Saltar apartados

La Universitat d'Alacant acaba amb nota la seua primera setmana de desescalada

La investigació recobra el pols amb el 100% de les instal·lacions i del personal funcionant en torns rotatoris

L’èxit de les mesures per a la reincorporació permetrà l’obertura de la Biblioteca només per a personal i la presencialitat de l’alumnat de doctorat

 

Desescalada1_Investigacion_Electroquimica
Desescalada2_Serveis_tecnicos_investigacion
Desescalada3_Institut_Materials

 

Imatges desecalada:

1.- Investigació electroquímica

2.- Serveis tècnics d'investigació

3.- Institut de materials

 

Alacant. Dissabte 23 de maig de 2020

De “reeixida” ha titlat el rector de la Universitat d’Alacant, Manuel Palomar, aquesta primera setmana de desescalada al Campus de Sant Vicent del Raspeig. “El nostre Servei de Prevenció ha revisat al voltant de 800 formularis d’historial de salut de les persones que han sol·licitat el retorn a l’activitat presencial, que, en termes generals, no ha superat la mitjana diària dels 200 assistents en les dues parts del campus”, ha assegurat Palomar, que espera poder anar avançant “amb cautela i totes les garanties”, en les pròximes setmanes. Només un 0’4% de les persones que han sol·licitat la presencialitat han sigut rebutjades per considerar-se persones de risc.

L’horari reduït a torn de matí de 8 a 14 hores, la rotació en la incorporació als llocs, els accessos escalonats, la traçabilitat dels espais ocupats i l’adopció d’estrictes mesures de desinfecció i higiene han sigut, juntament amb l’obligatorietat de l’ús de la comunicació prèvia per als accessos al campus i dels equips de protecció individual, algunes de les mesures arreplegades en l’estratègia de reincorporació a l’activitat presencial que han fet possible que pràcticament el 100% dels projectes d’investigació, una de les poques activitats previstes pel Govern en aquesta primera fase de la desescalada, estiguen de nou en marxa i a bon rendiment.

 

Novetats per a la segona setmana

Encara que des del Rectorat s’assegura que s’avançarà amb cautela, com a novetat, a partir del dilluns, es podran incorporar a les tasques d’investigació els estudiants de doctorat, sempre d’acord amb els criteris dictats pels responsables de projectes. Els mecanismes d’accés al campus per a aquests seran idèntics als habilitats per a la resta de personal, i hauran d’emplenar un formulari amb 48 hores d’antelació a la data d’incorporació.

Una altra de les novetats previstes és l’obertura dels serveis de Biblioteca únicament per a personal docent i investigador (PDI), i personal d’administració i serveis (PAS), i sempre amb cita prèvia. Per a evitar aglomeracions, des de la direcció del Servei i en coordinació amb la Gerència s’ha establit un únic punt d’atenció i un interval de cites al voltant d’uns 10 minuts.

Finalment, a partir de la setmana que ve s’incorporarà una nova eina informàtica per al control de la gestió i subministrament d’EPIS, que restringirà al màxim l’ús del paper i permetrà tenir informació en temps real tant del repartiment com de la necessitat de reposició.

Quant als Serveis Tècnics d’Investigació, segons totes les previsions, “la setmana que ve podríem començar a donar servei a empreses externes”, assegura la directora, María José Muñoz, que no ha deixat de mostrar la seua satisfacció pel bon funcionament dels protocols adaptats a la nova realitat post COVID.

Muñoz assegura que s’ha dut a terme una nova planificació del treball, amb redistribució d’horaris i estades que ha permès la incorporació de la totalitat de la plantilla, encara que amb un terç d’incorporació presencial diària. D’aquesta manera, i gràcies a l’aplicació dels nous protocols de recollida de mostres, durant aquesta setmana s’ha aconseguit donar servei a tot el personal intern.

 

La investigació al 100%

Segons el vicerector d’Investigació i Transferència de Tecnologia, Rafael Muñoz, “la investigació ha recuperat el seu pols en la Universitat d’Alacant”. Encara que afirma que el ritme de treball lògicament no pot ser l’habitual per les restriccions horàries i d’ocupació, “gràcies als protocols establits i l’organització de torns rotatoris, es pot considerar que estem en índexs de màxim rendiment per al moment actual i prop del 100% dels projectes han tornat a la investigació experimental”.

Durant aquesta primera setmana s’han acabat de condicionar les instal·lacions seguint els protocols marcats per la IPRL-26 i el Pla d’adequació del Campus, així com de perfilar l’ocupació, aforar els haboitacles i establir els torns en els laboratoris, les plantes pilot i els Serveis Tècnics d’Investigació. En tots aquests s’ha incorporat la totalitat de la plantilla, però insistint en la rotació de torns i, fins i tot, establint, en determinades unitats, l’ús sectoritzat d’alguns dels equipaments per a evitar riscos. El vicerector ha ressaltat la col·laboració i la responsabilitat tant dels investigadors com del personal col·laborador.

Per part seua, els investigadors coincideixen a assenyalar que aquesta parada durant una mica més de dos mesos ha suposat retards significatius en el desenvolupament de tots els projectes tant els europeus o els Prometeu (de la Generalitat Valenciana) com els que es mantenen amb empreses i, en els casos en els que és possible, ja s’han començat a sol·licitar pròrrogues per a aconseguir ampliació de terminis. Malgrat tot, es mostren cautelosos amb la repercussió i confiats que podran fer front als nous reptes que es plantegen, perquè cal no oblidar que es tracta d’un problema global, asseguren.

Un altre dels efectes negatius d’aquesta crisi “és que encara que el desenvolupament del projecte s’ha detingut han de continuar assumint els costos salarials dels investigadors contractats”, explica Carmen Román, directora de l’Institut de Materials.

No obstant això, els investigadors s’han mostrat esperançats per aquest retorn a l’experimentació pràctica. Vicente Montiel, director de l’Institut d’Electroquímica, explicava, per exemple, que el treball en confinament “també ha sigut una experiència interessant amb reunions online i aplicació de noves metodologies per a l’estudi de resultats des de les nostres cases, sempre mentre tractàvem de conciliar amb la vida familiar i les tasques docents”. També en aquest sentit coincidia María Carmen Román, “el pitjor ha sigut no poder avançar en experimentació encara que aquest parèntesi sí ens ha permès avançar en la redacció d’articles i el processament de dades”.

Les seues esperances se centren ara a recuperar a poc a poc el ritme de treball “establint horaris de vesprada i racionalitzant l’ús dels laboratoris per a compaginar l’experimentació amb el treball de taula”.

 

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464