Investigadors internacionals resolen com les molècules poden emetre colors més purs en pantalles de dispositius mòbils

L’avanç aconsegueix augmentar l’eficàcia del procés i milloraria la qualitat de la imatge i disminuiria el consum energètic

El treball, en el qual participa Juan Carlos Sancho del Departament de Química Física de la Universitat d’Alacant, ha sigut publicat en la revista científica Nature Communications

JCARLOS_SANCHO_GARCIAAlacant. Dijous, 21 de febrer de 2019

Un equip d’investigadors internacionals acaba de resoldre com les molècules poden emetre colors més purs (el blau) per a píxels de pantalles usant càlculs mecanicoquàntics. Aconseguir la màxima eficiència, resolució i un consum energètic menor en dispositius com telèfons mòbils, rellotges intel·ligents o tauletes és un dels reptes científics i tecnològics del moment.

Aquest treball, publicat en la revista científica Nature Communications, compta amb l’investigador del Departament de Química Física i membre del Grup de Química Quàntica de la Universitat d’Alacant, Juan Carlos Sancho, juntament amb col·legues de les universitats de Mons (Bèlgica), Bolonya (Itàlia) i la Saint Andrews (Regne Unit).

Fins ara no semblava possible tenir un color blau pur, explica l’investigador de la UA. «O la molècula emetia molts fotons de color blau, però tan poc intensos que a penes es veien, o la molècula oferia pocs fotons, però molt brillants». En aquest sentit, afig, «ni una ni una altra opció convenien finalment per a l’eficiència del dispositiu mòbil, la resolució de la pantalla o el consum energètic d’aquesta».

Experimentalment, l’any 2016, el científic japonès Takuji Hatekayama va comprovar que hi havia un tipus de molècules que contradeien aquest comportament, encara que sense que es conegueren les raons d’aquest fenomen. Ha sigut aquest treball internacional el que aconsegueix demostrar que aquests efectes antagonistes (molts fotons, però poc convenients vs. pocs, però fotons molt eficaços) poden reconduir-se i explicar-se des del punt de vista molecular, fet que buida el camí per a continuar avançant en aquesta direcció. «Hem trobat les raons físiques per a aquest comportament mitjançant l’aplicació de mètodes quimicoquàntics més sofisticats del que és habitual», assegura Juan Carlos Sancho.

Actualment, per a aconseguir la suficient resolució de pantalla es necessiten subpíxels de color blau que aproximadament són el 50% de la grandària total de cada píxel, amb els colors roig i verd que completen la gamma de colors primaris o RGB. «Això produeix que al mateix temps es perda una part important de l’energia provinent de la bateria, ja que només una part dels electrons que van a aquest subpíxel blau acaben convertits a fotons», apunta Sancho.

En canvi, assenyala l’investigador de la UA, «si s’aconsegueix augmentar l’eficàcia del procés, i millorar la capacitat de les molècules actives que formen part d’aquest subpíxel, tindríem un doble avantatge: es podria, d’una banda, reduir la grandària del subpíxel blau i millorar, fins i tot, la qualitat de la imatge en poder augmentar la densitat de píxels per polzada; i, d’altra banda, disminuiria considerablement el consum energètic ja que una major proporció d’electrons es convertirien d’aquesta manera en fotons».

Referència