PROMOURE AUTOCURES I BENESTAR EMOCIONAL Aula de Salut - Seu Universitària Ciutat d'Alacant

Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Altres llocs
Logo Aula de Salut - Seu Universitària Ciutat d'Alacant   Aula de Salut - Seu Universitària Ciutat d'Alacant
Aula de Salut - Seu Universitària Ciutat d'Alacant

PROMOURE AUTOCURES I BENESTAR EMOCIONAL


 

Justificació

Un dels resultats de la tremenda evolució de la nostra societat és l'augment de l'esperança de vida. Actualment, a Espanya i segons dades de 2012, se situa en 85,1 anys en les dones i 79,4 anys en els homes. Des del punt de vista de la salut, a més d'un envelliment de la població per l'escassetat de naixements, aquesta evolució ha tingut com a conseqüència el canvi en la mena de malalties més freqüents i un predomini de patologies cròniques com són el càncer, la malaltia cardiovascular, la diabetis i les malalties respiratòries cròniques. Tot això, ens ho recorda en l'Estratègia per a la Promoció i Prevenció del Ministeri de Sanitat.

Diferents organismes internacionals s'han posat com a objectiu durant els pròxims anys abordar aquest tipus de malalties cròniques i preocupar-se principalment per la seua prevenció. Una de les coses que tenen en comú aquestes patologies és que estan molt relacionades amb els estils de vida, fonamentalment una alimentació no equilibrada, falta d'activitat física, consum de tabac, consum d'alcohol i estrès principalment.

L'estrès és una cosa bastant habitual en la nostra vida quotidiana. Tots ens hem enfrontat en algun moment a una situació que ens l'ha generat. El problema apareix quan es prolonga en el temps ja que influeix en la nostra vida quotidiana i per tant en la nostra salut.

És molt important utilitzar estratègies per a viure el moment present, és a dir, amb atenció conscient. És una forma diferent, a l'habitual, de relacionar-se amb les experiències, tant internes (pensaments, sensacions, emocions, records…), com a externes.

L'atenció conscient constitueix bàsicament una forma determinada de parar atenció. Segons el Dr. Jon Kabat-Zinn, podria ser “la consciència que apareix en parar atenció deliberadament, en el moment present” i pot considerar-se com una habilitat de l'atenció que ens permet centrar i calmar la ment en el present.

Estar atents a l'experiència ens posa en contacte amb la realitat en la qual vivim i amb el que esdevé en el nostre món exterior i interior, això fa que disminuïsca l'anar i venir del passat al futur contínuament i ens enfoca en l'ací i ara.

El contrari de l'atenció conscient, és posar el pilot automàtic, que seria l'actitud de desconnectar de les experiències quotidianes que ens passen ara mateix, per a ocupar la ment en altres qüestions. En un món on el temps és important, aquesta actitud es podria veure com alguna cosa atractiu quant a que podria permetre incrementar el nombre de tasques que faig, no obstant això, l'atenció és limitada i ha de repartir-se entre les tasques que aborde, i el fer-ho en excés, pot ser causa d'accidents més o menys greus, distraccions, errors, descens en la nostra efectivitat personal i professional i finalment de l'estrès que genera el mantenir el nostre sistema nerviós sempre actiu.

La ciència ha demostrat que parar atenció conscient atesa la riquesa de l'experiència present, millora la nostra salut, les nostres funcions cognitives i les nostres relacions amb nosaltres mateixos, amb els altres i l'entorn. A més, s'ha demostrat que quan parem atenció al moment present pot millorar directament el funcionament del nostre organisme i del nostre cervell, i en definitiva la nostra qualitat de vida.

Objectiu General

Objectius Específics

Dirigit a

Sessions online


Coordinadora i docent
Adela Alonso Gallegos, Adjunta d'Infermeria d'Atenció Primària en el Departament de Salut Alacant-Hospital General.

Organitza
Aula de la Salut de la Seu Universitària Ciutat d'Alacant i Hospital General (Departament de Salut Alacant).

Més informació.

Set Factors de Risc cardiovascular - "El cor serveix per a donar quantitat de vida; el cervell, qualitat". Valentín Fuster, cardiòleg - Xarrades BBVA i EL PAÍS.


Bibliografia

  1. Mark Williams, John D. Teasdale, Jon Kabat-Zinn Vencer la depresión: Descubre el poder de las técnicas del Mindfulness. Paidos Iberica, 2010.
  2. Jon Kabat-Zinn. Vivir con plenitud las crisis. Editorial Kairos 2016.
  3. Dr. Mario Alonso Puig. ¡Tomate un respiro! Mindfulness el arte de mantener la calma en medio de la tempestad. Espasa 2017.
  4. Jon Kabat-Zinn. La práctica de la Atención Plena. Editorial Kairos, 2007.
  5. Andrés Martin Asuero. Con rumbo propio. Disfruta de la vida sin estrés. Plataforma Editorial 2008.
  6. Andrés Martin Asuero. Plena Mente. Editorial Planeta 2017.