi de Rastreig del VLT), que rastreja en llum visible. ESO també és soci de dues instal·lacions a Chajnantor, APEX i ALMA, actualment el major projecte astronòmic en funcionament del món. Finalment, a Cerro Armazones, prop de Paranal, ESO està construint l’ELT (Extremely Large Telescope), de 39 metres, que arribarà a ser «l’ull més gran del món per a mirar el cel».