Tallers-Descripció XVI Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària-XARXES 2018 II Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC-INNOVAESTIC 2018

Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Altres llocs
  XVI Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària-XARXES 2018
II Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC-INNOVAESTIC 2018
XVI Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària-XARXES 2018 II Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC-INNOVAESTIC 2018

Tallers-Descripció

En aquest apartat es relacionen els tallers que s'oferiran en XARXES-INNOVAESTIC 2018 segons el programa.

Qualsevol persona inscrita podrà assistir a un dels tallers (ja que s'ofereixen de forma simultània a la mateixa franja horària), però haurà d'inscriure's prèviament. Des de l'Organització es remetrà un correu electrònic als inscrits unes setmanes abans de l'esdeveniment per explicar el procés d'inscripció al taller (veure apartat Tallers. Inscripció).

Taller 1: "Evaluación: la innovación pendiente"

Ubicació: Sala d'Actes
Impartit per CRISTOBAL COBO

El Dr. Cristóbal Cobo és associated researcher de l'Oxford Internet Institute de la University of Oxford i director del Centro de Estudios Fundación Ceibal, Uruguai. És Dr. cum laude en Ciències de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona.

Ha estat professor convidat en més de 20 universitats. Conferenciant convidat a més de 30 països. El seu treball de recerca ha estat distingit pel Council of Economic and Social Research britànic (ESRC). Recentment la Fundación Cotec d'Espanya l'ha inclòs en els 100 de Cotec, una llista que reuneix cent experts innovadors.

L'objectiu general és oferir un espai de reflexió per a analitzar com repensar enfocaments pedagògics vinculats a l'avaluació. Aquest taller pretén identificar tendències, casos destacats, inputs conceptuals i tecnologies per a donar suport a l'experimentació de diferents formes d'avaluar processos i assoliments en l'aprenentatge (tant formals com informals).

 

Descripció del taller:
Una de les innovacions més important que estem encarant en l'era de Big Data, de l'Internet de les Coses i de la Intel·ligència Artificial, és una resignificación de la cognició (no necessàriament de la tecnologia). Açò implica desenvolupar noves habilitats i formes de pensar. No obstant això, no podem avançar en aquests canvis en l'educació si no adoptem noves formes d'avaluar i valorar el coneixement. És necessària una nova cultura de la innovació en l'educació. 
Açò implica passar de valorar el que mesurem a mesurar el que valorem. El taller ofereix la possibilitat d'explorar i discutir com avançar en aquesta transició posant un èmfasi especial en noves formes de valorar, avaluar i reconèixer el coneixement, adquirit tant de manera formal com informalment. Aquest taller pretén explorar formes alternatives d'entendre l'aprenentatge i l'avaluació. No hi ha prou amb avaluar un coneixement o un tema específic: com es negocia el coneixement, entés i co-construït entre dues o més persones simultàniament? Amb tot, no se cerca oferir una sola forma d'avaluació, el taller serà una conversa oberta per a explorar un nou paradigma d'avaluació més adaptatiu, personalizable i multicontextual que ens ajude a valorar i traçar diferents aspectes de l'aprenentatge profund i al llarg de tota la vida.

 

Taller 2: "Computación cognitiva en el aula"

Ubicació: Aula Informàtica 1 (Planta Baixa)
Impartit per XABIER BASOGAIN OLABE

És Enginyer de Telecomunicació (UPM) i Doctor Enginyer de Telecomunicació (UPV/EHU). Professor Titular de la Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea del departament d'Enginyeria de Sistemes i Automàtica del'Escola d'Enginyeria de Bilbao, i membre del grup consolidat del Sistema Basc d'Investigació (Weblearner: Life Long Learning, IT929-16). ORCID ID: 0000-0002-6672-6897

Ha impartit cursos de sistemes digitals, microprocessadors, automàtica i control de processos, control digital, enginyeria de sistemes, modelatge i simulació d'esdeveniments discrets, eines síncrones col·laboratives en l'educació, i aprenentatge automàtic.

Participa en projectes d'investigació de les àrees: 1) Educació i formació en línia: creació de metodologies i tecnologies en línia per a la seua aplicació en el procés d'aprenentatge i ensenyament dels estudiants en l'aula i en l'empresa. Disseny d'eines metodològiques/tecnològiques per a la impartició de cursos mixtos i en línia. 2) Educació i Ciències Cognitives: especificació de primitives cognitives de la ment humana i la seua integració en els mètodes d'ensenyament i aprenentatge a través d'ecosistemes computacionals i màquines cognitives virtuals.

Descripció del taller:

Els nostres alumnes universitaris han aprés a l'escola a resoldre problemes. Per a fer-ho, els dotem de mètodes tradicionals. També els donem eines aritmètiques (sumar i multiplicar) i algebraiques (resoldre una equació). Tot això comporta la utilització d'una part del cervell que es diu Sistema2. La complexitat cognitiva dels problemes que ensenyem a l'escola és molt bàsica. Tot i això, al final del procés educatiu preuniversitari, els alumnes no són capaços de resoldre’n molts (examen PISA). El Sistema2 és limitat en la seua capacitat cognitiva i posseeix poca capacitat de treball computacional. El Sistema1 és tot el contrari.

En aquest taller presentarem noves propostes metodològiques que permeten: a) ensenyar a resoldre problemes tradicionals (Tipus-A) utilitzant el Sistema1 amb llenguatges computacionals; b) resoldre problemes de major complexitat (Tipus-B); c) aconseguir que tots els alumnes siguin capaços de resoldre'ls.

Contingut del taller: 1) descrivim la diferència entre problemes convencionals (Tipus-A), i altres de major complexitat (Tipus-B). 2) Introduïm un mètode formal per a la mesura de la complexitat cognitiva d'un problema (¿és un problema fàcil o difícil, i per què?); i 3) presentem el concepte de primitives computacionals humanes (amb quin potencial cognitiu comptem).

Experiència pràctica: els participants del taller resolen de manera pràctica problemes de nivell universitari d'àrees de genètica, enginyeria i altres disciplines en què s'il·lustren aquests tres conceptes generals, amb el propòsit que els participants els apliquen a la seua docència i les seues àrees d’interés.

 

Taller 3: "¿Cómo crear materiales digitales accesibles para todos?"

Ubicació: Aula Informàtica 2 (Planta Baixa)
Impartit per JOSÉ MARÍA FERNÁNDEZ GIL

És especialista en tecnologies accessibles i desenvolupador d'aplicacions. Actualment treballa com a tècnic d'accessibilitat en el Centre de Suport a l'Estudiant (CSU) de la Universitat d'Alacant, on imparteix cursos de creació de documents electrònics accessibles per al PAS i el PDI. A més, participa en projectes internacionals de la UA relacionats amb l'accessibilitat com PACES, MUSE o Al Dia, per la qual cosa ha fet estades a països com el Marroc, Egipte, Argentina, Xile o Mèxic. És el creador de Suport Estudiants d'UACloud i de l'app de comunicació alternativa Ability Connect per a dispositius mòbils.

Descripció del taller:

En el nou escenari tecnològic, les plataformes educatives digitals i els nous espais virtuals estan a l'ordre del dia en nostra universitat, per la qual cosa és vital assegurar l'accessibilitat dels nostres materials per a aconseguir un aprenentatge ubic i inclusiu.

En aquest taller crearem i modificarem diversos documents Word i PowerPoint per a experimentar els principals problemes d'accessibilitat i quines estratègies seguir per a aconseguir materials accessibles per a totes les persones.

 

 

 

Taller 4: "MOOC y NOOC en Moodle, ¿nos hemos vuelto locos?"

Ubicació: Aula Informàtica 3 (Primera Planta)
Impartit per FRANCISCO FERNÁNDEZ CARRASCO i MARÍA JOSÉ BLANES

Francisco Fernández Carrasco és llicenciat i doctor en Psicopedagogia per la Universitat d'Alacant i Màster en teleformació per la Universidad de Sevilla. Des de l'any 2000 és tècnic de l'Àrea d'Innovació Tecnologicoeducativa del Servei d'Informàtica i, des de 2010, compagina aquesta activitat amb la de professor associat del Departament de Psicologia Evolutiva i Didàctica. Totes dues a la Universitat d'Alacant. Ha impartit múltiples cursos relacionats amb l'aplicació de la tecnologia als processos d'ensenyament-aprenentatge i amb l'elaboració de materials didàctics digitals. Ha presentat més d'una vintena de comunicacions en congressos nacionals i internacionals i ha participat en diferents projectes sobre l'aplicació de la tecnologia en els processos d'ensenyament-aprenentatge en l'àmbit universitari.

 

Mª José Blanes treballa a la Universitat d’Alacant des de 2005, primer a l'Àrea d'Innovació Tecnologicoeducativa i actualment a l'Àrea de Desenvolupament d'Aplicacions. Des de fa ja uns quants anys, té superpoders d'administració de Moodle UA, fet que li ha permés una certa flexibilitat per a jugar amb la plataforma i explorar les seues possibilitats. Moodle.org és com la seua segona llar i, sempre que pot, passa per allà per tafanejar, seguir absorbint idees i experiències, i intentar estar al corrent de les últimes novetats de la plataforma.

Descripció del taller:

Els MOOC (Massive Open Online Courses) i NOOC (Nano Online Open Courses) són cursos en línia oberts, de caràcter autoformatiu, gratuïts, sense limitació de nombre d'estudiants i basat en la participació i el debat, fonamentalment. Alhora, promouen una formació i educació més accessible i oberta, és a dir, una lliure disposició del contingut tant en termes de consulta, com en termes de modificació dels mateixos.

En aquest taller es revisarà l'experiència duta a terme a la convocatòria Pensem-ONLINE del Vicerectorat de Qualitat i Innovació Educativa en què, per primera vegada a la UA, s'ha utilitzat Moodle com a plataforma per a aquest tipus d'accions formatives: pros i contres de l'ús de Moodle com a suport d'un MOOC/NOOC, recursos utilitzats, avaluació, utilització del material audiovisual, etc.

Taller 5: "Los superpoderes de las emociones y cómo aplicarlas al ámbito educativo"

Ubicació: Aula ED/0-11
Impartit per Laura López Martínez

Llicenciada en Dret. Professional polivalent en treballar tant com a assessora de patrimonis en dues grans entitats de banca privada durant 10 anys, com exercir tasques en el camp de la cooperació internacional: Fundació Vicente Ferrer (Índia) i en Nacions Unides, amb ONU Dones a Panamà i Mèxic. En aquest últim àmbit descobreix la seua vertadera vocació: ser especialista en intel·ligència emocional, en comprendre que si vols realment ajudar a les persones, l'ajuda més bella és acompanyar-les a desenvolupar la millor versió de si mateixes. Per açò, s'ha format en aquest sentit: Postgrau en Intel·ligència Emocional, Màster títol propi en Psicologia Positiva i un altre de Mediació. És també coach certificada per ICF i AECOP.

Descripció del taller:

Aquest taller pretén ajudar al personal docent universitari a comprendre com les emocions tenen un paper essencial en les nostres vides, inclós l'educatiu degut a la nostra professió, i ens proporcionen una informació valuosa. A més, les emocions compleixen una funció adaptativa necessària per a adaptar-nos al mitjà en què vivim i treballem, però de vegades no sabem molt bé què fer amb elles, no les comprenem i desconeixem els seus superpoders, i tot açò ens impedeix gestionar-les amb efectivitat. El taller té com a objectiu potenciar les nostres competències i habilitats emocionals a l'àmbit educatiu; per a fer-ho, s’hi proporcionarà eines per a conèixer millor les emocions i les seues funcions i, a més, es proporcionaran eines per a gestionar-les amb major eficàcia, sense abordar cap aspecte terapèutic.

Taller 6: "Habilidades y herramientas para el fomento del pensamiento visible y el lenguaje de pensamiento en la acción tutorial"

Ubicació: Aula ED/0-13
Impartit per Isabel Gómez Barreto

És llicenciada en Psicopedagogia i doctora en Ciències de l'Educació (UNED). Professora de la Universidad de Castilla-La Mancha, al Departament de Pedagogia. La seua àrea de coneixement és Didàctica i Organització Escolar. És coordinadora del Grado de Maestro de Educación Infantil en la Facultad de Educación, a Albacete, i membre del grup d'investigació consolidat GRIOCE. ORCID ID:0000-0002-0964-0923.

Ha impartit cursos en contextos universitaris nacionals i internacionals en formació del professorat universitari del pla d'acció tutorial; estratègies per al desenvolupament emocional. Estratègies de coaching en la tutoria universitària, Estratègies per a afavorir l'autorregulació i metacognición dels estudiants. Ús de rutines de pensament en la formació inicial de mestres. Cursos de formació i desenvolupament professional de mestres actius; com crear cultura de pensament en les institucions educatives. Desenvolupament de competències professionals i personals del professorat. Habilitats de coaching i intel·ligència emocional per a enfortir les experiències del pràcticum II en la formació de mestres, entre d’altres. Les línies d'investigació són: Formació i desenvolupament professional del professorat, Interculturalitat, Pensament i Aprenentatge. Ha fet una estada d’investigació a la Florida International University i a la Harvard University, i ha participat en projectes d'investigació i innovació en universitats nacionals i internacionals.

 Descripció del taller:

La concepció de la qualitat universitària està relacionada amb “la capacitat de la institució per a afectar favorablement el desenvolupament intel·lectual dels seus estudiants”. En aqueixa concepció, l'excel·lència està determinada per la capacitat dels docents de desenvolupar el talent dels estudiants i la capacitat de la universitat per a proporcionar les condicions adequades per a açò. Des d'aquesta perspectiva, la tutoria es constitueix en una pràctica fonamental per a impulsar la qualitat, atès que ofereix a l'estudiant l’oportunitat d'establir un contacte directe amb el coneixement, les habilitats i experiències del tutor, la seua influència, assistència i suport, que inspira i dirigeixen el seu potencial cognitiu, el foment del pensament crític i l'habilitat per a l'argumentació, però també el desenvolupament personal.

El taller ofereix l'oportunitat de reflexionar i discutir sobre l'impacte del llenguatge avançat de pensament utilitzat pel tutor, que impacta i visibilitza el pensament dels estudiants, a fi de tindre un efecte positiu en el rendiment acadèmic, en l'aprenentatge profund i en l'habilitat per a la resolució de problemes, i a fi de situar la seua experiència d'aprenentatge. Les estratègies a desenvolupar en el taller són: a) Com formular preguntes essencials i generatives. b) Com fer bon ús del feedback mitjançant llenguatge avançat de pensament amb paraules que defineixen processos, producte, i/o que reflecteixen actituds epistèmiques. c) Aplicar rutines de pensament de tipus: rutines per a representar i explorar el coneixement, rutines per a sintetitzar i organitzar idees i conceptes, rutines per a explorar idees i informació més profundament, i pràctiques de destreses de pensament crític i destreses de pensament creatiu.

Presentació taller

Guia de referència de com formular preguntes essencials

Taller 7: "Back to Gamification (Regreso a la Gamificación)"

Ubicació: Aula Informàtica 4 (Primera Planta)
Impartit per Francisco J. Gallego i Carlos Villagrá

 

FranciscoFrancisco J. Gallego es Ingeniero en Informática (2003) y Doctor Ingeniero en Informática (2015) por la Universidad de Alicante. Investigador del grupo de Informática Industrial e Inteligencia Artificial (i3a) desde 2004. Profesor del Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial de la Universidad de Alicante desde 2005. Miembro de la Cátedra Santander-UA de Transformación Digital de la Universidad de Alicante. Director Técnico de ByteRealms, marca de desarrollo de videojuegos de la Universidad de Alicante, desde 2008. Se inició en la informática en 1988, y desde entonces sus intereses principales han sido los videojuegos y la Inteligencia Artificial. Ha diseñado y desarrollado muchos videojuegos, entre los que se incluyen Mad University, Screaming Racers, P84Attack, PLMan, MindRider o La Plantación. Ha diseñado game engines como WiseToad Framework o CPCtelera. Miembro de la AEPIA (Asociación Española Para la Inteligencia Artificial), de AENUI (Asociación de Enseñantes Universitarios de Informática) y de SECiVi (Sociedad Española para las Ciencias del Videojuego) y tiene un especial interés en el potencial educativo de los videojuegos. Actualmente está investigando en Neuroevolución, Machine Learning y Videojuegos.

 

 

CarlosCarlos Villagrá es Licenciado en Informática por la Universidad Politécnica de Valencia (1994) y Doctor Ingeniero en Informática por la Universidad de Alicante (2016). Investigador del grupo de Informática Industrial e Inteligencia Artificial (i3a) desde 1999. Profesor del Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial de la Universidad de Alicante desde 1999. Miembro de la Cátedra Santander-UA de Transformación Digital de la Universidad de Alicante. Ejerce su docencia en los Grados en Ingeniería Informática y Multimedia y su investigación se orienta a la aplicación de los videojuegos en el campo de la educación. Coordina la Red del ICE “Evaluación de la implantación transversal de 4º del grado en Ingeniería Multimedia, itinerario Creación y Entretenimiento Digital”, consistente en la impartición del curso según la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPgame+). Miembro de AENUI (Asociación de Enseñantes Universitarios de Informática).

Descripció del taller:

La gamificació està de moda en l'àmbit educatiu. El potencial d’enganxament dels videojocs és molt atractiu. Qui no vol aconseguir experiències atractives i motivadores a l'aula? Que els nostres alumnes gaudisquen i aprenguen és un objectiu permanent. El potencial dels videojocs, a través de la gamificació, és el mitjà per aconseguir-ho. Això no obstant, no tot són flors i violes. Gamificar una assignatura no és una tasca senzilla. Per altra banda, l'evidència a vegades resulta contradictòria: algunes experiències resulten molt positives i d’altres no comporten cap millora. Què passa? És la gamificació una autèntica solució, o es tracta d'una moda passatgera? És una altra bombolla que ens han venut? En aquest taller discutirem tot això i més. Parlem sobre la gamificació, els seus pros i contres, els seus quès i els seus què no. Després d'entendre millor el detall de la lletra petita, parlarem del disseny d'experiències gamificades a la sala. Estudiarem opcions, idees i propostes, i donarem unes guies de treball per començar a gamificar, per continuar gamificant i per aconseguir èxits en la gamificación. El camí és llarg, però el premi ho mereix; t’hi apuntes amb nosaltres? Fem camí cap, de nou, a la gamificació.

Taller 8: “Trae tu dispositivo» (Bring Your Own Device (BYOD)): nueva tendencia estratégica en Educación Superior”

Ubicació: Aula ED/0-10
Impartit por Rosa Torregrosa Maciá i Ángel Berenguer Murcia

Rosa Torregrosa Maciá és catedràtica de Química Inorgànica del Departament de Química Inorgànica de la Universitat d'Alacant (UA). Té una experiència docent de més de 40 anys impartint ensenyaments teòrics i pràctiques en diferents titulacions de la Facultat de Ciències, així com de més de 12 anys impartint assignatures del “Diploma Sènior”, títol propi de la Universitat Permanent de la UA.

Ha participat en diverses convocatòries del Programa de Xarxes d’Investigació en Docència Universitària del Vicerectorat de Qualitat i Innovació Educativa, dirigides des de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), de la UA. Fruit d’aquestes són les comunicacions presentades en 8 Jornades de Xarxes, així com en congressos nacionals (Congrés d'Accessibilitat 4.0) i internacionals (EDULEARN).

 

 

 

 

Ángel Berenguer Murcia és Investigador Doctor Fix de l'Institut Universitari de Materials de la Universitat d'Alacant (UA) i Col·laborador Honorífic del Departament de Química Inorgànica. Ha impartit docència del Departament de Química Inorgànica durant 12 anys en diverses titulacions de la Facultat de Ciències i de l'Escola Politècnica de la UA. Ha participat en diverses convocatòries del Programa de Xarxes d’Investigació en Docència Universitària del Vicerectorat de Qualitat i Innovació Educativa, dirigides des de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), de la UA. Fruit d’aquestes són les comunicacions presentades en 5 Jornades de Xarxes, així com en congressos nacionals (Congrés d'Accessibilitat 4.0) i internacionals (EDULEARN, IATED).

Descripció del taller:

L'elevat grau de connectivitat que tenen els campus actuals permet introduir amb èxit noves estratègies docents. Porta el teu dispositiu (telèfon, tauleta o portàtil) i podràs utilitzar materials adaptats a aquesta nova estratègia sense haver de modificar-ne la configuració. Partint dels teus materials treballarem com adaptar-los perquè el teu alumnat puga utilitzar-los en línia i en qualsevol dispositiu.