La revista 'Mètode' publica un article de Jorge Olcina sobre els dos 'Cosmos', el de l'astrofísic Carl Sagan i el del geògraf Alexander von Humboldt

A propòsit del quaranta aniversari de la publicació de l'obra ‘Cosmos’ del divulgador científic Carl Sagan

Tots dos autors tracten en les seues obres el canvi climàtic

Alacant. Dilluns, 15 de juny de 2020

L'últim número de la revista Mètode, editada per la Universitat de València, publica l'article «Conèixer la immensitat» de Jorge Olcina, catedràtic de Anàlisi Geogràfica Regional de la Universitat d'Alacant. En el treball, el científic estableix una comparació entre l'obra Cosmos de Carl Sagan, que compleix ara quaranta anys de la seua edició, i el Cosmos d'Alexander von Humboldt, l'obra magna del geògraf alemany del segle XIX.

Pràcticament segle i mig separa la publicació de dues obres principals per al coneixement de la immensitat: Cosmos (1845) d'Alexander von Humboldt i Cosmos (1980) de Carl Sagan. Humanista, naturalista, geògraf el primer; astrofísic el segon. Tots dos amb un objectiu idèntic en la publicació dels seus treballs: la transmissió a un públic majoritari de les excel·lències de l'espai i de la Terra com a astre principal.

Humboldt ha passat a la història de la ciència com un dels pares de la geografia, disciplina encarregada de l'estudi de les relacions entre el medi físic i els éssers humans, però quan es llig el seu Cosmos es comprova que aquesta l’obra conté, així mateix, una detallada síntesi dels coneixements existents en la seua època sobre la part celeste dels fenòmens de la natura, del sistema solar, dels planetes i els seus satèl·lits, dels cometes, de la llum zodiacal i dels asteroides meteòrics. Això és, sabers de la part no terrestre del cosmos. No en va, per al savi alemany tot això forma part de la física del món (Wolf, 2016).

Olcina revela com, en tots dos autors, un problema ambiental principal en el món actual com és el canvi climàtic apareix vinculat, bàsicament, a les alteracions causades per l'ésser humà en el medi terrestre, com ara la desforestació, dessecació d'espais humits, etc., però no a una qüestió de contaminació atmosfèrica per emissions de gasos que alteren el balanç energètic del planeta. Coincidència que no és l'única, com s'evidencia per la raó que porta tots dos a denominar Cosmos cadascuna de les seues obres, o la necessitat en tots dos de difondre els avanços científics.