Saltar apartados

La visió no sempre és la causa d'un problema d'aprenentatge, segons un estudi de la UA

 

 

Alacant. Dimarts, 12 de març de 2019

Les dificultats d’aprenentatge que poden presentar els escolars no sempre estan associades a problemes visuals, ja que pot haver-hi alteracions d’origen neurobiològic o d’una altra índole en algunes condicions, com la dislèxia o el trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat. Així es desprèn d’un treball científic realitzat pel Grup d’Òptica i Percepció Visual de la Universitat d’Alacant (UA) i un equip multidisciplinari (òptics optometristes, oftalmòlegs, psicòlegs, logopeda i psiquiatre) del Departament d’Optometria de la Policlínica Alto Aragón d’Osca.

Aquest estudi s’emmarca en el projecte d’investigació desenvolupat per la doctoranda i òptica optometrista Carmen Bilbao Porta, en col·laboració amb el doctor en Ciències de la Visió i membre de l’esmentat grup d’Òptica de la UA, David Piñero.

La importància d’aquest treball radica en l’intent per diferenciar els casos de problemes de rendiment escolar en els quals la visió exerceix un paper primordial (defectes de graduació sense corregir, per exemple) dels motivats per alteracions en el processament cerebral de la informació, com la dislèxia, la dispràxia o el trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH).

Aquest estudi, encara sense concloure, es basa en criteris estandarditzats internacionalment i en una mostra que pot ser representativa a escala nacional, atès que són molt escasses les investigacions en aquest camp específic.

Piñero remarca que «la visió és un dels sentits crucials en qualsevol activitat d’aprenentatge», perquè «prop del 80 % de la informació ens arriba a través del sistema visual». Amb tot, això no ens ha de portar a pensar que tot problema d’aprenentatge obligatòriament és degut a la visió.

«Els pares no s’han de desesperar quan els fills tenen falta de rendiment escolar ni recórrer a pseudoteràpies “salvadores”. Cal buscar, amb el consell d’experts sanitaris qualificats, l’origen del problema, perquè pot ser per una anomalia visual o no, i, una vegada determinat, trobar possibles solucions», indica l’investigador de la UA.

Segons aquesta recerca, la presència d’errors de refracció sense compensar, com la miopia, la hipermetropia o l’astigmatisme, i els problemes de convergència (dificultat per a moure de forma coordinada els ulls per a mirar un objecte pròxim) o d’enfocament de prop (acomodació) poden dificultar tasques en els escolars, com la lectura i l’escriptura. No obstant això, precisa David Piñero, «cal no confondre això amb xiquets i xiquetes que ja tenen una dificultat de lectura i escriptura de base i poden presentar un altre tipus de causa de base».

En una primera etapa d’aquest treball es va dur a terme una revisió crítica de la literatura científica referent a visió i problemes d’aprenentatge, i es van trobar estudis en els quals s’han constatat anomalies visuals en aquesta classe de pacients, però no en tots els casos. Principalment s’aprecien disfuncions oculomotores (problemes de coordinació en els diferents tipus de moviments dels dos ulls).

En una segona part de l’estudi s’han pogut avaluar en el centre clínic quatre grups de pacients, un d’infants sense problemes d’aprenentatge i els altres tres corresponents a menors amb dislèxia, TDAH i dispràxia, respectivament.

«L’anàlisi de les dades confirma la presència de patrons de moviments oculomotors alterats en la majoria dels grups de pacients amb dificultats d’aprenentatge, però no en tots els casos», segons aquest treball. Per tant, aquesta alteració oculomotora no genera el problema d’aprenentatge, sinó que a vegades hi va associada com a condició.

A més, segons l’estudi, «la diferència entre la prevalença de problemes d’enfocament de prop (amb la graduació correcta posada) entre grup control i grups de problema d’aprenentatge ha sigut més baixa». Per tant, no hi ha anomalies visuals en tots els menors amb problemes d’aprenentatge, com ara dislèxia, TDAH i dispràxia, encara que sí que es dóna «una tendència més gran a l’existència d’alteracions dels moviments oculomotors i de la convergència, i, per tant, és necessari analitzar aquests aspectes en aquesta classe de pacients«, sostenen els investigadors. Font: EFE

Notícies relacionades

La UA patenta una lent de contacte multifocal més personalitzada per a corregir la presbícia

Investigadors de les universitats d’Alacant i Pécs (Hongria) creen un dispositiu amb joc interactiu per a detectar l’ull vague

 

No existeixen anomalies visuals en tots els menors amb problemes d’aprenentatge, com ara dislèxia, TDAH i dispràxia, segons un estudi de la UA. (Foto arxiu UA)

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464