Saltar apartados

Un expert de la UA assenyala que el verd és el color més recomanable per a fons en els espots infantils

Alacant, 14 de febrer de 2012

L'ús del programari "Matlab", habitual en ciències, és novetat en aplicació metodològica per a una anàlisi de contingut en Comunicació Publicitària

El verd és el color que haurien d'escollir els anunciants de productes dirigits al mercat infantil per a color de fons en els seus espots. Aquesta és la recomanació que fa el professor d'Òptica de la Universitat d'Alacant i recentment nomenat doctor per la Universitat d'Alacant, Enrique Martínez als anunciants.

L'estudi que ha dut a terme Martínez i que és la base per a elaborar la seua tesi doctoral, indica que més del 50% de la població infantil (que són emétropes i hipermétropes) veu millor sobre fons verd. Per tant, el professor diu que podria relacionar-se que el fons verd en un espot seria millor percebut en condicions òptimes per una miqueta per cent gens menyspreable de públic infantil.

La investigació desvetla que cada anunciant usa una gamma cromàtica de forma preferent en les seues comunicacions publicitàries en televisió i que, a més, existeixen prevalences cromàtiques dominants en la publicitat infantil. Així, el color negre apareix en un 22,71 %, seguit del verd, blanc, roig, groc i, finalment, el blau.

L'estudi descobreix, a més, dades com que els anunciants del mercat infantil no utilitzen el mateix color en els seus espots que en els logotips de les seues marques comercials.

La tercera de les conclusions que s'extrauen de la investigació revela que, entre la població infantil actual, hi ha una prevalença d'amétropes (aquells que no necessiten compensació). Amb aquesta dada sobre la taula, el doctor Enrique Martínez descobreix - no obstant açò - que ara hi ha més miopes que hipermétropes en la franja d'edat compresa entre els 4 a 12 anys, quan antany els estudis deien que hi havia més hipermétropes. La causa d'aquest canvi pot trobar-se en l'ús majoritari de la visió d'a prop que requereix, avui dia, la utilització d'aparells com a dispositius mòbils, consoles o ordinadors.

Enrique Martínez és professor titular del Grau en Òptica i Optometria en el Departament d'Òptica, Farmacologia i Anatomia de la Facultat de Ciències de la Universitat d'Alacant i autor de la tesi doctoral "Relacions entre color i visió en espots comercials dirigits al públic infantil" defensada i aprovada recentment en la UA. Els directors de tesis són els professors del Departament de Comunicació i Psicologia Social Victoria Tur Viñes i Juan Monserrat Gauchi.

 

El mètode

L'objectiu de la tesi doctoral "Relacions entre color i visió en espots comercials dirigits al públic infantil" ha sigut quantificar i avaluar el color en espots de televisió dirigits al públic infantil d'edats compreses entre els 4 i els 12 anys. Per a tal fi es van arreplegar durant el mes de novembre de 2009 un total de 184 anuncis de 20 segons de durada cadascun d'ells del canal en obert Disney Channel, espots catalogats dins del sector d'esports i temps lliure. La selecció d'aquest canal de televisió respon al criteri de ser el primer en audiència de contingut infantil.

Martínez ha analitzat quantitativament l'ús del color en els frames que corresponen als segons 0, 5, 10 ,15 i 20 de cadascun dels anuncis que componen aquesta mostra. Com a novetat, l'investigador ha usat el programari Matlab per a l'anàlisi de contingut, si ben aquest és un programa d'ús freqüent en investigació de visió artificial i processament d'imatge. L'investigador ha aconseguit quantificar el color de cada frame i de cada espot per mitjà d'una programació específica, implementant algorismes de detecció de cada color (RGB). Per a açò, primer va definir el que considerava és cadascun dels sis colors bàsics (blau, roig, verd, groc negre i blanc). Una vegada feta la quantificació, es van creuar les dades i es va veure què prevalença hi ha de color en els espots i el color del logotip.

El resultat obtingut permet asseverar que no existeix relació entre els colors usats en el logotip pels anunciants i els de l'espot publicitari.

Amb la quantificació del color ja feta, Martínez va detectar - així mateix - quins són les prevalences de color dels xiquets per mitjà del test bicromático, centrat en el roig-verd. Per a poder realitzar aquesta part del treball de camp va seleccionar una mostra de 423 xiquets pertanyents a un col·legi de Crevillent (Alacant). Primer, va analitzar, mitjançant proves no invasives, les capacitats visuals i les preferències en el test bicromático i, després, va creuar dades i va comprovar si és veritat que l'hipermétrope veu millor sobre fons verd i el miope sobre fons roig com sostenen les revistes científiques i les ciències de la visió. Aquestes ciències també mantenen la teoria que assegura que en aquesta franja d'edat hi ha prevalença d'hipermetropía. L'investigador de la UA conclou que, en el cas de la mostra seleccionada, existeix una prevalença d'amétropes, és a dir, aquells que no necessiten compensació.

Els resultats de la investigació es publiquen el pròxim 1 de març de 2012, de forma impresa, en la Revista Científica de Comunicació i Educació Comunicar, en l'article titulat El color en espots infantils: prevalença cromàtica i relació amb el logotip de marca, signat per Enrique Martínez, Juan Monserrat i Victoria Tur.

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464