La UA col·labora en un estudi que revela l'existència d'un virus del microbioma humà en un terç dels països de tot el món

Publicat en Nature Microbiology, la troballa obri camí a noves eines de manipulació del microbioma intestinal contra bacteris perjudicials

JOSEFA_ANTON_UAAlacant. Dimarts, 9 de juliol de 2019

Tots som iguals i, no obstant això, tots som diferents. Una nova investigació en la qual participa la investigadora del Departament de Fisiologia, Genètica i Microbiologia de la Universitat d’Alacant, Josefa Antón, mostra una família de virus diminuts que estan presents en l’intestí de persones de tot el món, encara que amb variacions segons el país d’origen.

L’estudi, publicat en la prestigiosa revista Nature Microbiology, compta amb més de 115 científics procedents de 65 països i sis continents. En concret, l’equip ha descobert que el virus comú, denominat CrAss-fago, està present en les aigües residuals de més de la tercera part dels països del planeta.

«Es tracta d’un treball de ciència col·laborativa en el qual tots els investigadors hem contribuït, amb seqüències de virus de tot el món, per a entendre l’origen i evolució del nostre microbioma que constitueix una part fonamental del que som», afirma Josefa Antón. «El CrAss-fago és un element natural i essencial en l’equilibri de la microbiota de l’intestí», aclareix.

El CrAss-fago és un indicador clar de contaminació fecal i dels efectes causats per l’ésser humà. Aquesta troballa pot servir perquè els científics manipulen el microbioma intestinal si s’empra contra bacteris perjudicials. «Conèixer com funciona obri el camí a noves línies d’investigació per a eliminar bacteris nocius per a l’ésser humà», afig Antón.

El colíder del projecte, Bas Dutilh, professor ajudant de la Universitat d’Utrecht (Països Baixos), planteja una hipòtesi sobre per què el virus està tan estès. «No sembla que el CrAss-fago tinga beneficis directes, per exemple, per a la salut, no obstant això, hem trobat virus estretament relacionats en mostres fecals de goril·les, micos i altres primats salvatges. A partir d’aquests resultats creiem que aquest virus ha evolucionat amb nosaltres durant milions d’anys i s’ha estès amb els humans per tot el planeta. És la primera vegada que es demostra que els virus intestinals humans poden ser com a mínim tan antics com l’espècie humana».

«Estem en deute amb els nostres extraordinaris col·legues, que, procedents de tot el món, ens han ajudat a explorar la diversitat global d’un virus únic. Sens dubte, no hi ha precedents d’altres projectes d’abast i naturalesa mundial», apunta el líder del projecte, el professor Robert Edwards de la Universitat Estatal de Sant Diego (Califòrnia, Estats Units).

«Formar part d’aquest consorci dissenyat per a investigar un virus tan poc conegut com el CrAss-fago ha sigut una experiència gratificant», conclou la investigadora de la UA, Josefa Antón. Aquest estudi ha sigut possible gràcies al suport de la Universitat Alacant, en el laboratori d’Ecologia Microbiana Molecular de la qual s’han obtingut les seqüències de l’ADN del CrAss-fago que hi ha en aigües residuals d’Alacant, dades bàsiques per a fonamentar l’estudi.

Referència: ‘Global phylogeography and ancient evolution of the widespread human gut virus crAssphage‘, Nature Microbiology (2019) DOI 10.1038/s41564-019-0494-6