Saltar apartados

Les universitats, al capdavant en la lluita per la igualtat de gènere a les aules

Una col·lecció pionera publicada per les vint-i-dues universitats de la Xarxa Vives lidera la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària

María José Rodríguez, vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la Universitat d’Alacant, n’ha estat una de les coordinadores

Docents de la UA han elaborat cinc guies de la col·lecció: Dret i Criminologia, Ciències de la Computació, Història, Medicina, i Arquitectura

 

 

Alacant. Dimecres, 9 de setembre de 2020

La Xarxa Vives ha publicat avui la segona fase de la col·lecció Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere, una iniciativa pionera a Europa que ha estat liderada per les vint-i-dues unitats d’Igualtat de les universitats de la Xarxa. La col·lecció respon a la voluntat de les universitats de promoure polítiques integrals que afavorisquen la igualtat de gènere, el principi d’igualtat d’oportunitats i la diversitat en la docència i recerca universitàries. A més, amb l’aplicació de les recomanacions i les pautes que incorporen es pretén que esdevinguen un agent de canvi social, ja que permetran que l’alumnat desenvolupe l’esperit crític necessari per a identificar estereotips, normes i rols socials de gènere i que adquirisca competències per combatre la ceguesa al gènere en la pràctica professional futura. 

María José Rodríguez, vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la Universitat d’Alacant (UA), ha estat una de les coordinadores de la col·lecció. Així mateix, cinc de les guies que en formen part han estat elaborades per professorat de la UA: Dret i criminologia (Concepción Torres), Ciències de la Computació (Paloma Moreda), Història (Mónica Moreno), Medicina (M. Teresa Ruiz) i Arquitectura (Elia Gutiérrez-Mozo, Ana Gilsanz-Díaz, Carlos Barberá-Pastor i José Parra-Martínez).

 

La docència universitària amb perspectiva de gènere

La col·lecció Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere ha esdevingut el primer recurs a introduir la sensibilitat al gènere de manera específica en disset disciplines diferents. Les guies ofereixen al professorat universitari eines docents per fer una docència que evite les interpretacions parcials o esbiaixades que parteixen de l’home com a subjecte universal. Per a les coordinadores de la segona fase de la col·lecció, M. José Rodríguez (vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la Universitat d’Alacant), i Maria Olivella (coordinadora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat Oberta de Catalunya), el projecte liderat per la Xarxa Vives «significa un pas endavant per a fer de les aules universitàries espais igualitaris i inclusius, des d’on es genera un coneixement transformador i s’impulsa el pensament crític dels futurs professionals per tal d’assolir una societat més justa». «És un projecte d’innovació docent que no es limita al camp de la igualtat de gènere. Millora la qualitat docent a les nostres universitats i contribueix, per la seua naturalesa professionalitzadora, al creixement econòmic i al canvi cap a una societat més justa, tots ells Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides», destaquen les coordinadores.

Així, la introducció de la perspectiva de gènere en la docència a les universitats implica un procés reflexiu que afecta el disseny de les competències dels plans d’estudis i, per extensió, el disseny de les assignatures, incloent-hi els resultats d’aprenentatge, els continguts impartits, els exemples, el llenguatge utilitzat, les fonts seleccionades, el mètode d’avaluació i la gestió de l’entorn d’aprenentatge. Com indiquen Rodríguez i Olivella, «el resultat d’aquest procés és una millora de la qualitat docent, perquè ofereix al professorat recursos, tant per a examinar les dinàmiques de gènere que tenen lloc en l’entorn d’aprenentatge com les metodologies docents i d’avaluació, el que permet adoptar mesures per garantir que s’atén la diversitat d’estudiants». Les coordinadores també emfasitzen la influència que té la docència amb perspectiva de gènere en el procés d’aprenentatge de l’alumnat, oferint noves fonts de referència i autoritat acadèmica, a més de coneixements per a comprendre la realitat social i intervenir en el futur des de l’exercici professional. 

 

Un projecte d’innovació docent reconegut a Europa

Com reconeixen les coordinadores de la col·lecció, tot i l’existència d’un marc normatiu europeu que promou la introducció de la perspectiva de gènere en l’ensenyament superior, els esforços realitzats fins ara des de les universitats s’han concentrat més en el desenvolupament de recerques, la publicació de resultats en revistes acadèmiques i la implantació de programes de postgrau especialitzats. D’aquesta manera, la transversalitat que requereix la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària als diferents itineraris curriculars de l’estudiantat i de les titulacions de grau no s’ha produït. A partir d’aquesta mancança, el Grup de Treball d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives va decidir impulsar una iniciativa conjunta per a combatre la ceguesa al gènere des de la docència universitària. 

Així, l’any 2018 es van publicar onze Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere per àmbits de coneixement, a les quals s’han sumat les sis noves guies publicades avui. Com indica M. José Rodríguez, «hi ha molta feina per fer i aquest no és un projecte estàtic; tot al contrari, la col·lecció té continuïtat, és un producte demanat pels sistemes universitaris. De fet, des del Grup de Treball d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives ja treballem en una tercera fase que incorporarà sis guies més».

El recurs, pioner en l’espai europeu d’educació superior (EEES), ha rebut el reconeixement de l’Institut Europeu per la Igualtat de Gènere (EIGE), que l’ha inclòs com un exemple de bones pràctiques en la seua Guia d’eines per la igualtat de gènere en l’acadèmia i la recerca (GEAR). La col·lecció és també un referent per a altres sistemes universitaris. Les tres universitats públiques de Galícia han traduït al gallec les onze guies publicades el 2018, que seran presentades just demà, 10 de setembre, en un acte públic que comptarà amb la presència dels rectors de les universitats de Santiago de Compostel·la, la Corunya i Vigo, la direcció de les agències de qualitat espanyoles i gallegues, representants de la Secretaria General d’Igualtat gallega i de les Unitats d’Igualtat de les universitats gallegues, així com amb coordinadores i autores de la col·lecció de la Xarxa Vives. D’altra banda, i arran de l’interès mostrat en la col·lecció per part del sistema universitari espanyol i altres d’internacionals, la Xarxa Vives ha coordinat la traducció a l’anglès i al castellà de la majoria de guies.

Les Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere han estat impulsades pel Grup de Treball d’Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives, sota la coordinació de M. José Rodríguez Jaume (vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la Universitat d’Alacant), Teresa Cabruja (professora titular de Psicologia Social a la Universitat de Girona), Maria Olivella Quintana (coordinadora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat Oberta de Catalunya) i Tània Verge Mestre (directora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat Pompeu Fabra). La col·lecció completa inclou disset guies de les branques d’Arts i Humanitats (Antropologia, Filologia i Lingüística, Filosofia, Història, i Història de l’Art), Ciències Socials i Jurídiques (Comunicació; Dret i Criminologia; Sociologia, Economia, i Ciència Política; i Educació i Pedagogia), Ciències (Física, i Matemàtiques), Ciències de la Vida (Infermeria, Medicina, i Psicologia), i Enginyeries i Arquitectura (Arquitectura, Ciències de la Computació, i Enginyeria industrial).

La Xarxa Vives és una institució sense ànim de lucre que representa i coordina l’acció conjunta de vint-i-dues universitats en educació superior, cultura i llengua. La institució impulsa la definició d’estratègies comunes a les universitats dels territoris de parla catalana, i els darrers anys, a través del Grup de Treball d’Igualtat de Gènere, ha dedicat un esforç especial a l’àmbit d’acció de la perspectiva de gènere.

 

 

 

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464