Saltar apartados

Les editorials universitàries. espanyoles dediquen el 39 % de la producció a fomentar la cultura científica en la societat

El gros de la producció editorial (61 %) són llibres científics i acadèmics adreçats a la comunitat universitària i investigadora

Amb l’eslògan ‘Connectem coneixement i societat’, setanta universitats i centres d’investigació espanyols es reuneixen a la Universitat de Cadis els dies 14 i 15 de novembre

Les editorials universitàries espanyoles avaluen la seua adaptació a l’edició acadèmica i científica digital

 

Cultura_cientifica

 

13 de novembre de 2019

Quatre de cada deu llibres publicats per les editorials de les universitats i centres d’investigació espanyols persegueixen l’extensió cultural de la universitat i el foment de la cultura científica en la societat. Aquesta és una de les conclusions que es desprenen de l’informe «La edición universitaria española. Análisis de la producción editorial de libros», elaborat pel Grup d’Investigació sobre el Llibre Acadèmic (ÍLIA) del Consell Superior d’Investigacions Científiques. Aquesta dada revela el paper de les editorials de les universitats i centres d’investigació en el compliment de la tercera missió de la universitat, definida per José Ortega y Gasset en els primers anys del segle passat.

Per percentatge, el 61 % dels llibres publicats per aquestes editorials són llibres estrictament científics i acadèmics destinats principalment a la comunitat universitària i científica, i el 39 % restant són obres que busquen estendre la cultura de la universitat més enllà de les aules i dels campus i impulsar la cultura científica en el conjunt de la societat.

La presidenta de la UNE ha avançat aquestes i altres dades en la roda de premsa oferida aquest matí en la Universitat de Cadis al costat del rector, Francisco Piniella (2e), el vicerector de Cultura, José María Pérez Monguió (1e) i el director d’Editorial UCA, José María Oliva (1d), en la qual han presentat els actes de la XXXVIII Assemblea General de l’associació, que té lloc els dies 14 i 15 en aquesta universitat, amb el lema «Connectem coneixement i societat».

Ana Isabel González ha avançat també les dades d’un segon informe que els editors universitaris analitzaran aquests dies i que avalua, en aquest cas, l’adaptació dels segells de les universitats i centres d’investigació espanyols a l’edició acadèmica i científica digital.

Un treball exhaustiu titulat «Estudio de la especialización y publicación de monografías digitales de las editoriales de la UN 2019», que ha sigut elaborat pel grup d’investigació E-LECTRA de la Universitat de Salamanca, que dirigeix José Antonio Cordón.

L’informe analitza fins a 108 variables que detallen la situació actual d’aquesta adaptació, els diferents elements que han afavorit o dificultat, segons el cas, aquest procés, i el marc en el qual s’haurà de continuar implementant l’edició digital als campus espanyols els pròxims anys.


El rector de la UCA destaca la tasca de les editorials universitàries

El rector de la UCA, Francisco Piniella, ha recordat durant aquesta roda de premsa que l’assemblea de la UNE forma part de les nombroses accions amb les quals, al llarg de tot l’any i fins al 30 d’octubre de 2020, la UCA commemora el 40è aniversari, per la qual cosa ha agraït a l’organització la seua confiança en aquesta institució per a triar-la com a seu en aquesta edició.

Ha destacat, durant la intervenció, que l’Editorial UCA «és una de les més potents de la província i al costat de la UNE estem en el top de les grans editorials espanyoles. Jo crec que el lema “Connectem coneixement i societat” és la tasca que han desenvolupant durant molt de temps els serveis de publicacions de les universitats espanyoles per a posar-lo en connexió amb la societat i fer-lo útil», ha afegit.

Piniella ha reconegut també el valor del Servei de Publicacions de la UCA que ha anat creixent al llarg d’aquests anys «i no sempre amb tots els recursos que es mereixia. Això es deu a la faena de persones com Pedro Cervera com Esther Salaverry i directors com Pepe Marchena o Ana Bocanegra, que han donat molt del seu treball dedicat a aquest servei avui consolidat com a editorial», ha subratllat.

Finalment, el rector ha esmentat els Premis Nacionals d’Edició Universitària obtinguts per Editorial UCA el 1998, 2006, 2011, 2012, 2014 i 2017, que demostren la seua qualitat i diversitat.

Per part seua, el director de l’Editorial UCA, José María Oliva, després d’explicar que Editorial UCA està en «un moment de transició del que ha sigut un servei de publicacions cap a una editorial, però amb sentit públic», ha assenyalat que el nombre total de títols publicats en la UCA des de 1981 supera els dos mil i que disposa d’un fons viu de quatre-cents llibres en format en paper o electrònic.

Oliva ha facilitat altres dades, com que el 2019 Editorial UCA ha publicat un total de trenta-tres obres, pertanyents a quinze col·leccions diferents, i que en l’apartat de revistes electròniques en disposen d’una quinzena publicades en obert mitjançant la plataforma Open Journal System.




Més informació:

Les editorials universitàries espanyoles dediquen el 39 % de la producció a fomentar la cultura científica en la societat

Les editorials universitàries espanyoles avaluen l’adaptació a l’edició acadèmica i científica digital

Les editorials universitàries celebren la seua reunió anual a la Universitat de Cadis

Vídeo “Connectamos conocimiento y sociedad”

 

 

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464