El catedràtic de la UA, Javier García, publica en Nature Chemistry un article sobre la creació i l'evolució de la taula periòdica

Analitza les controvèrsies i els acords que han sigut necessaris per a crear el llenguatge comú de la química

Javier_GarciaMartinez_IUPACAlacant. Dimarts, 24 de setembre de 2019

El catedràtic de Química Inorgànica de la Universitat d’Alacant i president electe de la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada (IUPAC), Javier García Martínez, acaba de publicar, en la prestigiosa revista científica Nature Chemistry, un article sobre les dificultats relacionades amb el descobriment dels últims elements químics i les disputes sobre el nom que havien de rebre.

En l’article, García fa un recorregut històric de les polèmiques i dels acords principals que han permès crear un llenguatge comú de la química. Hi descriu com abans de la creació de la IUPAC no hi havia unes regles clares i acceptades universalment per a nomenar les diferents substàncies químiques, les estructures i les reaccions d’aquestes. «Gràcies a aquest organisme internacional avui tenim un llenguatge comú que ens permet avançar en la investigació, l’educació i la indústria químiques», assegura el catedràtic de la Universitat d’Alacant.

Un dels aspectes que més crida l’atenció d’aquest article és com durant la guerra freda les potències principals van competir per demostrar el seu lideratge tecnològic mitjançant el descobriment de nous elements. Aquesta tensió, explica García, s’evidencia en nombroses disputes per la prioritat i el dret a donar nom a elements químics. En l’article publicat en Nature Chemistry, es destaquen alguns dels casos més coneguts i que van ocasionar conflictes entre científics dels dos costats del teló d’acer. És molt significatiu, com afig Javier García que «l’any 1991 la IUPAC tanca la polèmica amb l’aprovació formal dels noms i els símbols dels elements més controvertits».

Segons arreplega el científic alacantí, des de fa més de 250 anys cada dos o tres anys, de mitjana, es descobreix un nou element. En aquest sentit, apunta García, les superpotències continuen competint per ampliar la taula periòdica com posa de manifest la construcció de la Fàbrica d’Elements Superpesants a Rússia que, sens dubte, ens ajudarà a entendre els components bàsics de l’univers. Gràcies a aquests esforços, només en els últims anys s’han descobert els elements nihoni, moscovi, tennes i oganessó amb els quals es completa el setè període de la taula periòdica.

La publicació de l’article en Nature Chemistry s’uneix a l’Any Internacional de la Taula periòdica que es commemora l’any 2019, coincidint amb els 150 anys de la proposta de la taula periòdica feta per Dimitri Mendeleev.

Javier García MartínezSegelle_Any_Internacional

Catedràtic de Química Inorgànica i Director del Laboratori de Nanotecnologia Molecular de la Universitat d’Alacant (UA) on ha desenvolupat una extensa labor docent i investigadora en nanomaterials i en l’aplicació en el sector energètic d’aquests. Des del 2019, García és president electe (president per al bienni 2022-2024) de la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada. A més, forma part dels comitès de l’Any Internacional de la Taula periòdica i del Centenari de la IUPAC.

Fundador de l’empresa de base tecnològica Rive Technology, que comercialitza la tecnologia que va desenvolupar durant la seua estada postdoctoral a l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). L’any 2019, l’empresa GRACE va adquirir Rive Technology estenent les aplicacions comercials i la implantació internacional de la tecnologia desenvolupada per Javier.

El lideratge científic i empresarial de Javier García ha sigut reconegut amb alguns dels premis més importants. Al juny del 2014, li va ser atorgat el Premi Rei Jaume I en la categoria de Noves Tecnologies i, des del 2015, és el primer espanyol a rebre l’Emerging Researcher Award de l’American Chemical Society. A l’estiu del 2017, va ser reconegut per l’American Chemical Society amb el Kathryn C. Hach Award com el millor emprenedor dels EUA en el sector químic. A més, és membre del Consell de Tecnologies Emergents del Fòrum Econòmic Mundial, de l’Acadèmia Jove Global, Fellow de la Royal Society of Chemistry i president de l’Acadèmia Jove d’Espanya.

Referència: «Controversies, compromises and a common chemical language». DOI: 10.1038/s41557-019-0336-4