Saltar apartados

La UA aporta la seua ciència al colorit dels cotxes

Cartell_carrocerias

Alacant, 11 d'octubre de 2011

El color de la carrosseria dels cotxes és un element fonamental en l'elecció del futur usuari. En la Universitat d'Alacant un grup d'investigació s'ha especialitzat en el mesurament i reproducció del color, un àrea que tant en els seus aspectes científics com a tecnològics és indispensable per a les tendències actuals d'ampliar i millorar l'aparença visual de l'exterior dels automòbils. Aquest grup ha organitzat en la UA conjuntament amb una de les més destacades empreses d'aquest sector una trobada que comença el dijous sobre aquest tema.

Per a un industrial és indispensable que els seus vehicles oferisquen l'aspecte més atractiu, amb el colorit més harmoniós i uniforme possible, destaca Francisco M. Martínez Verdú, director del grup Visió i Color i coordinador local d'aquesta trobada d'àmbit ibèric. El color i els efectes visuals de la seua armadura i els seus ornaments exteriors són bàsics per a guanyar-se les preferències del públic. Estudis internacionals indiquen, per exemple, que en tota Europa el color més popular és el negre (26%), seguit del blanc (19%) plata /16%), grisa (15%), blava (9%) i roig (7%). No obstant açò, el to no és l'única cosa que suscita l'interès del la gent, sinó que són igual d'importants altres característiques, com el brilllo o la intensitat.

El fabricant, per exemple, pot cercar que el color siga constant i independent dels angles d'il·luminació i de visió o, per contra, que segons aqueixes inclinacions present una tonalitat diferent. La tendència actual és cercar efectes vistosos, la qual cosa s'aconsegueix amb diferents textures i pigments metal·litzats, perlados o nacarados i microgranulados.

Per a açò, indica Verdú, és fonamental el mesurament exacte del color, la qual cosa exigeix tant el coneixement de les propietats físiques (la longitud d'ona és bàsica) com la interpretació que d'elles fa el cervell, de manera que la percepció de l'ull humà i la sensació que produeix en l'individu siga predita per codificacions numèriques utilitzant escales internacionals. I açò no solament per als cotxes nous, sinó per al repintado dels usats, de manera que present un aspecte igualat. O perquè el comprador no es porte sorpreses quan tria un color a partir d'un mostrari i després rep l'original. Per a l'industrial qualsevol mètode de càlcul que li permeta estalviar-se costosos passos d'assaig i error en el procés de comprovació del comportament i acceptació d'un determinat cromatisme de carrosseria és important.

La bateria d'instruments, de soffware propi i de coneixements científics i tècnics que disposa aquest grup d'investigació permet, per exemple, precisar la formulació de receptes de pintura diferents que arriben a un resultat visual idèntic per a compensar el diferent efecte que produeixen en ser aplicades sobre el metall de l'armadura o sobre els seus complements de plàstic. Els fonaments tecnològics i models de càlcul que utilitzen permeten preveure el comportament dels pigments. Ha de saber-se a compte si color que el dissenyador estableix sobre el paper o sobre la pantalla d'ordinador és reproduïble o no a l'hora de fabricació o quin marge de tolerància cal esperar. No és el mateix tampoc fer estudis a l'interior amb il·luminació elèctrica que exposar el producte a la llum del sol. Així mateix, segons siguen les superfícies planes o corbades influeixen de manera diferent en la percepció que dels seus reflexos té li ésser humà. Per al fabricant és igualment important conèixer què grau de control pot exercir sobre el procés de pintat, perquè tampoc en aquest camp es porte sorpreses. Aquest procés pot ser especialment complex amb els efectes de nacarado, on són necessàries quatre capes o més per a aconseguir-ho. També cal preveure l'envelliment de l'aparença per l'efecte al llarg del temps de la radiació solar ultraviolada.

Des d'aquest dijous i aquest divendres, dies 13 i 14 d'octubre, l'1 º BYK-Gardner Iberian Automotive Meeting, tractarà sobre est i altres temes, organitzat conjuntament per la UA i l'empresa BYK reunint als principals especialistes de signatures de pintures, plàstics i cotxes. "Ara ens trobem en la tercera generació de colorit dels cotxes per a cotxes. El propòsit és preparar-nos per a la quarta", indica Verdú.

 

cotxe1   cotxe3

 

Actualitat Universitària


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464