Saltar apartados

La Universitat d'Alacant participa en l'estudi que marcarà el full de ruta de la investigació turística dels pròxims anys

Els col·laboradors, de l’Institut Universitari d’Investigacions Turístiques, són Fernando Vera, Josep Ivars i Marc Fuster 

A més d’analitzar els efectes de la crisi, promouen una agenda futura d’actuació i investigació post-pandèmia

 

 

Josep Ivars. Professor de la Universitat d’Alacant i un dels autors de l’estudi

 

Alacant. Divendres, 26 de juny del 2020 

La crisi provocada pel la COVID-19 deixarà seqüeles en la societat que van molt més enllà de la salut de les persones i que generen múltiples desafiaments a la societat i en els diferents sectors econòmics. Un dels més afectats és, sens dubte, el sector turístic que afronta amb grans incerteses, no només l’època estival que ara comença sinó també els pròxims anys. En aquest context, un grup d’investigadors de diferents universitats espanyoles, entre els quals es troben els professors Josep Ivars Baidal, Fernando Vera Rebollo i Marc Fuster Huguet de l’Institut Universitari d’Investigacions Turístiques de la Universitat d’Alacant (IUTT), han elaborat l’informe «La agenda de investigación para el turismo en la etapa post-covid. Respuesta a una crisis sin precedentes»

L’informe consta de quatre parts, la primera tracta el context geopolític de la crisi, gens aliè al turisme ja que repercuteix en fluxos mundials amb un nivell d’interconnexió econòmic mai vist en la història de la humanitat. La segona part analitza les variables de les quals dependrien els efectes de la crisi a Espanya i els efectes futurs d’aquesta en el turisme. En tercer lloc, es presenten les propostes fetes per a mitigar l’impacte sobre la mobilitat i l’hostaleria i s’enumeren les mesures sectorials i transversals que s’han anunciat des de les diferents administracions. El treball conclou amb una agenda d’investigació, en la qual s’arrepleguen les qüestions que cal incorporar per a respondre les necessitats de destinacions, empreses i col·lectius socials. 

El document «és un assaig que analitza l’incert futur del sector, i aporta, des de la reflexió i la confrontació d’idees, possibles línies d’actuació i investigació, considera que Espanya, a més de ser un de les destinacions turístiques líders, genera un coneixement científic en turisme reconegut a nivell mundial» i afirma que «la crisi sanitària derivada de la COVID-19 arriba a unes cotes d’extensió global sense precedents i genera uns desafiaments múltiples en interactuar variables fins ara mai analitzades de manera conjunta per al sector turístic (sanitat-economia, sanitat-seguretat, sanitat-transport, sanitat-mercats, sanitat-centres logístics, sanitat-medi ambient, etc.)». 

El treball dels investigadors proposa la possibilitat de desenvolupar programes d’investigació específics que atenguen qüestions com: turisme en un context de canvi global (clima, salut, envelliment, pandèmies); turisme, noves tecnologies i innovació territorial (destinacions intel·ligents, clústers tecnològics, digitalització de productes i experiències); turisme, desigualtat territorial i crisi demogràfica (accessibilitat, desconcentració, noves oportunitats, riscos i externalitats negatives); turisme com a agent d’exclusió social (les destinacions turístiques com a espais d’oportunitat: emprenedoria, circuits laborals, informalitat, il·legalitat); turisme en un context de relacions multilaterals/bilaterals (aliances globals, estratègies multilaterals, acords bilaterals); i turisme, planificació i governança (nous agents, noves necessitats, nous projectes, nous instruments. 

En aquest sentit planteja que les temàtiques d’investigació que proposen dur a terme es desenvolupen d’acord amb les necessitats que generen a curt, mitjà i llarg termini. D’una banda, proposen analitzar l’impacte de la crisi en la mobilitat, models de negoci, competitivitat de les destinacions, productes i empreses a curt termini, així com els efectes que ha tingut en els nous models de comercialització de destinacions basades en plataformes digitals, entre d’altres. 

A mitjà termini la proposta de l’informe creu que s’ha de tractar qüestions com les condicions dels desplaçaments en el futur i també de quina manera es veuran afectats els desplaçaments i si aquests disminuiran a conseqüència de la COVID-19. La situació socioeconòmica post-pandèmia o si és possible reorientar l’oferta turística a mercats de proximitat. 

A llarg termini el treball dels investigadors creu que cal estudiar les oportunitats que ofereixen les destinacions intel·ligents i el seu entorn sociotecnològic apte per a una dinàmica turística post-COVID-19. Els nous actors i models de negoci que poden entrar en joc o quin serà el paper de la sanitat i de la seguretat en el futur de la indústria turística entre altres propostes plasmades en l’informe. 

En l’elaboració d’aquest informe han participat a més de Josep Ivars Baidal, Fernando Vera Rebollo i Marc Fuster Huguet de l’Institut Universitari d’Investigacions Turístiques de la Universitat d’Alacant (IUTT), el professor de la Universitat de Cadis, José Antonio López; Enrique Navarro Jurado i Antonio Guevara Plaza de l’Instituto Universitario de Investigación de Inteligencia e Innovación Turística de la Universitat de Màlaga (i3t-UMA); Salvador Antón Clavé del Departament d’Innovació Turística del Centre Tecnològic Eurecat i Universitat Rovira i Virgili i Antonio Paolo Russo; Miguel Pazos Otón, Lucrezia López i Ángeles Piñeiro del Centro de Estudios e Investigaciones Turísticas de la Universitat de Santiago de Compostel·la (CETUR); Carmelo J. León González de l’Instituto de Turismo y Desarrollo Económico Sostenible de la Universitat de Las Palmas de Gran Canària (TIDES) i Lluis Prats Planagumà, de l’Institut de Recerca en Turisme de la Universitat de Girona (INSETUR).

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464