Saltar apartados

INTRODUCCIÓ Al PODERÓS I VERSÀTIL ENTORN R: PROGRAMARI LLIURE PER A ANÀLISIS ESTADÍSTIQUES I GENERACIÓ DE GRÀFICS AVANÇATS.

Davant la situació generada pel coronavirus COVID-19, i d'acord amb les instruccions emeses el dia 12 per part del Rectorat de la Universitat d'Alacant, tota l'activitat formativa en modalitat presencial del Programa de Formació Docent de l'ICE de la UA queda suspesa a partir del dia 16 de març i mentre siguen vigents les circumstàncies que han conduït a la suspensió.

CODI DEL CURS: 600140

IMPARTIT PER

Juan Ramón Rico Juan. Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics. Universitat d'Alacant.

DIRIGIT A

Personal docent i investigador de la Universitat d'Alacant.

OBJECTIUS

Es tracta d'oferir als assistents un primer contacte amb l'entorn R aplicat a la docència o investigació d'una manera senzilla.

Adquirir nocions bàsiques sobre les seues estructures de dades, com crear diverses gràfiques o aplicar test estadístics (o de significança) de manera ràpida.

En la part final, es presentaran alguns exemples avançats amb l'objectiu d'usar-los directament en docència.

CONTINGUTS

 

Part I: Introducció general a R

  1. Introducció i preliminars
  2. Començant amb R
  3. Operacions bàsiques
  4. Variables i tipus bàsics
  5. Gràfiques bàsiques

 

Part II: Ús de paquets en R

  1. Usant paquets o biblioteques
  2. Gràfics avançats amb el paquet ‘ggplot2’
  3. Carregar taules des d'un fitxer de text (CSV) o Excel (XLSX/XLS)

 

Part III: Test estadístics

  1. Introducció
  2. Test amb 2 variables estadístiques
  3. Test amb més de dues variables estadístiques

 

Part IV: Exemples avançats

  1. Generació automàtica de gràfiques de piràmides de població per països i anys
  2. Analitzar la qualitat d'un text mitjançant la diversitat de les seues paraules
  3. Generar fàcilment materials docents amb R Markdown

 

Activitats proposades per a la part NO presencial:

  1. Generar 100 valors amb una funció normal, representar-la amb un diagrama de caixes i detectar els valors atípics. Repetir l'exercici per a comprovar que els valors aleatoris són diferents cada vegada que el realitzem. Com es podria replicar l'exercici per a obtenir els mateixos valors aleatoris?. (1h)
  2. Usant el paquet ggplot2 i un fitxer propi amb alumnes (nom, gènere, grup i nota) crear una gràfica amb histogrames que representen les notes segons el gènere, el grup, i el gènere i el grup alhora. (1h)
  3. Usant un fitxer propi de notes de l'alumnat amb (nom, gènere, grup i nota) aplicarem els test estadístics t-test i Wilcoxon per a comparar les notes entre grups i entre gèneres per separat. Quins resultats obtenim? i quines conclusions podem extraure? (1h30')
  4. Amb RStudio crear un fitxer R Markdown amb el nom de la nostra assignatura una breu descripció i els resultats gràfics de l'activitat 2 (ggplot2) al costat dels resultats dels test estadístics de l'activitat 3 (1h30').

 

AVALUACIÓ

Seguiment del curs i realització d'un test final.

INFORMACIÓ GENERAL

Duració: 14 hores (10 hores asíncrones de treball autònom + 4 hores síncrones amb el professor).

Modalitat: online. Síncrona (Google Meet) i asíncrona (documents i vídeos en MoodleUA)

Nombre de places: 20, concedides per rigorós ordre d'entrada del formulari d'inscripció online habilitat en aquesta pàgina dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament vagen dirigits els cursos i el Pla d'Igualtat de la UA.

Llengua vehicular: castellà.

 

Termini d'inscripció: finalitzat

 

Dates del 6 al 10 de juliol de 2020.

 

El curs està dividit en 4 parts (no presencials) i 2 sessions virtuals (amb el professor usant Meet ) per a poder ampliar informació sobre els materials i resoldre els possibles dubtes:

- Les parts I i II s'obriran el dilluns 6 de juliol per a la seua revisió (2 dies) i posteriorment realitzar una sessió virtual en directe el dimecres, 8 de 16h a 18h;

- Les parts III i IV s'obriran el dimecres, 8 (després de la sessió virtual; 2 dies) i continuar amb una altra sessió virtual sobre elles el divendres, 10 de 16h a 18h.

- Emplenament i enviament d'un test (10 preguntes) abans del dilluns 13 de juliol per a aconseguir l'apte en el curs.

 

 Enllaç a la presentació (VÍDEO) del curs

 

ADMESOS/ES

L'ICE comunicarà a través de correu electrònic a totes les persones inscrites el 30 de juny l'admissió o no en el curs que hagen sol·licitat.


Aquelles persones que, en cas de no assistir al curs, no ho comuniquen a la Secretaria de l'ICE abans que comence, no podran participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

 

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464