TEMA XVII Convegno Internazionale EGA 2018

Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Altres llocs
Logo XVII Convegno Internazionale EGA 2018   XVII Convegno Internazionale EGA 2018
XVII Convegno Internazionale EGA 2018

TEMA

 

 

Per a l'edició del Congrés EGA de 2018 es proposa un tema que pretén ser prou obert i atractiu per a concitar la major participació dins de la nostra àrea de coneixement i, si és possible, disciplines afins o investigadors que puguen aportar nova llum en els nostres congressos:

 

EMPREMTA GRÀFICA.

Sobre la influència de l'eines de representació i ideació en l'arquitectura

El tema central que es proposa per al següent congrés EGA pretén afavorir el debat entorn del paper que el dibuix i, en general, les eines de representació i ideació han jugat en el desenvolvimiento de l'arquitectura i del seu propi llenguatge al llarg del temps. L'eina no és innocent; pensem que en major o menor mesura influeix en el resultat que s'obté a partir d'ella. En aquest sentit, el congrés pretén reivindicar el paper decisiu que les eines de projecte i que el dibuix en particular han tingut al llarg de la història en l'evolució del llenguatge arquitectònic.

Malgrat el caràcter instrumental que s'atorga al dibuix dins de l'arquitectura, la influència que el desenvolupament dels sistemes de representació i les diferents eines emprades pels arquitectes durant el procés de projecte en la història han evidenciat que existeix una fèrtil relació entre dibuix i projecte, entre el gràfic i l'arquitectura. Les pràctiques recents més disruptivas semblen posar en crisis certes d'aquestes relacions al mateix temps que generen un altre tipus d'empremtes en el projecte d'arquitectura tal vegada fins i tot més determinants en el resultat final. Es planteja, doncs, la reflexió entorn de la petjada que les eines gràfiques o d'un altre tipus poden deixar en el projecte i, a conseqüència d'açò, com aquestes han pogut influir de diferents maneres en el decurs de l'arquitectura.

Podríem enumerar alguns casos coneguts: Des de les scenographias referides per Vitruvi, la pròpia representació gràfica de l'arquitectura en els frescs pompeyanos, als dibuixos d'Honnecourt, o l'aparició i desenvolupament de la perspectiva en el Renaixement, passant pels plànols de Bramante per a Sant Pere i l'aparició de la figura de l'arquitecte en el Renaixement com a "substitut" del Maestro d'Obres amb la capacitat de dibuixar i anticipar l'arquitectura projectada, el desenvolupament de les tècniques de dibuix de Borromini, el desenvolupament de la geometria descriptiva per Gaspard Monge, els aixecaments de les ruïnes en el XVIII i els revivals, les avantguardes i la modernitat, l'ús de les axonometrías en De Stijl o entre els Five, el Constructivisme i el paper dels Prouns de Lissitzky o de la fantasies de Chernikov, els diagrames des de Durand fins a Eisenman, les idees de superposició en l'obra de Meier dels anys 80, l'aparició del dibuix 2D en ordinador, l'estratificació de la informació en capes del digital i els projectes en estrats com el de Tschumi per a la Villete, la revolució del modelatge virtual i la concepció realment tridimensional de l'arquitectura, els blobs i els plecs, el desenvolupament de scripting languages i el disseny paramètric, les nocions de topologia aplicades al concepte de forma oberta, l'arquitectura algorítmica, la fabricació digital, la noció del performativo en arquitectura amb el desenvolupament de les noves tecnologies aplicades a la construcció, la possibilitat del disseny multidisciplinari o el treball col·laboratiu afavorits per la noves tecnologies, i fins i tot la idea de BIM amb el seu nou paradigma de representació i disseny amb estructura de bb.dd. podrien il·lustrar alguns exemples d'entre els quals se'ns ocorren a rajaploma. El tema és per tant, transversal, multidisciplinària al mateix temps que conjumina història passada, recent i futur digital.

LÍNEAS y subtemas (SIEMPRE EN RELACIÓN CON EL TEMA PRINCIPAL).

DIBUJO Y PROYECTO

Ideación gráfica

Pensamiento gráfico

Forma abierta, parametrización y algoritmos

Shape Grammars

 

ARQUITECTURA Y RE-PRESENTACIÓN

Narrativa gráfica arquitectónica

Levantamientos y revivals

Modelado y renderizado

Levantamientos y herramientas digitales

 

REPRESENTACIÓN, MATERIALIDAD y FABRICACIÓN DIGITAL

Maquetas, representación e ideación

Modelos estructurales y prototipos

Fabricación digital

Sinergias C.A.D.-C.A.M.

Nueva materialidad

 

CARTOGRAFÍAS, MAPEADOS, CIUDAD Y TERRITORIO

Cartografías territorio

Mapeados urbanos

Space Syntax, flujos y dinamismos urbanos

 

PROYECTIVIDAD Y ESPACIO ARQUITECTÓNICO

Geometría y proyectividad

Sintaxis espacial y topologías arquitectónicas

Reverse engineering

 

ARQUITECTURA, FENOMENOLOGÍA, PERCEPCIÓN E INTERACCIÓN

Percepción y fenomenología

Pensamiento visual y arquitectura

Percepción, orientación y cognición del espacio arquitectónico

Interacción y arquitectura

Arquitectura performativa

 

INNOVACIÓN DOCENTE E INVESTIGACIÓN

Análisis e ideación

Representación, comunicación y narrativa gráficas

Geometría, proyectividad y visualización espacial 

Nuevas tecnologías y procesos digitales