Saltar apartados

Carta del rector, Manuel Palomar

 

Manuel_Palomar

 

Alacant, 28 d'abril de 2020

 

Benvolgudes companyes, benvolguts companys, 

Benvolgudes i benvolguts estudiants, 

Espere que tant tu com els teus estigueu bé. Amb aquesta carta vull fer-te arribar un missatge sobre la situació en la qual ens trobem en aquests temps tan difícils que estem vivint. Sens dubte, i malgrat aquesta crisi, n’eixirem reforçats amb el nostre ferm compromís per l'educació superior universitària com el millor instrument per a construir el benestar i per a avançar com a persones i com a societat. 

La Universitat d'Alacant té raons per a sentir-se orgullosa de si mateix. En condicions sobrevingudes i adverses, ha aconseguit prosseguir les tasques essencials sense greus disfuncions i es prepara per a afrontar l'immediat futur implementant mesures de seguretat addicionals i també un nou model d'universitat, que previsiblement serà bimodal, presencial i en línia, la qual cosa requerirà una adaptació progressiva de docents i discents en l'ensenyament superior i la potenciació de les eines tecnològiques que faciliten aquesta docència combinada. 

La situació excepcional que vivim ha obligat a prendre ràpides decisions en un clima d'aïllament, sense temps per a convocar els organismes de control ordinaris i debatre fluidament i amb assossec les disposicions que cal prendre. 

Des del passat 13 de març es va establir la impartició provisional de tota la docència de manera no presencial, una resolució que vam aprovar en la primera reunió telemàtica del Consell de Govern de la Universitat d'Alacant el 30 de març, en el qual vaig destacar la primacia de la seguretat i la salut en el procés i hi vaig destacar la ràpida i reeixida adaptació per a l'ensenyament no presencial i la posada en marxa d'un Pla de Continuïtat Docent en un temps rècord. 

D'acord amb la situació d'estat d'alarma, hi vam establir els “serveis essencials” de la Universitat d'Alacant i s’hi va reafirmar que es fera extensiu a tot el col•lectiu d'estudiants el Reglament d'adaptació curricular, tant pel que fa als procediments de desenvolupament de l'activitat docent no presencial com als sistemes d'avaluació adaptats i alternatius al currículum ordinari mitjançant els ajustos i les modificacions oportuns. 

En aquest mateix sentit, les rectores i els rectors de les universitats públiques valencianes, juntament amb la consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, vam acordar, en una reunió telemàtica que va tenir lloc el 3 d'abril, mantenir tota la docència en format en línia durant el temps que resta del curs 2019/2020, desenvolupar en cada universitat els procediments d'adaptació de l'avaluació a través de mitjans no presencials, manifestar la nostra voluntat de treballar de manera coordinada per a adoptar les millors solucions amb l'objectiu de garantir el desenvolupament del curs acadèmic 2019/2020 en les millors condicions, ateses les circumstàncies, i garantir la qualitat de la docència i l'atenció a l'alumnat. 

A fi d'adoptar les mesures oportunes per a fer complir aquesta resolució, es va crear una Comissió d'Adaptació Curricular, Avaluació Contínua Alternativa i Convocatòries d'Avaluació que ha elaborat el Document de directrius generals sobre els diferents mecanismes d'avaluació no presencial i avaluació contínua, pràctiques i treballs de final de grau i final de màster. Els instruments i els criteris d'avaluació de cada assignatura serien concretats i aprovats pels òrgans corresponents i per les facultats i l'Escola Politècnica Superior tenint en compte les característiques de cada assignatura i titulació. 

Quant a l'organització i la impartició de la docència no presencial, es va establir, mitjançant una resolució rectoral, l'ordenació i la posada en funcionament de les aules virtuals per a cada docent, enteses com espais virtuals síncrons de relació entre docents i discents per al desenvolupament de la docència en línia. 

La situació, l’evolució i les perspectives de la COVID-19 no permeten tenir la seguretat que la convocatòria C4 puga dur-se a terme de manera presencial, per evidents raons de salut i seguretat de les persones. Davant això, no es pot mantenir la incertesa quant al format de les proves, i s'ha establit que la docència fins a l’acabament del curs i l'avaluació de les convocatòries C3 i C4 siguen de forma no presencial, i d'aquesta manera es garanteix la finalització del curs acadèmic 2019/2020.

Sóc conscient de la important acceleració d'aquestes mesures successives i sóc conscient també dels problemes que afecten no pocs estudiants: incertesa davant els nous mètodes d'ensenyament i avaluació, manca o insuficiència de mitjans tecnològics o de connexió adequada a Internet, temor de perdre el curs, d’un rendiment escàs o d’una formació inconvenient, seqüeles psicològiques, habitatges poc adequats per a la concentració que requereix l'estudi, tal vegada la mateixa malaltia, pròpia o de persones pròximes, resposta inadequada o insuficient en algunes assignatures. Por i depressió silenciosa. 

I dels que afecten tot el professorat, atès el sobreesforç que representen els nous mètodes de docència, el redisseny dels objectius i l'aprenentatge i el desplegament de les tecnologies que els fan possibles. Singularment en el cas del professorat que, adaptat a una universitat presencial, de sobte s'ha vist abocat a una sobtada transició en la qual no solament ha hagut de delinear noves orientacions per a l'ensenyament de les assignatures, sinó a usar unes tecnologies per a l'ocupació de les quals no estava prou preparat. 

També dels problemes amb els quals han de bregar els diferents serveis de la universitat que han hagut d'adaptar el seu treball a través de la seu electrònica. De manera especial aquells que desenvolupen serveis essencials, el Servei d'Informàtica, exemplar en l’actuació i dedicació, i el Servei de Prevenció, encarregat de disposar mesures de cautela i fer prevaldre la seguretat i la salut de les persones treballadores i de l’estudiantat.

A tots i a totes, com a la resta de treballadors i treballadores que compleixen funcions útils i essencials en la universitat (seguretat, manteniment, neteja, jardineria...), vull agrair-los el compromís i la implicació per a donar continuïtat a les tasques que tenim encomanades: la docència, la investigació, el contracte que ens uneix amb les nostres societats de referència, la solidaritat. I vull demanar-los disculpes si s'han sentit atropellats i atropellades per la urgència en les adaptacions que se'ls demandava. Però també vull que entenguen que, quan la realitat galopa, les decisions per a afrontar-la no poden seguir el pas, acomodades al ritme de les bones i molt necessàries condicions comunes. 

Se'ns jutjarà pels resultats. I, per això, vull assegurar que per a les universitats els i les estudiants són la raó de ser, que la seua seguretat i la seua salut, però també la seua formació són prioritàries, i que es vetlarà perquè no es vegen afectats/des ni perjudicats/des per successos dels quals no han sigut responsables, sense que per això es ressenta la moral de l'esforç i del mèrit. 

També els grups d'investigació de la Universitat d'Alacant no sols han continuat amb les seues tasques en condicions difícils, sinó que s'han implicat en la lluita contra la COVID-19, amb aportacions significatives en totes les branques del coneixement i donacions de tota mena de material com a mostra del compromís de la nostra institució amb la societat en la qual s'inscriu. 

Un compromís redoblat amb la posada en marxa del Programa de Voluntariat d'Emergència Social Col•lectiva, una iniciativa impulsada des de la UA uns pocs dies després de la declaració de l'estat d'alarma en resposta a la situació de crisi i que involucra el conjunt de la comunitat universitària com a col•lectiu estratègic per l’especialització, com també altres membres de la comunitat universitària per a tasques d'acompanyament i assistència a persones en risc o situació de vulnerabilitat i exclusió social.  

Estic convençut que ho aconseguirem, perquè tot canvia, però algunes coses no canvien, o canvien molt lentament. De fet, quasi sense adonar-nos-en i com en tantes altres professions, ja treballàvem de manera ben diferent de com ho fèiem fa pocs lustres, de manera que aquesta crisi no fa més que accelerar una transició ja iniciada. Allò que no ha canviat, no obstant això, és la nostra voluntat de saber i la nostra vocació de servei públic, els ingredients centrals del nostre ofici. I tant de bo que mai de la vida canvien. Pel bé de tots i de totes.

 

Una abraçada, 

Manuel Palomar

Rector

 

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464