Saltar apartados

Dos-cents estudiants de quart d'Infermeria de la Universitat d'Alacant estrenen pràctiques de laboratori amb actors per a adquirir habilitats de comunicació

El programa de simulació d’alta fidelitat reprodueix situacions reals amb pacients per a l’adquisició d’habilitats que requerisquen del factor humà

Aquest mes de gener els professors participants avaluaran l’experiència pràctica

 

SIMULACION_ENFERMERIA3
SIMULACION_ENFERMERIA1
SIMULACION_ENFERMERIA2

 

Imatges corresponents a les pràctiques de laboratori «Programa de simulació d’alta fidelitat per a l’adquisició d’habilitats de comunicació en alumnat de quart del grau d’Infermeria». Assignatures de Salut Mental i Infermeria Comunitària, i assignatura de Cures Pal·liatives.

 

Fotografies: Vicente Pascual. Taller d’Imatge UA (FGUA).

 

Alacant. 10 de gener de 2020

L’adquisició de competències relacionades amb aspectes emocionals i habilitats de comunicació cobra una rellevància especial en el grau en Infermeria. Dominar la comunicació, tant la verbal com la no verbal, amb una persona que té un problema de salut mental o adquirir l’habilitat per a parlar amb la família d’una persona en situació d’últims dies, són destreses imprescindibles per als professionals sanitaris i una necessitat de la qual són conscients els seus docents, a més d’adquirir els coneixements teòrics i tècnics. Per a preparar els futurs professionals sanitaris en aquestes destreses, el professorat del grau d’Infermeria de la Universitat d’Alacant, amb el suport del Deganat de la Facultat de Ciències de la Salut, ha posat en marxa per primera vegada un programa de simulació de situacions reals per a adquirir habilitats de comunicació, útil per a entrenar l’alumnat en aquestes habilitats. Aquest projecte d’innovació docent, anomenat «Programa de simulació d’alta fidelitat per a l’adquisició d’habilitats de comunicació en alumnat de quart del grau d’Infermeria», ha sigut desenvolupat amb el suport del programa Xarxes d’Investigació en Docència Universitària.

Al llarg d’aquest curs acadèmic s’ha implementat aquesta metodologia docent centrada en l’adquisició d’habilitats de comunicació eficaces, on s’ha incorporat el pacient estandarditzat, representat per actors professionals entrenats per a simular ser un pacient de manera realista en diferents escenaris. Fins ara el Departament d’Infermeria feia simulació d’alta fidelitat amb maniquins intel·ligents amb els quals es practicaven habilitats tècniques. Amb això, s’amplia l’oferta que des de la Facultat de Ciències de la Salut s’implementa en altres assignatures del grau d’Infermeria per a l’adquisició d’habilitats tècniques a través de simulació d’alta fidelitat, amb maniquins intel·ligents.

Participa la totalitat de l’alumnat de quart curs del grau d’Infermeria en el període lectiu 2019-2020 matriculat en les assignatures d’Infermeria Comunitària, Salut Mental, Psiquiatria i Ètica i en la de Cures d’Infermeria en la Cronicitat, Dependència, Geriatria i Cures Pal·liatives. En total són dos-cents participants, dividits en dotze grups, que s’enfronten a dotze situacions reals diferents, sis per assignatura. «Cada grup participa en quatre situacions i n’observa altres vuit», explica la professora Silvia Escribano Cubas.

Juntament amb aquesta docent, hi intervindran de forma activa en el projecte Rocío Juliá Sanchis; María José Cabañero Martínez; Sofía García Sanjuan; Eva Gabaldón Bravo; Juana Perpiñá Galvañ; José Ramón Martínez Riera; José Vidal Andreu; Lidia Martínez López; Francisco Moltó Abad i María Luisa Ruiz Miralles, projecte inclòs en les Memòries del Programa de XARXES-I3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària. Convocatòria 2018-19, fet per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UA, Acciones educativas dirigidas al diseño de escenarios de simulación de alta fidelidad en el cuarto curso del Grado de Enfermería.

La professora Escribano explica que «necessitem entrenar un altre tipus d’habilitats que requereixen del factor humà. Com es fa en altres centres, és necessari la incorporació d’actors, perquè amb maniquins no seria possible entrenar aquest tipus d’habilitats».

Com es reflecteix en la memòria del programa de XARXES-I3CE, la simulació es fa en tres parts clarament diferenciades. La primera d’aquestes consisteix en la preparació a la simulació; ací s’organitzen els grups, les dinàmiques de grup, i la generació d’un entorn conegut i segur. La segona part consisteix en l’execució de la mateixa simulació; es representen dotze situacions diferents d’entrenament, de les quals, sis ho són per a cadascuna de les assignatures. La utilització de l’escena simulada té múltiples avantatges, com és l’entrenament en un entorn sense risc per al pacient, la repetició fins a aconseguir el nivell d’aprenentatge òptim o el fet d’afavorir l’anàlisi crítica i la reflexió.

«El debriefing és la tercera part i la més important a nivell d’aprenentatge, on l’alumnat reflexiona sobre com ha manejat la situació i quines eines podria introduir per a millorar l’èxit de la situació (l’escena) que se’ls ha plantejat viure», assegura la professora Escribano. El professorat acompanya l’alumnat en la seua reflexió sobre la gestió de les emocions i l’acompliment en les seues habilitats. Com continua explicant, «perquè el conjunt del procés estiga estandarditzat, tot el professorat s’ha format prèviament en comú». La simulació és avaluada pels docents i els estudiants, tant les habilitats de comunicació verbal com les de comunicació no verbal.

 

Recollida de dades

Aquest mes de gener els professors participants avaluaran l’experiència pràctica, amb la qual s’espera que l’alumnat haja adquirit major competència en habilitats de comunicació.

 

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464