Saltar apartados

La Universitat d'Alacant constata l'actitud positiva del professorat cap a la inclusió en les seues aules de xiquets o xics amb necessitats educatives especials

Alacant, 24 de novembre de 2011

El professorat d'institut, infantil i primària de la província d'Alacant té una actitud favorable cap a la inclusió en les aules dels alumnes amb necessitats educatives especials, segons les conclusions d'un estudi realitzat en la Universitat d'Alacant. No obstant açò, els professors consideren que no disposen dels suficients recursos materials i personals per a posar-la en pràctica ni el temps necessari per a atendre-les adequadament.
Aquesta investigació, una tesi desenvolupada per Esther Chiner, professora del Departament de Pscicología de la Salut, s'ha realitzat a partir de les respostes sobre el tema de 336 professors de la província d'Alacant. Ha sigut dirigida per Cristina Cardona.
En ella s'analitzen les percepcions i actituds dels enquestats cap a la inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials, així com l'ús de pràctiques educatives inclusives en les seues aules. S'estudien, a més, aquestes actituds i l'ús de les pràctiques corresponents en funció de factors com la formació, els recursos i els suports disponibles per a atendre a la diversitat de l'alumnat i altres variables com l'etapa educativa, l'experiència docent i el gènere. Finalment, la tesi estudia la relació entre les actituds i el major o menor ús de pràctiques educatives inclusives per part del professorat. Adverteix l'autora que la investigació s'ha realitzat sense atendre al tipus de discapacitat ni distingir entre els grups, per exemple trastorns de conducta, altes capacitats, retard intel·lectual%u2026
Els seus resultats indiquen, en general, una actitud positiva cap a la inclusió i un ús moderat de pràctiques educatives inclusives. Així mateix, els professors participants consideren insuficient la formació rebuda, així com els recursos i els suports disponibles per a respondre a les necessitats educatives especials dels alumnes. Destaca l'autora que els resultats revelen, a més, que els professors amb actituds més favorables cap a la inclusió implementen pràctiques adequades en l'aula amb major freqüència que els docents amb actituds desfavorables.
Posa així mateix de relleu l'important paper que les institucions de formació del professorat tenen per a aconseguir les actituds i competències necessàries en el professorat per a promoure la inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials en les aules ordinàries, particularment en la província d'Alacant.
S'assenyala en la tesi que la inclusió en el sistema educatiu ordinari es proclama actualment el mètode més eficaç per a educar als xiquets i joves amb algun tipus de dificultats o limitacions individuals o socials i que aquest repte depèn en gran mesura dels professors.

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464