Saltar apartados

Aplicar les TIC a la docència de Ciències Socials millora els resultats acadèmics dels estudiants

Alacant, 11 d'octubre de 2011

L'aplicació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en l'ensenyament de les Ciències Socials aconsegueix millorar l'interès i rendiment acadèmic de l'alumnat, segons conclou un estudi realitzat en la Universitat d'Alacant. Per a aconseguir l'objectiu anterior, els professors manifesten la necessitat d'un canvi metodològic, canvi que ha de basar-se en la formació en TIC dels propis docents. A més, denuncien la falta d'equips adequats i necessitat de suport tècnic en els centres.

Les afirmacions anteriors es conclouen en %u201CImpacte en les concepcions del professorat de Ciències Socials sobre les TIC: competències, ensenyament i aprenentatge%u201D, tesi doctoral que recopila l'estudi dut a terme per la doctoranda María Carmen Soriano López i que té com a objectiu conèixer la percepció del professorat de Ciències Socials sobre la utilització de les TIC, per a millorar el procés d'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials i mesurar l'impacte que causa la formació en TIC sobre les seues concepcions.

La investigació parteix de la realització d'una sèrie de qüestionaris dirigits a una mostra formada per seixanta professors dels departaments de Ciències Socials d'IES de la zona de la Vega Baixa del Segura (Alacant). El grup va respondre a un primer qüestionari de diagnòstic de la situació en el qual se'ls consultava per qüestions generals de docència. A continuació, se'ls va passar una segona enquesta específica de Ciències Socials, on se'ls preguntava com aprenien els alumnes, què entenien per avaluació, quins mètodes utilitzaven en l'aula, què pensaven sobre les TIC en l'aula. Aquesta consulta va derivar que els docents van rebre formació específica en el curs de Didàctica de les Ciències Socials utilitzant les TIC, que es va perllongar durant tres mesos. Al final del curs, i una vegada estaven ja treballant amb els seus alumnes en l'aula, se'ls va passar el tercer qüestionari sobre ús i aplicació de TIC en l'aula de Ciències Socials per a saber si els docents havien canviat d'opinió i demanar-los que valoraren la utilitat de les TIC en l'aula de Ciències Socials.

L'informe final descobreix que el professorat no aplicava en l'aula les TIC, ja que el model d'ensenyament utilitzat era de caràcter transmisivo. Les conclusions de l'últim qüestionari mostren com els professors valoren que l'ensenyament i l'aprenentatge milloren en l'aula amb l'aplicació de les TIC. Formació, experiència i actitud són tres factors estretament relacionats que van a influir decisivament en la incorporació de les TIC en el procés d'ensenyament. Aquests docents usuaris de noves tecnologies de la comunicació reivindiquen que el procés formatiu no acabe i manifesten el seu desig de seguir formant-se per a sentir-se més segurs.

Els resultats apunten que amb l'aplicació de les TIC els alumnes mantenen millor l'atenció, millora l'interès i implicació en l'aprenentatge, contribueixen a un major aprenentatge de continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals. A més, les TIC permeten la retroalimentació immediata i incrementen la comunicació entre el professor i l'alumne. Destaca, així mateix, com les TIC produeixen un canvi del rol del professor com a peça clau en el procés d'ensenyament-aprenentatge, adoptant paper de coordinador.

La investigadora aposta per una formació del professorat que incloga mecanismes d'avaluació, control i transferència a l'aula del coneixement adquirit durant la formació. La formació del professorat ha d'orientar-se cap a les noves demandes formatives, havent de conèixer el mitjà i els recursos tecnològics per a poder entendre la forma d'utilitzar-los en la seua acció educativa.

La tesi doctoral defensada i aprovada divendres passat 7 d'octubre de 2011 ha sigut dirigida per la doctora María Isabel Vera Muñoz, pertanyent a l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials en el Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la Facultat d'Educació de la UA.

Imatge:

Gràfic que mostra l'opinió sobre l'ús de les TIC en el procés d'ensenyament de les Ciències Socials.

GrafTIC

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464